Franz Josef

1 april 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Fly like a bird!

Weer een nieuwe dag, weer tijd voor een nieuwe bestemming in NZ. We brengen het paasweekend door in Franz Josef. Aan de voet van het dorpje ligt de gletsjer Franz Josef Glacier. Vernoemd naar de Oostenrijkse keizer Franz Josef. Doordat het de paasdagen waren, hadden we een goede week terug deze boeking al gedaan. Toen bleek dat veel accommodaties al vol zaten! Of je moet 150 euro of meer voor 1 nacht willen betalen... en dat vonden we eigenlijk wat teveel. En anders een bed op een slaapzaal was ook één van de mogelijkheden... maar daar hadden we beide geen zin in. Die fase zijn we voorbij, sorry... 😅  We hebben nu een 2-persoonskamer in een YHA backpackers verblijf. Wat verder netjes en prima is. Alleen moet je de badkamer en keuken met anderen delen. En er zijn hier niet alleen jongeren, maar ook veel mensen van onze leeftijd en ouder! Een belevenis is om in de keuken en eetkamer te zijn en te kijken wat de eetgewoonten van de verschillende mensen (en culturen) zijn. 🥚🌶 🥗We kwamen erachter dat de broccoli deze week in de aanbieding was... Daarna moesten Sjoerd en ik de afwas weer even doen. Dat hoort er ook bij!  En zo komen we toevallig de vrolijke Mollie uit de USA weer tegen in deze YHA. Precies een week terug hadden we haar ontmoet in de Marlborough Sounds, terwijl zij op haar fiets rondreist en dus nu al op dezelfde bestemming als ons is. Zeer bewonderingswaardig!

Naast de Franz Josef Gletsjer, is op 14 km afstand de Fox Gletsjer. Beide gletsjers worden veel bezocht. Je kunt er echter niet zomaar naar toe lopen, doordat de gletsjers afnemen in formaat. Je kunt de Franz Josef nog wel van een afstand van 750 meter bewonderen, na een korte wandelroute van 45 minuten (enkele route).

De manier om de gletsjers wel te kunnen bezoeken, is met een helicopter 🚁 naar de gletsjers. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende opties: alleen een rondvlucht over de gletsjers, een rondvlucht met landing óf een rondvlucht met rondwandeling. Wij hadden voor de volgende dag een zogenaamde heli-hike geboekt, ofwel de vlucht met rondwandeling van ruim 2 uren op de gletsjer. Het probleem is alleen dat de helicopters zaterdag niet konden vliegen vanwege te harde wind 💨  en veel bewolking, dus we hoopten op beter weer voor de zondags... Fingers crossed en hopelijk was het geluk met ons!

Daarom zaterdag eerst de wandelroute richting de gletsjer van Franz Josef gedaan. Er hing inderdaad de nodige bewolking, maar in de loop van de middag werd het steeds helderder. Hierdoor had je steeds beter zicht op de gletsjer en door het zonlicht leek het ijs soms zelf blauwig van kleur. Mooi!!! Wel jammer dat je de gletsjer niet meer helemaal kunt bereiken, maar dit is o.a. de oorzaak van de klimaatverandering. De gletsjer neemt met de dag af qua lengte. Schijnt bijna een meter in lengte per dag te zijn! Dus over enkele jaren wordt het nog lastiger...

De dag afgesloten met een drankje 🍷🍺 op het zonnige terras in het kleine maar gezellige dorpje Franz Josef. Oogt net een wintersportdorpje! Er zijn hier enkele leuke tentjes waar je wat kunt eten en drinken, dat hebben we ook wel eens anders gezien in NZ. Mogelijk dat het mede komt door de paasdagen, we weten het niet. Wel zie je op de menulijsten staan dat op 'public holidays' 20% extra wordt gerekend... Maar mijn witte wijn, de Pinot Gris, smaakt er niet minder om. Wordt door al die wijnproeverijen al een beetje deskundige, waarbij ik de Pinot Gris van NZ een echte aanrader vindt!

Gaat ie door?

Zondag 1 april, de klok is in NZ vannacht naar de wintertijd gegaan. Eerder 12 uren verschil met NL, toen 11 uren verschil door de NL-zomertijd en vanaf deze dag dus nog maar 10 uren. En nee, het is geen grapje op deze 1 april! 🤣

Voor vandaag stond de heli-hike op de planning. Zou hij door gaan? We hoopten het zo! En toen hoorden we om 7.30 u de eerste helicopter in de lucht... zou het dan toch?? Daarna is het eigenlijk niet meer stil geweest in Franz Josef, de helicopters vlogen af en aan. Om 11.00 u moesten we ons melden bij de check-in van The Helicopter Line. Daar moesten we een gezondheidsformulier en noodcontactpersoon invullen, omdat een heli-hike blijkbaar niet zonder gevaren is. Daarna konden we gelijk betalen... hangt wel een prijskaartje 🔖 aan, maar daar gaan we niet aan denken. Pinnen en loslaten zou een collega van mij wel zeggen! Tijd voor wederom een bijpassend tenue... we krijgen wat verschillende tenues aan deze reis! Nu een grote blauwe winddichte jas, extra broek voor over je eigen broek, grote stevige schoenen en een setje cramptons. Cramptons zijn de ijzerspikes voor onder de schoenen, waarmee je over het ijs kan lopen. Wanneer we alles aanhadden, moesten we individueel op de weegschaal staan, zodat ze een goede gewichtsverdeling voor in de helicopter konden maken. 🤤  Hierbij hadden we allemaal een nummer, wat weer correspondeerde met de risicoformulieren. Maar na de helicopter-veiligheidsinstructie konden we dan echt vertrekken!

Heli-hike

Fasten your seatbelts, koptelefoon 🎧 op en gaan! Wat een belevenis in de helicopter en wat een fantastisch uitzicht over de bergen en gletsjers. Het had nog wel veel langer mogen duren! Want al met al duurde het denk ik nog geen 5 minuten. Gelukkig hadden we ook nog een terugreis voor de boeg, zodat je nog een keer kon vliegen. 😉🚁 Yeah!

Onder leiding van de Canadese gids Conner hebben we geruime tijd over de gletsjer gelopen. Veel smeltwater, gletsjers op en af op de cramptons en uitzichten van heb ik jou daar. Af en toe moest onze gids op verkenningstocht voor een veilige route, maar het was absoluut geweldig. Soms zagen we een grot, wat uitgeslepen was door het smeltwater. Zeer uniek allemaal, wederom genoten! Bijzondere wereld dat dit allemaal bestaat en kan!

Met de helicopter weer naar het dorpje Franz Josef terug gevlogen. Deze keer mocht Sjoerd bij het raampje. Hij heeft hiervan een leuke video gemaakt, welke op het blog is toegevoegd. Dus neem gerust een kijkje!

Tot zover Franz Josef, morgen reizen we weer verder... Maar één ding is zeker, het was hier FANTASTISCH! Kan het nog mooier worden?! Voor ons tot zover geen rustige zondagen... ik denk even terug aan het dolfijnen spotten in Paihia, raften in Rotorua, de Tongariro Crossing, de wandeltrack in het Abel Tasman NP en dus nu de Heli-hike... actief genoeg dachten we zo! 🤗

Accommodatie: YHA Franz Josef (2 nachten)

1. Judith:
    1 april 2018
    Fantastisch! Wat een geweldige reis!
  2. Alie Muurling:
    Wat schitterend zeg, je hebt fotomateriaal voor 10 boeken
  3. Diana Meijer-Lammers:
    Belevenis voor jaren!
  4. Aukje:
    1 april 2018
    Prachtig! Veel plezier met het vervolg van jullie reis.
  5. Anneke R:
    1 april 2018
    Geweldig,wat een reis, en wat zijn jullie ontzettend sport- en actief, wat moet dat afkicken zijn straks, gelukkig de laatste week een weekje relaxen?
    Mooie reisverslagen, ik volg jullie reis "op de voet".
  6. Wout:
    Super
  7. Bauke de Boer:
    1 april 2018
    Wat wer in moai ferslach Pytsje en in moaie video fan Sjoerd, wat in geweldige reis !!!!! Groetjesssssss
  8. Jan Heida:
    1 april 2018
    Oant no ta is de reis mear dan fantastisch. Bliuw skriuwen en foto's meitsjen foar de thusbliuwers.
  9. Theunis Boonstra:
    1 april 2018
    Wat geweldig dat je dit mee mag maken.Geniet er van!!!!!
  10. Pytsje:
    1 april 2018
    Wat leuk om al deze reacties te lezen! Leuk dat jullie allemaal zo meelezen en onze reis ook een beetje mee kunnen beleven! 😀