Luxemburg, de terugreis

18 september 2021 - Wiltz, Luxemburg

Aan al het goede komt een einde...

Na een laatste ontbijtje in Colmar, pakken we de boel weer in. We maken ons klaar om via Luxemburg naar huis te gaan 😥. We tanken in Colmar de auto vol voor 1,55 euro per liter. Benzine was variërend tijdens onze vakantie van 1,40 tot 1,65 euro per liter, dorpen en tolwegen. Beter dan aan de Nederlandse snelwegen, daar kwamen we de heenweg veelal prijzen van 1,90 tot 1,99 euro tegen! ⛽ We hadden ervoor kunnen kiezen om in één keer terug naar huis te rijden, maar we vinden het ook wel lekker om dit op te splitsen. Nu konden we gewoon om 10.00 u na de spits vertrekken, 2 keer stoppen, om op die manier om 15 u in Luxemburg aan te komen. In totaal 330 km.

Boven in Luxemburg hebben we in de hoofdstad van de Ardennen Wiltz, een leuk hotelletje gevonden. Vlakbij een kasteel, klein centrum, ziet het er hier prima uit. Het nodigt hier wel uit om langer te blijven. Echter wel een dorp met grote hoogteverschillen😉. Het zonnetje schijnt af en toe even, al voelt het met 18 à 19 graden wel weer wat frisser aan. Gedurende onze vakantie hebben we dan ook niet te klagen gehad. Veel zon, soms iets bewolking, maar weinig regen en dat met een temperatuur van 20 tot 28 graden. Heerlijk. ⛅ We konden veelal buiten ontbijten en ook in de avond buiten eten.

Jardin de Wiltz

Wiltz heeft ook nog een mooie publieke tuin. Deze wordt onderhouden door o.a. mensen met een beperking. Wij lopen hier even naar toe. En tot onze verbazing vind hier het lampionnen event plaats. Onderweg in Luxemburg stond al meerdere keren op paarse spandoeken 'Nuit des Lampion 16-18 September' aangegeven, maar wisten wij veel wat dat inhield... Het blijkt dat in de grote tuin van Wiltz, allemaal verschillende zelfgemaakte witte lampionnen zijn neergezet. Groot, klein, dieren, voorwerpen, poppetjes etc. Wat zal dit in de avond een mooi gezicht geven?! 🏮💡 We vragen dan ook aan de mensen die er bezig zijn, of er nog kaarten beschikbaar zijn. Maar helaas, door de Covid zijn de beschikbare aantallen gelimiteerd en is alles al uitverkocht.... Erg jammer, maar ook wel begrijpelijk. We wensen hun nog een fijne avond toe, wat ze zeer waarderen.

We eten in de avond nog in het restaurant van ons hotel. Echt een aanrader! Heerlijk eten, goede porties, en zeer vriendelijke bediening. Leuk om hier de vakantie af te sluiten.

En dan maken we ons op om echt weer terug te rijden naar huis. We gooien de tank nog even vol, omdat het in Luxemburg echt goedkoop tanken is. Het kost hier maar 1.37 euro voor 1 liter benzine... We rijden nog door een prachtig landschap van Luxemburg en genieten van de vergezichten. Ik denk dat we zeker hier nog een keer terug komen...

Maar we kunnen terug kijken op een fantastische vakantie. Ruim 3,5 week door Frankrijk, met veel verschillende gebieden. Veel diversiteit en prachtig weer. Het was prachtig! Ondanks de Covid, pass Sanitair en de mondkapjes, was het prima te doen in deze roerige tijd. Je hebt te maken met 1 land en 1 type Covid-regels, wat wel zo handig was. En ja, hier zagen we ze eerst ook wel demonstreren tegen de regels, maar later niet meer. Tevens hebben we nog mazzel gehad met onze planning, gezien de wateroverlast in het zuiden van Frankrijk. We hadden met de auto in het water vast kunnen staan op de A9...