Cahuita

25 augustus 2019 - Cahuita, Costa Rica

Aapjes kijken...

Vrijdag 23 augustus - Helaas moesten we vertrekken uit het prachtige NP Tortuguero. Wel konden we de wekker weer eens wat later zetten... 😴 Want vanaf vandaag gaan we zelf met de auto reizen door het land van de Tico en Tica's, ofwel de Costa Ricanen. Costa Rica is ongeveer anderhalf keer zo groot t.o.v. Nederland, maar telt maar ruim 5 miljoen inwoners. Momenteel is het laagseizoen, omdat het regenseizoen is. Vandaar dat alles ook zo groen is... De temperatuur daarentegen blijft vaak wel 25 tot 34 graden Celsius. 🌞

Maar eerst weer met de boot terug naar de haven van La Pavona, waarna we vervolgens om 11.00 u met de bus verder konden naar Guàpiles. Om 12.00 u hadden we nog een gezamenlijke lunch met de mensen die we hier hebben leren kennen, maar vanaf dat moment gaat iedereen zijn eigen weg.

Onze huurauto 🚗 stond klaar bij autoverhuurmaatschappij National. Dit was op enkele minuten afstand van het restaurant waar we de lunch hebben gehad. We zijn voor 2 weken de trotse bezitters van een grote witte Suzuki Vitara 4WD. Compleet met GPS en wifi... wat een luxe en met gratis upgrade! Nog nooit zo snel een auto in ontvangst genomen, want na ongeveer 15 minuten was alles geregeld ínclusief uitleg over de auto, GPS èn internet.

1e autorit
De eerste autorit was een rit van 135 km van Guápiles naar Cahuita. Op zich een route die prima te doen was, maar met wel veel vrachtverkeer. (Van die mooie type MACK trucks 🚚) Vanaf deze kant van het land vindt het transport plaats van de bananenfarms en ananassen. Dus veel vervoer van Dole, Chiquita en Del Monte🍌🍍. We kennen deze fruitmerken allemaal wel! Wat een containers hebben die hier staan! Tel daar het vervoer van de wegwerkzaamheden bij op, wat zorgt voor drukte op de weg!

Cahuita

Het kleine dorpje Cahuita bevindt zich aan de Caribische oostkust van Costa Rica. Het heeft veel Jamaicaanse invloeden, reggae en er hangt een fijne gemoedelijke sfeer. In de avond komt het dorp helemaal tot leven. Auto's met de nodige beschadigingen worden geparkeerd bij de kruispunten in het centrum en mensen gaan lekker buiten zitten bij één van de gezellige eettentjes.

Cahuita National Park

Zaterdag 24 augustus - Deze dag wilden we graag het NP Cahuita bezoeken. Dit kun je met of zonder gids doen. Voor het park staan gidsen klaar om samen met jou op zoek te gaan naar de wilde dieren. Aangezien deze gidsen veel meer ervaring hebben, leek ons dit wel een goed idee! Bij gids nummer 1 kregen we gelijk een goed gevoel. Echter er was 1 probleem... het geld. 💳 Hij wilde graag 20 $USD pp. Alleen toen wij vandaag bij de ATM stonden, deed onze bankpas het niet. Het schijnt dat de Europese bankpassen maar bij 2 banken goed werkzaam zijn. Namelijk Bank National en Bank of Costa Rica. Wij stonden nu bij de BCR, maar deze weigerde pertinent... balen. Aangezien ons cashgeld aardig slinkt, hadden we niet veel meer. Dit probleem aan de gids voorgelegd en hij ging akkoord met minder, maar wel met de voorwaarde dat we maar 1 uur van zijn kwaliteiten gebruik konden maken. Ik zeg: PRIMA! 🤗Trouwens, er wordt in Costa Rica betaald met zowel de Colonnes als met de $USD. Om het even verwarrend te maken...

Maar wat is Cahuita NP een prachtig park. Prachtige jungle, de zee steeds in beeld, mooie wandelpaadjes met tropische bomen/struiken aan weerszijden. Onze gids wees ons op vele luiaarden, die we zelf nooit zouden hebben gevonden.😊 Ook kregen we veel uitleg en konden we foto's maken met de mobiel via zijn telescoop. Na een uur gingen we zelf verder het park in en bedankten deze aardige en enthousiaste Tico. Al met al hebben we veel apen gezien, zowel brul- als kapucijnapen, wasberen, leguanen, schildpad, krabben met schelpen als huisjes, eekhoorntjes en natuurlijke de luiaarden.🐒🐢🦀🐜 Wat fantastisch om de apen door de lianen te zien springen, wat hebben hier ademloos naar staan kijken. Wel een beetje opletten geblazen... want af en toe lijken ze te plassen als je onder ze gaat staan🙊.

In de middag lekker door het dorpje gelopen, gegeten (betaald met de creditcard, want dat kan dan weer wel) en daarna lekker gerelaxed bij het zwembad. 👙😎 En dan bij onze lodge treffen we zomaar de zwartgroene pijlgifkikker. 🐸 Wat was dit weer een bijzondere dag!

Tip: we hebben een video toegevoegd van de kapucijnerapen

Accommodatie: Atlantida Lodge, Cahuita (2 nachten)