La Fortuna

28 augustus 2019 - La Fortuna, Costa Rica

Als de kikkers kwaken, krijgen we regen...

"Hé, zouden we misschien de batterij van de rookmelder moeten vervangen? Volgens mij is de batterij leeg!" Er zijn hier dieren die net zo'n piepend geluid maken als een lege batterij van de rookmelder, zodat je moeite hebt om weer in slaap te komen. Vervolgens wil je dan gaan ontbijten, maar dan zie je weer nieuwe gekleurde vogels die je nog nooit eerder hebt gezien! Tja, wat moet je dan eerst doen? 🦅😉

Maandag 26 augustus - Via tripadvisor gelezen over Frogs Heaven in Sarapiqui. Met de eigenaar deze week gemaild en een afspraak gemaakt voor 9.00 u. Nog een beetje getwijfeld of we wel moesten gaan, omdat we voorgaande avond de roodoog-boomkikker al hadden gespot. Toch nav de goede recensies gegaan, wat echt een hele goede beslissing is geweest. We maakten kennis met de enthousiaste Jose en leerden van alles over de bomen/planten, maar vooral over de kikkers die hier leven. En daarna gaat hij op zoek naar deze kikkers... onvoorstelbaar hoe hij dit doet. 🤔🐸 Aan het geluid dat ze maken, weet hij welke kikkers zich waar ongeveer te vinden zijn. Al deze kikkers zijn giftig, ondanks soms hun kleine formaat van maar een paar cm en hun mooie intrigerende uiterlijk. En wat kan Jose een verhalen vertellen over deze verschillende kikkers... erg fascinerend!

We zagen bij Frogs Heaven:

• Blue jeans frog (blauwe pootjes en roze/rood lijfje)
  • Strawberry frog (geheel roze/rood)
  • Roodoog-boomkikker (groen met rode ogen/pootjes)
  • Pijlgifkikker (zwart met groen gevlekt)
  • Glassfrog (een hele kleine kikker, glazig van structuur)
  • Green masked frog (groene kikker, met zwart bij de ogen)

Nadat we sommige kikkers meerdere keren zagen, zijn we op zoek gegaan naar de vogels in zijn tuin. Al vrij snel zagen we een toekan. Deze was weer anders dan die in Tortuguero NP. Vooraf nooit geweten dat er verschillende toekansoorten zijn, maar dat is er wel degelijk. Nu zagen we de yellow-throated toucan. Ook zijn er in deze omgeving veel kolibries te vinden, echter deze lieten zich niet goed fotograferen. Jammer! 😓 Vogeltje gevlogen...

La Fortuna

Na een ananassapje en een koekje bij Jose, zijn we op pad gegaan naar La Fortuna. De plaats waar onze volgende accommodatie zich bevindt. Maar ruim een uur rijden van Sarapiqui, dus wij waren er vlot. Lekker even ergens wezen lunchen en daarna rondgekeken in dit leuke gezellige plaatsje. Veel toeristischer dan dat we tot nu toe hebben gezien, maar dat heeft ook wel weer wat. We zullen hier dus op zoek moeten naar een foute magneet voor onze vakantieselectie 🙃. Daarna ontspanning in één van de heetwaterbronnen... Deze ontstaan door de natuurlijke omgeving van de vulkaan Arenal. Hierbij kun je kiezen voor een luxe omgeving van een resort, maar je kunt ook kiezen voor Rio Chollin - de free natural hot water spring 🌊. Een natuurlijke rivier, waar het warme water gewoon zo naar beneden stroomt. Aanrader. Omkleden in de vrije natuur...ach, wat maakt het uit.

In de avond afgesproken om te gaan eten 🥘 met onze vrienden uit Venlo.  We hebben hen leren kennen tijdens onze bezoek aan Tortuguero. Zij lopen net een dag voor op ons qua schema. Maar wat is het leuk om ervaringen uit te wisselen. Na afloop gelijk weer een nieuwe 'eet-afspraak' gemaakt wanneer we in Monteverde zijn.

Arenal

Veel bezoekers aan het dorpje La Fortuna komen vanwege de vulkaan Arenal ⛰ en de activiteiten die hier mee gepaard gaan. De vulkaan bevindt zich in Parque National Volcán Arenal, maar is niet vaak goed te zien door de bewolking in dit regen- en nevelwoud. Momenteel is de vulkaan niet actief, maar nog niet zo lang geleden kon je soms de rode lavastroom in de avond zien.

Dinsdag 27 augustus - In de ochtend hadden we een leuke activiteit gepland staan. Via Sky Adventures gingen we de Hanging Bridges skywalk👣 in Arenal doen. Was even verwarring, omdat op de gekregen voucher stond beschreven dat we een self-guided walk zouden doen en daarvoor zouden worden opgehaald. Terwijl de bedoeling was dat we er zelf heen zouden rijden, maar dat de route mbv een gids gedaan zou worden. Gelukkig dit allemaal recht kunnen zetten, want met een gids was wel onze voorkeur.

Vooraf vroeg de gids aan onze groep van 8 personen, wie last van hoogtevrees had. Dan kon daar evt rekening mee worden gehouden. Weet niet of een skywalk dan de beste activiteit is om te doen... maar dat mag iedereen zelf bepalen. 🤔 Al met al ruim 3 uren door het Nationale Park gelopen. Via mooie jungle paadjes, hoge swing bridges, prachtige watervallen en diverse dieren kunnen zien. We kunnen met name enkele slangen op ons lijstje toevoegen. Yeah! 🐉 Om deze mooie wandeling af te sluiten hebben we bij Chillout Restaurant op hoogte nog een drankje met hapje gedaan. Het was tenslotte bijna lunchtijd. We zouden hierna nog een wandeling door het NP doen, maar van de medewerker aldaar kregen we de tip om naar het lager gelegen Lake Arenal te rijden.🏞  En we kunnen zeggen dat dit een prima tip was. Doordat we mazzel hadden dat het vandaag zo helder was, konden we de gehele vulkaan goed zien. Opeens voelde je het harder gaan waaien en kwam de bewolking... binnen 15 minuten was de vulkaan niet meer zichtbaar voor de rest van de dag! Lucky us!

Nu even kijken wat we woensdag gaan doen. De reis brengt ons dan weer verder naar het dorpje Monteverde.

Accommodatie: Arenal Montechiari Lodge, La Fortuna (2 nachten)