Hokitika

30 maart 2018 - Hokitika, Nieuw-Zeeland

Groene stenen...

Van Greymouth naar Hokitika was niet ver rijden, dus we hadden vandaag een makje! 😀 We hoefden maar zo'n 40 km zuidelijker te reizen en de dingen die we wilden zien en doen waren allemaal wat in de omgeving. Het is fijn dat we genoeg tijd hebben tijdens onze reis, zodat we niet altijd grote afstanden hoeven af te leggen.

Het plaatsje Hokitika ligt wederom aan de westkust van het Zuidereiland. Vele toeristen doen dit kleine stadje aan, welke met name bekend staat om de jade. Dit is een groene steensoort, die van oorsprong hier gevonden werd. De steensoort wordt o.a. veel gebruikt voor sieraden. 💍

Lake Mahinapau

Onze eerste stop was bij het meer van Mahinapau. De eigenaar John van de B&B van afgelopen nacht, vertelde dat dit zeer de moeite waard was bij helder weer. Aangezien we de wolkenvelden zagen komen, dit dus maar als eerste gedaan. Wederom prachtig, met een mooie weerspiegeling van de lucht op het meer. 🏞 Achteraf maar goed dat we bij Mahinapau waren begonnen, want de lucht betrok daarna helemaal...

Hokitika Gorge

Een half uur rijden vanaf Hokitika ligt de Hokitika Gorge, waarbij de rivier via de kloof het smeltwater van de gletsjer afvoert. Het bijzondere hiervan is dat het water door de combinatie van verschillende factoren turquoise oogt. De ene keer helder turquoise, de andere keer melkachtig turquoise tot een grijzige kleur aan toe. Via een korte wandelroute bereik je via een wiebelige swingbridge de rivier. Wederom erg indrukwekkend! Wel waren hier zoveel sandflies, dat we blij waren dat we ons hadden ingesmeerd met deet. Jeetje, je ziet de kleine vliegjes overal vliegen... En aangezien onze benen nog de nodige rode bultjes bevatten, hoeven daar niet nog meer bij. Want het blijft dagenlang jeuken... Maar desondanks was het melkachtige turquoise water van de rivier erg mooi om te zien!

Hokitika

Tijd om even een bakje te doen in het stadje Hokitika. Helaas hadden ze net wat bussen toeristen losgelaten🚌, welke allemaal net hetzelfde idee hadden... gelukkig moesten die ook snel weer verder... en konden wij daarna plaatsnemen in een cafeetje. Daarna nog foto's gemaakt van de klokkentoren 🕓 en het strand. Vele stadjes hebben een klokkentoren in het stadscentrum staan, de ene nog mooier dan de ander. Doordat het vandaag Goede Vrijdag is, zijn er de nodige winkeltjes gesloten. Zelfs de supermarkt is dicht. Tevens vindt je hier nog een glasblazerij, juweliers met jade sieraden en winkeltjes met possum artikelen. Een possum is een dier, wat eigenlijk een nationale plaag is geworden. Het eet de eieren van de kiwi en andere vogels op en heeft weinig tot geen natuurlijke vijanden. Er zijn er dus enorm veel van. Daarentegen worden ze ook veel aangereden op de NZ-wegen, want iedere dag zie je ze wel platgereden op de weg liggen.

Jade Carving

Via internet kwam ik de mogelijkheid tegen om zelf jade te bewerken tijdens een workshop. Wat is er leuker om dit in Hokitika te doen, welke bekend staat om deze groene steensoort.  Sjoerd wilde ook wel meedoen, dus 2 plaatsen hiervoor in de middag gereserveerd. We konden zelf een stukje jadesteen uitzoeken en bedenken welke vorm het moest hebben. Daarna moest je het slijpen, polijsten en afwerken. Sjoerd ging voor het nationale NZ-symbool de 'silver fern' die je overal tegenkomt. Zie ook het logo van de All Blacks.🏈 Ik ging wat meer voor wat abstracters... tja, en wil je hier een sieraad van? We twijfelden, dus het werd een sleutelhanger. Onze eigen gemaakte jade sleutelhanger! We waren eigenlijk best wel trots op het resultaat! 👍

Daarna vonden we het wel genoeg voor vandaag en hebben we onze accommodatie opgezocht. Lekker centraal gelegen in Hokitika ligt Stumpers. De naam klinkt misschien wat onnozel, maar het is er allemaal modern en netjes. Het zal wel wat anders betekenen dan waar wij aan denken😓...morgen maar eens vragen bij de receptie...

Accommodatie: Stumpers accommodation (1 nacht)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Theunis Boonstra:
    31 maart 2018
    Ik zie dat jullie lekker genieten van deze reis.Super