De Rhône - Lyon

27 augustus 2021 - Lyon, Frankrijk

We zakken langzaam zuidelijker

Op woensdag 25 augustus vertrekken we richting Lyon. Dit is 3.45 uur rijden vanaf de champagnestreek. Valt dus reuze mee. Onderweg hadden we een paar stops ingepland, maar uiteindelijk hebben we alleen Beaune aangedaan. Dit ligt zowat aan de snelweg naar het zuiden. Een leuke levendige plaats, o.a. bekend om Hospice de Beaune. Dit is een mooi oud en bijzonder ziekenhuis, met een uniek en kleurrijk dak. Maar ook bekend van de Chardonnay & Pinot Noir. De wijnproeverij hebben we even gelaten voor wat het was, wel hebben we het prachtige ziekenhuis bezocht en door het stadje gelopen. Je merkt dat het gelijk toeristischer is. Je moet hier betalen voor het parkeren en de toegangsprijs voor het oude ziekenhuis is weer hoger dan je zou verwachten. Maar het is wel de moeite waard.

We bereiken in de namiddag ons hotel aan de rand van Lyon. Dit is een moderner hotel dan het eerder verbleven chateau, maar ook dit is meer dan prima. We hebben een kamer op de 4e etage, waarbij we uitzicht hebben op het Groupama Stadium van Olympique Lyonnais. ⚽️⚽️

De volgende dag om 11.00u present voor een rondleiding van het stadion van de voetbalclub uit Lyon. Vooraf een voetbalshirt voor Sjoerd gekocht ✔ voor de verzameling, welke hij tijdens de rondleiding heeft gedragen. Voor voetballiefhebbers, dit was met de naam Shaqiri. De speler die net een week terug over is gekomen vanuit Liverpool. En Liverpool is weer ons laatst bezochte voetbalwedstrijd in 2019... Dus vandaar... Een mooi nieuw en modern stadion, met goede akoestiek, welke we hebben getest met onze groep van 6 personen. Maar ook ons debuut op het veld ging onder het geluid en ons geklap als een echte pro 😊. Onze enthousiaste guide maakte er wat van met de tour!

We hebben het centrum van Lyon niet aangedaan. Tekortdag icm de rondleiding door het grote stadion. Wel hebben we het dorpje Oingt (spreek uit als 'wèng') bekeken. Dit kleine dorpje met 569 inwoners ligt in de wijnstreek Beaujolais, en wat hoger in de heuvels. Via Google Maps misschien de heenweg niet de meest praktische route na de rondweg van Lyon😅, maar wel erg mooi. Lees: erg smal, waarbij je niet tegenliggers wilt tegen komen, maar er uiteraard wel waren... Oingt is een historisch dorpje, met kronkelende geplaveide straatjes met goudkleurige gevels. Via een toegangspoort kom je binnen en je hebt hier prachtige uitzichten. Aanrader. Hier wel een heerlijke Beaujolais rosé geprobeerd, waarbij dit goedkoper was dan de ice tea van Sjoerd! 🍷👍 Sjoerd moest namelijk nog rijden...

In de avond nog opgeschrikt door een brandalarm in ons hotel😣🏨. Snel de belangrijke spullen bij elkaar geraapt en de 4 verdiepingen via de trap naar beneden gelopen. Het alarm heeft denk ik wel 10 minuten geloeid. 🔥 En ondanks dat je buiten voor je hotel staat, verbaast het je dat er mensen van allerlei verdiepingen gewoon naar buiten kijken en blijven waar ze zijn. Gelukkig bleek het vals alarm te zijn, maar na 3x een alarm in de avond te hebben gehad de afgelopen tijd, worden we er wel steeds bedrevener in om te evacueren.

Accommodatie: Kyriad hotel Lyon Est Stadium - Lyon, 2 nachten