Hong Kong & De terugreis 🇳🇱

1 mei 2018 - Schiphol, Nederland

Een fantastische afsluiter...

Zondag 29 april - Om 5.10 u worden we vanaf ons hotel opgehaald om naar de luchthaven van Fiji te gaan. Aangezien het maar 10 minuten rijden is, begrijpen we niet helemaal waarom we zo vroeg daar al moesten zijn, aangezien de vlucht pas om 8.20 u gepland staat... Eenmaal op de luchthaven zien we de vlucht naar Hong Kong niet ingepland staan en ook geen vliegmaatschappij Cathay Pacific... ojee... de vlucht is toch niet geannuleerd??? De vluchten tot in de namiddag staan namelijk op het departuresbord! Dat is even schrikken!! Maar even bij de informatiebalie checken... Onze reispapieren erbij... en nog een keer kijkt deze dame van de informatiebalie in de computer en de borden boven de incheckbalie en toen zag ze dat de vlucht naar Hong Kong wel ging, maar door Fiji Airways werd uitgevoerd. Wat een opluchting! Het verklaarde wel waarom het vooraf online inchecken niet lukte, want de site van Cathay Pacific gaf enkele malen aan dat het te vroeg was. Maar gelukkig konden we nu toch een een beetje richting huis...

Hong Kong

Na 10 uren vliegen kwamen we aan in de grote stad Hong Kong. Een stad met meer dan 7 miljoen inwoners en de meeste wolkenkrabbers ter wereld. In vergelijking met New York, heeft die stad er bijna 800 en Hong Kong meer dan 2300. Dat iedereen maar ff op de hoogte is van deze wetenswaardigheden. Trouwens, een wolkenkrabber moet wel minimaal 100 meter hoog zijn! 😉 Nadat we een visum hadden en door de douane waren, konden we richting centrum. Op de heenweg waren we tijdens de stopover van 8 uren op Lantau Island geweest, om bij de Big Buddha te kijken. Nu bleven we 1 nacht en gingen met de metro richting ons hotel. Hong Kong is groot, errruuug groot. We hebben ruim een uur met de metro moeten reizen om bij ons hotel te komen. (Voor mijn collega's: de metro wordt in Hong Kong aangeduid met MTR, zo wordt ik al ff aan mijn werk herinnert...) We verbleven in het Eaton Hotel, waar we een kamer op de 18e verdieping hadden. 🏢 Hierdoor weinig last van het verkeer en mooi zicht op de lichtjes en neonborden van de stad. Er lag een mobiel in de kamer voor ons klaar, waarbij we gebruik konden maken van het internet-netwerk in de stad... dit nog nooit meegemaakt... maar wel handig! Geen rekening gehouden met de andere stopcontacten in Hong Kong, maar gelukkig waren er USB-poorten, zodat we alsnog de nodige apparatuur konden opladen.

Temple Street Night Market

We waagden ons weer in de drukte van het stadsleven van deze stad. Jee, wat een mensen... bij voetgangersoversteek-plaatsen steken wel honderd mensen tegelijk over, welke elkaar dus ook nog moeten passeren... en overal op straat is het druk. Je kijkt je de ogen uit en valt van de ene verbazing in de andere. Alle reclameborden van de winkels en bekende merken kleuren hier de straten. Met name toen het donker werd, was dit helemaal aanwezig. Zo komen we ook bij de Night Market in Temple Street. Allemaal winkeltjes, kraampjes en kleine eetgelegenheden. Er staan geen prijzen bij, dus je zult moeten afdingen. Dit is soms wat lastiger als je maar zo kort ergens bent, omdat je geen idee hebt wat een reële prijs is.

Skyline Hong Kong

Vanaf 20.00 u heb je vanaf Stars Avenue prachtig zicht op de skyline van Hong Kong, waar dan een lichtshow🌆 wordt gehouden. We waren er ruim een half uur van te voren, en toen zag je de verlichte gebouwen al. Maar met de lichtshow werd het nog een beetje  mooier.

Daarna hebben we nog even wat gegeten bij de Night Market. We wilden graag de chinese maaltijd ervaren en waar kun je dat beter doen dan daar? Het koste even wat moeite om een tafeltje te kunnen bemachtigen, maar uiteindelijk een grote tafel met nog 3 mensen kunnen delen. Of we dat ook een bezwaar vonden? Nou nee hoor, we waren blij dat we een plekje hadden. Ook was het erg handig, want bij het serveren van een verkeerde maaltijd, werd dit snel door hen geregeld. Leuk om zo in contact met andere mensen te komen. En... geen mes en vork, maar chopsticks! 🍲 Colaatje voor de maag erbij besteld, je weet nooit hoe hygiënisch er in deze keukentjes gewerkt wordt...

De laatste vakantiedag

Maandag 30 april - We gingen pas 's avonds laat met de vlucht van Cathay Pacific terug naar Schiphol. Dus genoeg tijd om overdag nog Hong Kong in te gaan. Eerst even ontbijten en komt Sjoerd zowaar nog een vroegere collega van hem tegen in het hotel. Wat is de wereld dan weer klein zeg!

Met de Octopus kaart konden we gemakkelijk met de metro door de stad reizen. Het metrosysteem werkt in iedere stad hetzelfde, dus voor ons geen probleem om zo te reizen. 🚇 Toch hadden Sjoerd en ik wel het gevoel dat wij zelf ook een bezienswaardigheid waren, want je voelt het gewoon als mensen het over je hebben. Maar geen probleem, wij deden dat ook over hen... Als je al ziet hoe ze zich bijvoorbeeld kleden! Man, vrouw en soms ook nog het kind in dezelfde kledij. 👕 Of kleren aan met vele opdrukken van Hello Kitty, Mickey Mouse of andere disneyfiguren... liefst met glitters! In NZ stonden op de toilet waarschuwingsbordjes, dat het echt niet de bedoeling was om hurkend op de toiletbril 🚽 te gaan staan... dit bleek nog wel eens van toepassing op de toeristen van het nu bezochte land. (Niet om te discrimineren dit beschreven, maar had zelf nooit bedacht om op hurken op de toiletbril te gaan staan...)

Nan Lin Garden & Ten Thousand Buddha's

We zijn deze dag eerst door de chinese tuin van Nan Lin Garden gewandeld. Erg mooi met alle bonzai bomen en de chinese bouwwerken. 🏯 Wat een oase van rust in deze drukke stad. Op de achtergrond hoor je zelfs nog van die rustgevende chinese muziek. Je vindt daar ook nog een klooster, wat ook zeer de moeite waard is.

Daarna met de metro enkele malen overgestapt om naar het Klooster van de Ten Thousand Buddha's te gaan. Met de warme benauwde temperauren van bijna 30 graden was het wel een uitdaging om alle traptreden te beklimmen, maar we zijn boven gekomen. Aan weerszijden van de trap staan grote gouden buddha's en boven aanbeland staan ook nog allerlei buddha's in verschillende formaten. Het zijn er daadwerkelijk 10.000 buddha's, al zijn we bij 9000 opgehouden met tellen... Ik had nog iemand beloofd om een kaarsje 🕯voor haar tijdens onze reis aan te steken in een kerkje, echter dat was niet gelukt. Daarvoor in plaats hebben we voor haar en nog enkele anderen, wierrook gekocht en aangestoken bij deze speciale tempel. Dat we aan jullie denken!

Centrum Hong Kong

Lekker door de stad gewandeld, Kowloon Park gezien en de Goldfish Market 🐟  bekeken. In de straat van de Goldfish market is het niet te geloven hoe met de dieren wordt omgegaan. Vissen in kleine opgehangen zakjes, honden / katten / konijnen in vitrinekastjes... dan merk je weer de andere cultuur... en waar je zelf moeite mee hebt... Dan is het mooier om de flamingo's in het park van Kowloon te zien. Tijd om naar naar het vliegveld te gaan. Laatste Hong Kong dollars opmaken en door de douane.

Na 12 uren vliegen ✈ zijn we dan op dinsdagochtend 1 mei om 6.30 u weer in ons eigen Nederland. Het is gelijk weer echt Nederlands weer, koud en regenchtig. En wie staan daar in de aankomsthal op ons te wachten? Mijn ouders en zusje! Wat een verassing! Ontzettend leuk en dan te bedenken dat ze om 4.45 u van huis zijn gegaan... maar wel erg lief!

We weer thuis in ons eigen huis... na 38 verschillende accommodaties kunnen we vanavond weer in onze eigen bedje slapen. 😪

Dit was ons laatste verslag van onze fantastische reis. We vonden het erg leuk dat zoveel mensen onze reis hebben gevolgd en vooral om alle geschreven reacties te lezen. We konden helaas niet overal op reageren, maar het voelde soms dat jullie zo dichtbij waren! En dat terwijl we helemaal aan de andere kant van de wereld waren. Dank jullie wel!

Accommodatie: Eaton Hotel in Hong Kong (1 nacht)

1. Tsjitske Fluitman:
    1 mei 2018
    Welkom thuis! En wat jammer dat jullie weer thuis zijn, want nu moet ik jullie leuke verhalen missen :(
    Vanavond maar weer lekker slapen en nog even genieten van jullie vrije tijd! Xx
  2. Alie Muurling:
    1 mei 2018
    het mooie weer komt er weer aan
    Pytsje, dus wanhoop niet, nu wachten op de fotoboeken !!!
  3. Ietsje:
    1 mei 2018
    Welkom thuis! Heb genoten van al jullie mooie verhalen en foto's.
    Nu thuis lekker na genieten.het mooie weer komt er aan.
  4. Bouwina:
    1 mei 2018
    Prachtig avontuur hebben jullie gehad en voor mij geldt altijd, al reis je van oost naar west thuis slaap je het best🤗
    Eigenlijk was het in jullie geval van west naar oost😉
    Bedankt voor het mee kunnen en mogen kijken met jullie avontuur 👍
  5. Judith:
    1 mei 2018
    Wat was het leuk zo met jullie mee te reizen! Welkom thuis!!!
  6. T.J. Bouwhuis:
    1 mei 2018
    Wolkom thús Sjoerd en Pytsje en oare wike, wer gewoan oan't wurk jonge.
  7. Broer & Ryanne:
    1 mei 2018
    Bedankt dat we van jullie reis mee mochten genieten!
    Welkom thuis
  8. Regina:
    2 mei 2018
    Welkom thuis! De foto's zien er prachtig uit, wat een belevenissen!
    Tot juni!