Akaroa - Christchurch

23 april 2018 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

De laatste bestemming in NZ is bereikt...

Zaterdag 21 april - Vanaf Kaikoura stond Akaroa en Christchurch nog op het programma. Via een toeristische route zijn we naar Akaroa gereden. Op deze manier omzeilden we de nodige opstoppingen door wegwerkzaamheden. Onderweg even leuke stops gemaakt, want het was voor ons doen een lange reisroute van ruim 4 uren (zonder stops). Lekker ergens buiten koffiedrinken in een klein dorpje op de route, een bezoekje aan NZ Cookie Time Factory 🍪 in Templeton en een winetasting bij Waipara Hill maakten de rijdag weer een feestje. Even voor de duidelijkheid, we doen dan een wijnproeverij voor 1 persoon, zodat Sjoerd uit mijn glas kan proeven... Of we stoppen eens ff bij bijvoorbeeld het zien van de wollige en grappige Alpaca's. 😊 Na 8 weken reizen hebben we het nog steeds gezellig in de auto en we kunnen nog steeds genieten van het Nieuw Zeelandse landschap. Wat zullen we dit in NL gaan missen! Zowel het samen rijden als het landschap!

Akaroa

Vlakbij Christchurch ligt het schiereiland Banks Peninsula. Een groen heuvelachtig landschap, waarbij we hebben overnacht in het grootste plaatsje Akaroa. Dit dorpje kent Franse invloeden, zo ook de naam van onze accommodatie Chez la Mer. De Franse vlag zie je overal terugkomen, de politie heet Gendarmerie, de straatnamen worden aangeduid met Rue, restaurantjes heten Bistro en je kunt er croissants 🥐 en crèpes krijgen. Echt wel Frans dus... Het is een klein, maar gezellig dorpje. Heerlijk om door heen te wandelen, winkeltjes te bekijken en langs het water te lopen. We hadden nog gekeken naar een activiteit, maar veel van de tours hadden we eigenlijk al gedaan... bovendien waren alle boottochten naar de wildlife gecanceld in verband met te harde wind. 💨Maar dat was geen probleem deze keer voor ons... Dus wij hebben heerlijk op terrasje gezeten en van het uitzicht op het meer en de zon genoten!

Pumpkin Festival

Op de heenweg naar Akaroa hadden we gezien dat er in het dorpje Little River het jaarlijkse pompoenfestival werd gehouden. Dit wilden we wel ff zien, dus we zijn er op de terugweg even langs gegaan! Grote pompoenen van meer dan 200 kilo... echt huge! Gerechten met pompoen te verkrijgen,  pompoenen die je kon kopen en nog allerlei andere kraampjes met van alles en nog wat (en waar je ook kon proeven!).

Daarna zijn we naar Christchurch gereden. Dit was onze laatste accommodatie in NZ... welgeteld nummer 35. We hebben 14 accommodaties op het Noordereiland gehad en 21 op het Zuidereiland. 🏠  Hierbij een afwisseling gedaan van B&B, cabins op top10 campings, lodges, motelletjes, studio's en 2-persoonskamers in backpackers accommodaties. Eigenlijk waren alle verblijfplaatsen altijd wel goed, waarbij het kijken was wat er op dat moment beschikbaar was. Soms de badkamer moeten delen en/of de keuken, maar dit is altijd reuze meegevallen. Wel viel op dat de theedoeken in NZ in de accommodaties niet altijd goed afdrogen... jeetje, wat was dat soms een drama.... maar het was er in ieder geval! Net als dat overal een broodrooster is. Dat werd veelal iedere dag een ontbijtje van geroosterd brood met kaas, 🧀 mmm!

Christchurch

Op zondag 22 april zijn we aangekomen in de grootste stad van het Zuidereiland. Normaal gesproken doen Sjoerd en ik op zondagmiddag wel eens een wandeling door het bos van Oranjewoud 🌳, deze keer hebben we dit gedaan in de Botanical Garden. 🌲🌹 Een mooie aangelegd park in het centrum van de stad Christchurch. Het was mooi weer, dus heerlijk er door heen gewandeld, met een boek op een bankje zitten lezen, wat fruit en verse fudge uit Akaroa mee... wat wil een mens nog meer. Wederom genieten....

Centrum Christchurch

De volgende dag hebben we het centrum van Christchurch bekeken. Ons motel ligt op ruim 20 minuten lopen👣, maar dan hoeven we niet met de auto door het centrum. Op zich valt het wel mee qua verkeersdrukte, maar ze blijken overal bezig te zijn met de wegen. En dan bedoelen we ook echt overal... De stad is aan het weder opbouwen na de aardbeving van februari 2011, die overal zijn sporen heeft nagelaten. Overal staan stutpalen, zodat gevels niet omvallen. Verder zijn ze bezig om gebouwen weer in functie te krijgen. Dit straatbeeld wordt 'opgefleurd' met allemaal graffiti kunstwerken op grote muren.

We zijn met de hop on hop off tram 🚊 een rondje door het centrum gegaan. Ondertussen werd er door de trambestuurder van alles over Christchurch verteld. Daarna zijn we uitgestapt waar we wilden en verderop dan weer ingestapt. Ideaal! We hebben gekeken bij het veld met de 185 empty white chairs, welke voor de 185 slachtoffers staan van de aardbeving. Indrukwekkend. Ook de Cathedral ⛪ is nog een bouwval, welke voor de helft is ingestort. Daar lijkt nog niets aan gedaan te zijn. Winkelcentra zijn alweer redelijk opgebouwd en ook New Regent Street met zijn mooie koloniale woningen staat er mooi bij. Nog een bezoek gedaan aan de Art Gallery, 🎨 waarbij de afdelingen met de moderne kunst voor ons interessant waren... de rest kon ons niet zo boeien... Christchurch heeft geen groot centrum, maar voelt verder heel relaxed aan. Nog een laatste wijntje in het zonnetje 🌞 op het terras en dan wordt het morgen tijd om NZ te verlaten...

Onze koeltas waarin we gedurende onze reis de boodschappen vervoerden is zowat bijna leeg. Ideaal voor als je overdag onderweg geen koelkast hebt! Supermarkten zijn er genoeg in NZ, dus meestal iedere dag ff naar de winkel. 🛒 Vooral de zogenaamde Pak 'n Save heeft wel indruk gemaakt. Deze zeggen de goedkoopste te zijn, maar ze zijn ook de grootste! Denk een beetje aan de Lidl, maar dan nog 2 stellingen hoger en langer... Heftrucks in de winkel voor de hoge artikelen, lange rijen met schappen en heeeel veeeel keus. Zo heeft de broodafdeling wel 20 meter met alleen 🍞 verpakte broden... En iedere keer willen ze bij het afrekenen de boodschappen weer in een nieuw plastic tasje voor je doen... Soms zie je karren met wel 6 plastic tasjes.  En dan willen ze milieu vriendelijker worden...

Goed, aan al het mooie komt ook weer een eind. Jammer, maar helaas! We hebben een lange prachtige en magnifieke reis gemaakt in NZ en we kunnen het iedereen aanraden. Wat wij allemaal gezien en gedaan hebben, ongelofelijk! Een reis om nooit te vergeten! 😍 Maar een geluk dat we een reisblog 📒 hebben bijgehouden om het nog eens te kunnen nalezen. We vliegen morgen niet gelijk naar huis, maar gaan nog enkele dagen doorbrengen op het tropische Fiji. ✈

Accommodatie: Chez La Mer backpackers in Akaroa (1 nacht)

Accommodatie: 319 Addington Motel in Christchurch (2 nachten)