De Elzas

16 september 2021 - Colmar, Frankrijk

Frankrijk of toch Duitsland?

Na een fijn verblijf in de Alpen in de omgeving van Chambery, werd het tijd om weer iets noordelijker te gaan. We zullen uiteindelijk toch ook weer in Nederland uit moeten komen. De kortste route naar Colmar in de Elzas, is via tolwegen icm Zwitserland. Maar om hier speciaal een vignet van 40 euro 💱 voor aan te schaffen voor 20 minuten tijdwinst, is een beetje overdreven. Dus dan maar de route die langs Lyon gaat. Sjoerd grapt al even dat er die dag een voetbalwedstrijd van OL Lyon - Strasbourg is, tja... zou ook een optie zijn. Maar laten we ons toch maar aan onze planning houden! Daarom rijden we 490 km via voornamelijk tolwegen en zijn op zondag 13 september om 16u in Colmar.

Voor de tolwegen hebben wij vorig jaar een tolbadge van Bib&Go aangeschaft. Deze is geldig in Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk. Je betaald alleen 1,70 euro per maand abonnementskosten voor de maanden die je daadwerkelijk op de tolwegen bevindt, met daarbij de verbruikte kosten van de tolweg. Een voordeel is dat je bij de tolpoorten 🚧 met de oranje logo T - 30, met een snelheid van 30 km/uur door kunt rijden. Erg handig! Afrekening gaat achteraf via je bankrekening.

Colmar

We hadden 3 overnachtingen geboekt in een Aparthotel in het centrum van Colmar. Dit hebben we tijdens ons verblijf toch maar veranderd naar 4 nachten. Het beviel ons afgelopen dagen namelijk wel erg goed om 4 nachten in een accommodatie te verblijven.

De stad Colmar bevindt zich niet ver van de Duitse grens en dat zie je ook in het straatbeeld alhier. Zoals de gevelborden met 'Bier un Winstube' 🍺🍷 en de Duitse gerechten als Flammkūchen en sauerkraut. Al heet de Flammkūchen met crème fraiche, ui en bacon nu veelal 'Tarte Flambee.'

We wilden de stad Colmar eventueel verkennen op de segway, maar dat kon pas in de middag. Dus we hebben een bestaande👣 wandelroute van 6,1 km gelopen. Je volgt hierbij de koperkleurige driehoekjes waar het Vrijheidsbeeld op de staat in het centrum en voilà, je komt langs allerlei leuke en historische punten. De ontwerper van het Vrijheidsbeeld van New York, monsieur Bartholdi is namelijk geboren in Colmar. Tevens staat er net buiten het centrum nog een kleine replica van dit beeld op een rotonde. Wel grappig om te zien. Je ziet tijdens de wandelroute de overdekte markthal, petit Venise 🚣‍♀️ aan het water, musea, fonteinen, bijzondere kerken en prachtige gevels etc. Daarbij valt echt op hoe de mooi de stad is, bijna sprookjesachtig. Grachten met vakwerkhuizen in de mooiste kleuren, Franse luiken, diverse decoraties, mooie bloemen & planten, 🌼💮  waardoor het erg gezellig aan doet.

Eguisheim

Een kwartiertje rijden van ons Aparthotel ligt Eguisheim. Dit is een klein dorpje, wat enkele jaren terug eens is uitgeroepen tot mooiste dorp van Frankrijk. In het midden van het dorpje vindt je de kerken en daaromheen zijn in een cirkel de woningen gebouwd. Tevens in dezelfde stijl als de vakwerkhuizen die je ook in Colmar hebt, dus weer veel kleur en mooi gedecoreerd.👍 Alleen zijn dit wat meer nauwe straatjes en kleine steegjes. Tijdens de verkenning kom je ook langs kleine winkeltjes met lokale producten. Waaronder heerlijke droge worst 🍖 met verschillende toevoegingen als noten, munsterkaas, knoflook, champignons of bv blauwe bessen.

Deze streek bevat weer vele wijngaarden, ofwel de Elzas wijnen komen hier vandaan... Vanuit het dorp Eguisheim hebben we wandelroute gevolgd door de wijngaarden - Sentier de Viticole.  Het bleek ook een beetje een educatieve route te zijn, want overal stond vermeld op borden welke druifsoorten er daar zijn en welke wijn dit dan wordt. Waarbij je tijdens de route prachtige uitzichten hebt over de vele wijnranken in de groene heuvels 🌿 en in de verte nog 3 oude stenen torens ziet staan.  Zo kom je langs de Muscat druiven 🍇, maar ook de Riesling, Gewurztraminer, Sylvaner, Pinot Gris, Pinot Noir en Pinot Blanc. Met name dus veel witte wijn druiven. Tijdens een wijnproeverij in Colmar hebben we enkele hiervan geproefd. Waarvan gezegd wordt dat de 🤴 'koning' van de Elzas de Riesling is. Niet te zoet en niet te droog, weten we nu uit ervaring. De wijn wordt hier geschonken in kleine wijnglaasjes met groene glazen pootjes. Eigenlijk oogt het een beetje fout, maar daardoor toch ook weer erg leuk. 🤣

Turckheim

Weer zo'n Duits klinkende plaatsnaam... Turckheim... Je hebt nog veel meer plaatsnamen in de Elzas die eindigen op -heim. Eigenlijk best wel bijzonder. Maar ook dit is een klein alleraardigst dorpje in de omgeving. Je komt binnen door één van de 3 toegangspoorten. Wij als toerist 👨 zetten de auto voor de poort neer, maar de eigen bewoners mogen natuurlijk ook met de auto binnen de muren komen.

Ook hier heb je mooie wandelroutes. Bij de plaatselijke VVV halen we nog een gedetaileerde plattegrond op en zoeken een simpele wandeling uit. Teveel hoogteverschil voelen we een beetje in de benen na al dat lopen in de vakantie, dus dan maar doen wat goed voelt. 🙊Anders hadden we de wandeling 'de grand ballon' gedaan, een rondwandeling bij de hoogste punt hier in de streek. Maar ja... ondertussen genieten we in het dorpje, de omgeving en van Frankrijk. We sluiten hier dan ook af in Turckheim op het terras met een bakje koffie/thee voorzien van een taartje 🍰 met mirabelle. Een soort kleine gele kroostpruimen. Mm mm....

Vakantie

Zoals beschreven voelt het stadje Colmar erg prettig aan. 🏘 Het is gezellig, mensen zijn er erg vriendelijk en het historisch centrum is voor ons op 2 minuten lopen. Ideaal dus! Dat maakt ook dat wij veelal in de namiddag ipv op ons balkon te installeren, lekker het centrum opzoeken. Leuk terrasje opzoeken en wat eten & drinken proberen van de streek de Elzas. En dat bevalt ons erg goed. Het is tenslotte vakantie... Nadat we op onze 2 vorige verblijfplaatsen dit veelal zelf regelden, is dit ook wel lekker! Al raak je niet uitgekeken in de grote Franse Supermarkten. Neem hier dan wel even een trui/jasje mee heen, want er staan zoveel koelschappen, dat het gewoon koud is. ❄ En meestal ook nog koelingen zonder deuren, wat wij eigenlijk al niet meer kunnen voorstellen. BRRR.....

Kortom, deze streek van Frankrijk is weer een aanrader! Wij hebben ons verblijf in Colmar echt prachtig gevonden. 😍 Vooral doordat je de stad meerdere dagen beleeft en ervaart, kunnen wij dit echt beamen. Tevens heb je naaste de souvenirwinkels, ook nog gewone winkeltjes. Dus niet alleen pluche ooievaars (symbool van de streek de Elzas), of ouderwets beschilderde keramieken tulband bakvormen (voor de kugelhopf, soort zoet brood met krenten en amandelen), maar ook wat normale kleding winkeltjes etc.

Accommodatie: Appart'hôtel Odalys City La Rose d'Argent - Colmar, 4 Nachten