Wellington

21 maart 2018 - Lower Hutt, Nieuw-Zeeland

Lopen als een kiwi....👣

De dag na het lopen van de Tongariro Crossing toch wat stijf in de benen. Maar als we dan één keer weer wat in beweging zijn, dan lopen we weer als een kievit. Of zullen we hier een mooie woordspeling maken naar het nationale symbool van NZ? Vindt ik ook wel leuk, we lopen weer als een kiwi! Want naast de fruitsoort kiwi, heb je hier ook de vogelsoort kiwi.

Op maandag 19 maart daalden we af naar het zuiden van het Noordereiland. Doel is om in de regio van de hoofdstad Wellington uit te komen. We verdeelden dit in 2 keer, zodat we ook Cape Palliser konden aandoen. We gooiden de tank maar weer eens vol, wat we toch met enige regelmaat moeten doen. Gelukkig is de benzine in NZ wat goedkoper dan in Nederland. Meestal rond de $ 2 per liter. Ongeveer 1,25 euro. Het leuke hier in NZ is dat je bij het boodschappen doen, kortingsbonnen voor het tanken krijgt. Iedere supermarktketen heeft weer een deal met een bepaald tankstationformule. Zo kun je toch weer geld besparen💰 ... daar kunnen we weer andere leuke dingen mee doen! Want daar houden we wel van!

Kiwi's

Onderweg was er de mogelijkheid om de kiwi-vogels in het echt te zien. Volgens de mevrouw bij de i-site (NZ VVV-kantoor) een aanrader! De kiwi's zijn moeilijk te vinden, omdat het nachtdieren zijn. Daarbij zijn ze veelal grijs/bruin van kleur, dus in het donker ook niet gemakkelijk te zien. Maar in het wildcentre Pukaha Mount Bruce kon je de kiwi's zien en dan ook nog een witte kiwi. Dit is helemaal bijzonder! Ze hebben het dag- en nachtritme van deze kiwi's omgedraaid, zodat je ze in actie ziet. Voor $ 20 pp kun je de kiwi's zien en nog meer typische NZ vogels. Het was fantastisch om de kiwi te zien, maar wat is zo'n dier eigenlijk groot. Ongeveer ter grootte van een kip, maar dan met een hele lange snavel. De rest van het park viel ons wat tegen voor deze entreeprijs, maar we kunnen wel zeggen dat we de kiwi hebben gezien! 🐾

We hebben overnacht in Carterton bij The Carter Studio. Een leuk adresje, waarbij je de enige gasten bent. Heerlijk rustig na 3 nachten in een backpackerscomplex te hebben geslapen. Was ook prima hoor, maar het is nu eenmaal gehoriger en je houdt meer rekening met elkaar. Hier een hele vriendelijke en belangstellende gastvrouw Karen, die met trots haar studio laat zien. Ruime kamer, keuken met granietenblad en een prachtige moderne badkamer. Onder de sinaasappelboom lekker kopje thee gedronken, e-reader erbij, wat wil een mens nog meer! 🍊 Echt genieten bij deze accommodatie. Zo tref je het soms met de pareltjes die je via o.a. booking.com boekt!

Cape Palliser

Dinsdag 20 maart - Thuis op internet gelezen dat het gebied van Cape Palliser echt de moeite waard is om te bezoeken. En dit kunnen Sjoerd en ik beamen. Eerst naar het uiterste puntje gereden, waarbij de laatste 10 km gravelroad was... gelukkig zijn we wat gewend en is onze auto all-risk verzekerd. Daarbij valt een krasje meer of minder ook niet echt meer op...en de grill aan de voorkant ontbreekt toch ook al. Dus bij ieder opspattend steentje roepen we beide "hindert niets." 😅

Je vindt aan het einde van deze weg een prachtige vuurtoren met magnifiek uitzicht! Eerst even 250 traptreden op, maar dan ben je ook ergens! En wanneer je aan de kust bij de rotsen loopt, moet je even goed opletten voor de zeeleeuwen.  Het lijken soms eerst allemaal rotsen, maar schijn bedriegt. Nadat Sjoerd de eerste zeeleeuw had gezien, vonden we daarna opeens nog veel meer. Je kunt ze van dichtbij benaderen, maar ze houden jou ook goed in de gaten. En anders blazen ze wel ff een keer, dan weet je ook genoeg!

Op deze weg heb je ook toegang tot de Putangirua Pinnacles Scenic Reserve. Hier loopt een wandeltrack naar de Pinnacles. Dit zijn bijzondere rotsformaties die wel wat weg heeft van Cappadocië in Turkije.  Het was een wandeltrack van ongeveer 1,5 uur, waarbij je de rivierbedding moest volgen. Hierbij liep je tussen de grote siergrassen (pampasgras), bloeiende vlinderstruiken en nog veel meer groen. Ondertussen moet je letten op de grote keien onderweg op het pad en moet je zo af en toe even het riviertje over steken. Maar deze route is erg mooi en aan het einde zie je dan de Pinnacles. Wat enorme rotspartijen! Je kunt het ook via een lookout-point bekijken, maar van onderaf is het wel erg indrukwekkend! En wat een geluk dat onze pijntjes van de wandeltrack van zondag weer zo goed als over waren 😉.

Daarna doorgereden naar onze accommodatie in Lower Hutt. Dit is een plaats vlakbij Wellington. Via een steile en smalle weg bereiken we onze guesthome. ⛰ Maar wat een fantastisch uitzicht over de zee! Alweer een aanrader, waarbij we een gratis upgrade van de kamer hebben gekregen. Nu hebben we een eigen suite met zitkamer, badkamer en slaapkamer. Alleen de keuken moeten we delen. Maar goed dat we gelijk boodschappen hebben meegenomen, dan scheelt weer een keer de route naar boven.

Wellington

Woensdag 21 maart was onze laatste gehele dag op het Noordereiland. Deze dag wilden we besteden in de hoofdstad van NZ. Dit is niet Auckland wat de meeste mensen denken, maar Windy Wellington. 🌬  Het schijnt hier bijna altijd hard te waaien. Ook de dag dat wij Wellington bezochten was het bewolkt en winderig. Was weer even wennen na al die dagen zon. 🌞

Met de auto door het centrum van Wellington gereden... maar gelukkig hebben we google-maps die ons hierbij helpt. We zijn eerst naar Mount Victoria Lookout gegaan. Vanuit hier heb je een 360 graden uitzicht over de stad. Jammer dat het niet helder weer was, dan had het vast nog mooier geleken.

Daarna hebben we een parkeerplaats voor de auto gezocht, zodat we te voet het centrum konden bekijken. Parkeren is niet voordelig, weer bijna $ 25 armer. Maar dan mag de auto de gehele dag blijven staan... We zien weer veel koffietentjes, eetgelegenheden en gelukkig weinig souvenirwinkels. Lekker even door het centrum kunnen lopen. Daarna om een voetbalshirt voor Sjoerd wezen kijken. NZ heeft namelijk maar 1 voetbalclub, welke Wellington Phoenix is. ⚽️ Dus als je ergens een shirt wilt scoren, dan is dat in Wellington. Vooraf via internet gekeken waar dat moest zijn, zodat we gericht op ons doel konden gaan.  En....we zijn geslaagd! Een voetbalshirt met zwart gele strepen rijker. 🎉

Onderweg een ijsje gehaald bij The Frogurt Store, ofwel frozen yoghurt. Hier kun je een smaak van je frozen yoghurt uitzoeken (keuze uit 8) en je toppings uitzoeken. Daarna wordt het gewicht van je ijs en topping bepaald en kun je afrekenen. Wel een aanrader, was erg lekker. 🍦

Daarna hebben we het Te Papa Museum bezocht. Een enorm museum, welke 6 verdiepingen telt. Bovendien is het voor iedereen gratis toegankelijk. Was leuk om even te bezoeken. Je ziet op een interactieve manier alles over NZ. Van de Maori, natuur en cultuur, etc. Er wordt zelfs een aardbeving nagebootst, zodat je zelf ook kunt ervaren hoe heftig dat dat is.

We hebben even wat gegeten bij een klein bakkerijtje. Hier hebben we de 'pie' geprobeerd. Iets typisch NZ, een hartig taartje met een vulling. Sjoerd met kaas & vlees en ik met kip & curry. Heerlijk! We hadden een fotootje willen nemen, maar toen was de pie al op... tja, kan gebeuren.

Via de Cable Car naar de botanische tuinen van Wellington gegaan. Ook Wellington verschilt nogal in hoogtes, dus dit is een goed alternatief. We hebben o.a. de rozentuin gezien.🌹🌸🌺 Leuk om hier even door heen te wandelen.

Terug in het centrum van Wellington bij de Mc Donalds het reisverslag op het reisblog gezet. Internet viel wat tegen in onze accommodatie. Vandaar dat we even een koffiestop hadden ingepland...

Het volgende verslag komt van het Zuidereiland. Tot dan! 🖐

Accommodatie: The Carter Studio in Carterton (1 nacht)

Accommodatie: Bay View Guest Home in Lower Hutt (2 nachten)

1. Kees en anita:
    22 maart 2018
    Jullie hebben ondertussen al heel wat kilometertjes gelopen.
    Veel plezier op het voldende eiland
  2. Bouwina:
    22 maart 2018
    Weer even genoten van je verslag en weer van de foto's natuurlijk. Heerlijk hè Frozen yoghurt? En ook een stuk verantwoorden dan roomijs of softijs😉
    Wat een prachtig uitzicht op de laatste foto, ik zou daar uren kunnen genieten van alleen het uitzicht. Veel plezier verder🤗