Bay of Islands - Paihia

4 maart 2018 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Het is dolfijn om in Paihia te zijn

Op vrijdagochtend 2 maart weer terug gekeerd naar de luchthaven van Auckland. En nee... niet om te al terug te keren naar Nederland, maar om onze huurauto voor 54 dagen op te halen. We dachten mooi op tijd vertrokken te zijn uit de stad, maar het liep allemaal niet zo voorspoedig als gedacht. De SkyBus die het vervoer tussen centrum en luchthaven doet, deed er maar liefst 75 minuten over. En dat terwijl het 45 minuten zouden moeten zijn... En vanaf daar wordt je dan weer opgehaald naar het depot en kantoor waar de huurauto's zijn. En toen bleek dat we een foutje hadden gemaakt. We hadden de auto moeten ophalen uit het centrum citydepot. Niet goed gezien door ons.... Maar al met al hebben ze een auto voor ons kunnen regelen en hoefden we niet met de SkyBus terug naar de stad. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Tenminste, meestal dan... In ons geval: een rode, degelijke auto...en een automaat🚗. Eerder had ik al gelezen dat veel Nieuw Zeelanders een automaat rijden, dus via ons reisbureau doorgegeven dat we graag een schakelauto wilden hebben. Dit bleek echter nergens terug te vinden zijn...

Dus wij trachten het terrein van de autoverhuurder Apex af te gaan...beetje met horten en stoten... remmen en gasgeven...tja, het is even wat anders. Toch maar terug naar de autoverhuurder om te kijken of we de auto om konden ruilen. Van alles geprobeerd, maar de beschikbare schakelauto's zouden die dag allemaal weer door anderen worden opgehaald. Ook geen optie dus. Uiteindelijk is Sjoerd samen met een medewerker op pad gegaan, tips & trucs opgedaan en wat meer wegwijs geworden in het rijden met een automaat. Het is even 'omschakelen', maar daarna ging het allemaal best wel goed. En eenmaal onderweg zie je de omgeving veranderen in een prachtig, groen heuvellandschap. Echt heel mooi! We zijn met deze rode Toyota Carolla in Paihia aangekomen, nadat we onderweg nog even de bijzondere Hundertwasser Public Toilets hebben bezocht. Zie de foto's voor dit kleurijke kunstige toiletgebouw, vernoemd naar de ontwerper en maker.  Maar wisten jullie dat de tolwegen in Nieuw Zeeland via een digitaalsysteem gaan? Geen tolpoortjes meer, maar via een website binnen 5 dagen betalen. Doe je dit niet, dan volgt een flinke toeslag. En dat terwijl het tolbedrag op de SH1 maar  $ 2.30 NZD is, ofwel 1.35 euro.

Paihia

Paihia is een leuke kustplaats in het noorden van het Noordereiland,  waar het aangenaam vertoeven is. Hadden we eerst het gevoel op stedentrip te zijn, nu voelt het meer als zomervakantie! ☀️🚤⛵🌊 Paihia ligt in de Bay of Islands. Waar je ook kijkt, overal zie je kleine eilandjes. We hebben hier een fijne accommodatie, goede ligging, winkeltjes en genoeg mogelijkheden om wat te doen in de omgeving. Vandaar dat we 3 nachten zijn gebleven. Zelf eten koken hoort daar ook bij. Ofwel, we proberen de barbecue eens uit. Mooie opdracht voor Sjoerd, terwijl ik o.a. de salade maak en alles klaar zet. Prima taakverdeling! 👍 We kunnen namelijk niet iedere avond uiteten...

In Paihia lekker langs de kust kunnen lopen. Maar natuurlijk hebben we ook verschillende dingen gedaan:

Haruru falls

Ruim 4 km buiten Paihia ligt de waterval van Haruru. Dit betekend letterlijk vanuit het Maori 'big noise'. Mooie waterval, veel waterkracht en gemakkelijk te bereiken.

Kawiti Glowworm Caves

In Nieuw Zeeland kun je op diverse plaatsen in grotten glimwormen bekijken. Het zijn eigenlijk geen wormen, maar larven van kevers. Duizenden van deze beestjes zitten tegen het plafond van de grot, tussen de bijzondere rotsformaties. Het achterlijf van zo'n glimworm produceerd een lichtpunt, welke reflectie geeft op de gemaakte zijdedraden. Hierdoor vangt/lokt het diertje zijn voeding. Wanneer je in de grot je zaklamp uit doet, dan zie je allemaal lichtpuntjes. Fantastisch! Doe je de zaklamp weer aan, dan zie je niets van dit bijzondere natuurfenomeen. Wij waren beide onder de indruk tijdens de tour door de grot van Kawati. 🔦

Dolphin Eco Experience

Wat ons erg leuk leek om te doen in Paihia, was om te zwemmen met wilde dolfijnen 🐳. Deze excursie geboekt op de dag dat het het meest zonnige weer voorspeld was. Qua temperatuur is het hier steeds prima, want het is veelal tussen de 20 en 24 graden. Echter, het is wel veel bewolkt. De volgende dag stonden we klaar om te gaan, maar helaas bleek de excursie geannuleerd te zijn...het waaide te hard (terwijl het nu mooi zonnig weer was, erg jammer). De excursie gewijzigd naar de volgende ochtend, want 's ochtends schijnt de baai rustiger te zijn. Wekker gezet om 6.30 u, en fris en fruitig stonden wij op tijd klaar bij de aanlegsteiger voor de boot. Alleen was het vandaag niet helemaal droog qua weer. Dit is erg jammer, want daardoor zijn de dolfijnen erg moeilijk te vinden. Alles wordt dan namelijk grijs, terwijl deze baai zo mooi blauw met groen kan zijn.

Uiteindelijk hebben we na een klein uurtje varen 2 hamerhaaien gezien. Tja, waar dolfijnen zijn, leven natuurlijk ook andere dieren in de oceaan. Maar het weer werd er niet beter op. We zouden al bijna weer terug naar de haven, maar toen kwam er bericht dat er een groep bottlenose dolfijnen verderop was gespot. Jippie! Toch dolfijnen! ☺ En wat is het prachtig om deze dieren in het wild te zien. We klikten maar raak met onze fotocamera's. Maar meestal ben je net te laat... Ze zijn best wel snel en komen lang niet altijd uit het water springen. Dan heb je dus alleen een kleine grijze rugvin op de foto.

Eerder in dit verslag geschreven dat we graag met dolfijnen wilden zwemmen. Er is echter 1 regel die dat verhindert. Dat is als er baby dolfijnen in de groep zijn. Dit bleek deze dag ook zo te zijn. Dat was wel een beetje jammer, maar desondanks hebben we genoten van de groep dolfijnen. Mogelijk dat we het tijdens onze reis op het Zuidereiland nogmaals proberen, we zullen zien...

Accommodatie: Bounty Motel in Paihia (3 nachten)

1. Tsjitske Fluitman:
    4 maart 2018
    Gaaf hoor!! De foto's zijn prachtig! En... Geloof me: Eenmaal gewend aan een automaat, en je wil niet meer anders ;)
  2. Pytsje:
    4 maart 2018
    @Tsjitske, heb Sjoerd al gewaarschuwd dat na al die reiskm hier in Nieuw Zeeland hij vast inderdaad thuis ook een automaat wil!
  3. Bouwina:
    4 maart 2018
    Prachtig gezicht in de grot met glimwormen en leuk geschreven hoor, het is net of jezelf ook op reis bent in New - Zeeland😉
  4. Zwannie:
    4 maart 2018
    Hallo Sjoerd en Pytsje, leuk om jullie reis te volgen!!
    We genieten van je mooie verhalen Pytsje.
    Veel plezier, groeten uit Burgum
  5. Judith:
    4 maart 2018
    Fantastisch dolfijnen! Heeft vast mooie plaatjes opgeleverd!
  6. Gerda:
    5 maart 2018
    Ziet er allemaal fantastisch uit. Wat al veel gezien in korte tijd. Een hele fijne vakantie samen groetjes