Fiji

28 april 2018 - Nadi, Fiji

Bula, Fiji time!

Dinsdag 24 april - We zijn nu autoloos... na 8 weken in onze degelijke rode oude Toyota Corolla te hebben gereden, voelde dit nu wel even vreemd. Met een beetje dubbel gevoel verlaten we dan ook de APEX car-rental en worden we naar de vertrekhal van de luchthaven van Christchurch gebracht. Met een 4 uur durende vlucht gingen we naar de tropische eilanden van Fiji. 🏖  Eenmaal op de luchthaven Nadi op Fiji aangekomen, worden we verwelkomt met vrolijke gitaarmuziek en krijgen we een schelpenketting 🐚om. Iedereen roept Bula, wat 'hallo' betekend. Je voelt je gelijk welkom op Fiji!

Tropica Island Resort

Wat een verschil qua temperatuur tussen NZ en Fiji. Ondanks dat de zon net onder is, is het nog lekker warm rond de 25 graden. De volgende dag worden we opgehaald en naar de boot in de haven van Denarau gebracht. We gaan namelijk voor 3 nachten naar de Mamanuca Eilanden, waar we verblijven op het Tropica Island Resort. Na 2 uren varen worden we met een kleiner bootje van de grote boot ⛴  Sea South Cruises gehaald en komen we op onze bestemming. Via een lange houten steiger komen we aan land. Wederom vrolijke muziek 🎶 en zang en zo worden we onder het genot van een zomers welkomstdrankje naar onze bungalow gebracht. Jeetje... wat een paleisje op een tropisch eiland! Een schommelbank, eigen zwembadje, binnendouche en buitendouche, veel ruimte etc etc en dat met uitzicht op zee! Het is zoeken naar welk lichtknopje waar voor dient... zoveel zijn het er... heerlijk zo'n afsluiter van onze reis. Voelt bijna over de top, maar ook wel erg fijn!

En wat kun je mooi snorkelen op Fiji...

Iedere avond wordt een briefje op je kamer gelegd met activiteiten die door het resort worden georganiseerd. O.a. vissen voeren, crab races en boottochten. We zijn meegeweest met een snorkeltour bij de koraalriffen van Sunflowerbank en zijn naar een Sandbank (ofwel zandbank) geweest. Beide plaatsen zijn echt erg mooi om te snorkelen. Het water was zo helder en je zag zoveel vissen. 🐠🐟 En het water was natuurlijk ook niet echt koud! Hadden we eerder de warm water kuilen in Hot Water Beach, de warm water bronnen in Hanmers Springs, zaten we nu alweer in heerlijk warm zeewater. Niet verkeerd hoor! 😁

Op vrijdag 27 april zijn we met de kajak naar het koraalrif voor het resort gepeddelt. We hadden eerder gekajakt in NZ, dus dat durfden we wel aan! Het was eb, dus op een gegeven moment kon je niet verder varen doordat de koraalriffen zichtbaar waren. Maar wat was dit wederom prachtig! Allerlei gekleurde vissen, zeepaardje, blauwe zeesterren en dat allemaal op centimeters afstand van je. Uniek!

Het is echt genieten op dit eiland. Relaxed sfeer, palmbomen en tropische planten overal. Bevolking en personeel draagt een hibiscusbloem in het haar of achter de oren, niet alleen vrouwen maar ook mannen. Tja, en natuurlijk ook van die gebloemde overhemden... Temperatuur van 30 graden overdag 🌞, heerlijk eten (menu kaart veranderd iedere dag) en ook krijg je nog een footritual aangeboden. Waren bang dat het alleen met je voeten in een bak met water en bloemblaadjes 🌺 was, maar dit was echt genieten van de voetmassage... onze voeten kunnen er weer helemaal tegen aan! Was gezellig en fijn om even met de Fiji-bevolking te kunnen praten. Valt niet mee om hier op zo'n resort te werken. Je werkt 21 dagen en bent dan 5 dagen vrij om naar huis te kunnen. Veelal gaan ze dan naar het hoofdeiland waar hun familie is. Nog maar niet te spreken over de paar FJ dollars die ze per uur verdienen. Maar daardoor kunnen er wel veel mensen tegelijkertijd aan het werk zullen we maar denken... en dus minder werkloosheid...

Nadi

Na 3 nachten bij de familie van Tropica Island Resort te hebben behoord, was het zaterdag over.... jammer... we hadden nog wel even langer kunnen blijven. We werden uitgezwaaid onder wederom gezang en werden bedankt dat wij voor hun resort hadden gekozen. Niets te danken hoor... wij moesten hen eigenlijk bedanken voor de fijne tijd op het paradijselijke tropische eiland. Toch? 👋 Met de boot terug naar het hoofdeiland. Hier hadden we 's middags nog tijd om even in de stad van Nadi te kijken. Met een taxi kun je vanaf het hotel naar het centrum voor een paar dollar, dan hoef je ook niet in de hitte te lopen. Was ook eigenlijk net wat te ver.

Onze taxichauffeur wilden onze wel rondrijden door de omgeving, maar daar hadden we niet echt zin in. Dus ons uit laten zetten bij de Sri Siva tempel. Eén van de grootste hindoestaanse tempels. Prachtig op internet, maar helaas staat hij in de steigers omdat ze aan het renoveren zijn... Balen! Wel even rondgekeken, maar niet zo mooi dus als gedacht.

In het centrum naar de boerenmarkt en handcrafted markt bezocht. Maar wat is het wennen in de stad... Wat een drukte en wat een opdringerige mensen... en om ergens een broodje te eten was helemaal lastig. Overal wat kleine smoezelige eetgelegenheden, waarbij het eten in de vitrine ligt. Tja, omschakelen geblazen voor ons 😥. De boerenmarkt was wel erg leuk om te zien. Lange rijen met hoge tafels, waarbij ze hun koopwaar hadden uitgestald. Kon niet alles herleiden wat het was...

Morgenochtend vertrekken we vroeg naar Hong Kong en dan zijn we dinsdagochtend 7.30 u weer terug op Schiphol. Bijna weer thuis....!

Accommodatie: Novotel Nadi in Nadi Fiji

Accommodatie: Tropica Island Resort op de Mamanuca Islands (3 nachten)

1. Teatske:
    28 april 2018
    Bounty eiland😎 goede vlucht terug
  2. Hitsje Sieperda:
    28 april 2018
    Alwer fan die skitterende foto's, wat sjocht it der prachtich út, in hiele goeie reis weron nei hûs tawinske, oant sjen !!!
  3. Sjoukje:
    28 april 2018
    Wat hebben jullie een prachtige vakantie gehad!
    En wat een mooi resort dat laatste! Maar aan alles komt een eind he? Goeie reis terug!
  4. Judith:
    28 april 2018
    Zo goede afsluiter! Een goede terugreis, vol mooie herinneringen weer naar huis!
  5. Marjolein:
    29 april 2018
    Goede terugreis en bedankt voor de mooie reisverslagen. Nu weer terug naar het mooie Nederland!
  6. Margriet sieperda:
    29 april 2018
    Een hele goede reis terug en tot ziens
  7. Jan Heida:
    29 april 2018
    Wat giet de tiid snel. Sa gean je op fekansje mar is it no tiid om nei hus te gean. In beste thusreis tawinske. Tige tank foar de moaie ferhalen en foto's.