Rincon de la Vieja

1 september 2019 - Rincon De La Vieja, Costa Rica

Van mooie kleuren, naar sterke geuren...

Vrijdag 30 augustus - Wederom vroeg op pad... koffers in de auto, uitchecken en ontbijtpakket mee. Om 6.30 zijn we dan weer ter plaatse om deze keer wel de Birdwatchtour te gaan doen. Het was deze ochtend gelukkig mooi weer, dus niet voor niets vroeg opgestaan. Het gebied van Monteverde is een nevelwoud/regenwoud. 🌳🌲 Het dorpje ligt hoger gelegen, is kouder, veel bewolking en hier valt de meeste regen van Costa Rica. Dat in combinatie met het regenseizoen... tja, dan is het fijn dat het vandaag wel droog is.

Curi Cancha Wildlife Reserve

Er zijn verschillende reservaten om de wildlife van deze omgeving te zien. Curi Cancha is een minder druk bezocht reservaat en hier boden ze tours aan in kleine groepen tot max 6 personen. Aangezien het laagseizoen is, was het resultaat dat we maar met z'n tweeën waren. Privétour dus! In Costa Rica leven zoveel mooie vogels, in alle kleuren van de regenboog. Sommige zijn goed te vinden, andere weer lastig. Bovendien weten wij er vrij weinig van, dus vandaar nu deze tour. Vier en half uur vogels kijken in dit gebied... daar zou je toch wat van moeten kunnen opsteken?! 🤔 We zien vele toeristen met het vogelbijbel van Costa Rica, waarbij de datum genoteerd wordt als het exemplaar is gespot. 🔭✔

Met de leuke deskundige gids Gorge ook deze ochtend op pad. Door de geluiden die hij hoort, weet hij welke van de honderden vogels het is, waar deze ongeveer is en hoe hij deze met geluiden 🎵  kan lokken... echt prachtig. Veel vogels samen met hem gezien, uitleg gekregen, foto's via de telescoop gemaakt en het mooie reservaat gezien met de rest van de wildlife. Ook de beroemde vrouwelijke Quetzal vogel 🐦 gezien. Het symbool van de vogels van Costa Rica. De mooiere bont gekleurde mannelijke variant kwam ook even voorbij vliegen, maar doordat er toen alweer wat meer mensen op de been waren... liet die zich moeilijk fotograferen... 📷 In het vogelrijk moet een mannetjesvogel wat doen om indruk te maken op de vrouwtjes! Vandaar het verschil in kleuren. 🎨 En als kers op de taart nog een jonge Bellbird! Top ochtend!

(We krijgen nog een lijstje van gids Gorge toegemaild met de vogels die we hebben gezien. Voor ons niet te onthouden en uit elkaar te houden. Naast vogels ook diverse kleine kolibri's gezien, maar ook bv een tarantula, agouti (groot knaagdier), coati (neusbeer), bugs (insecten), vlinders, de kleinste orchidee etc)

Daarna op weg naar Rincon de la Vieja. Eerst vele kilometers van de 117 km onverhard door de bergen. Maar wel met mooie uitzichten, locale dorpjes... even een stop gemaakt bij Mi Finca. Hier vliegen de Macaws (papagaaien) van boom tot boom! Wat een kleurenpracht! En gewoon zo in de vrije natuur. Prachtig. Wel merk je hier het warmte verschil met Monteverde. Van goed 20 graden naar meer dan 30 graden. 🌡

Rincon de la Vieja

Onze volgende bestemming voor vandaag is Rincon de la Vieja. Dit is een Nationaal Park gebied wat de gelijknamige vulkaan omvat en alle vulkanische activiteit er omheen. Het lijkt ook weer heel anders dan de andere gebieden van Costa Rica. Weer meer het warme klamme klimaat, maar ook veel droogte qua natuur.

National Parque Rincon de la Vieja

Zaterdag 31 Augustus - Om 5.00 u vanochtend even wakker gemaakt door eekhoorns... de nootjes uit de bomen werden op onze metalen golfplatendak van de cabin gegooid. Na een lekker Costa Ricaans ontbijt in deze accommodatie op pad naar het Nationale Park. Hier een wandelroute uitgezocht, compleet met de vulcanische activiteit en mogelijkheid om dieren te spotten. Entree van 15 $USD pp betaald, wat eigenlijk voor ieder Nationaal Park in Costa Rica geldt. Deze keer maar even zonder gids, dan zijn we eigen baas en ook kunnen we dan zien of de eerdere guided-tours hun vruchten beginnen af te werpen 😅. (Daarbij ook niet gedaan omdat de meeste wildlife 's ochtends vroeg te zien is, en wij wat later in de ochtend zijn...)

Wandeltrail Pailas

Een leuke route is de wandelroute Pailas, met de vulkanische modderpoelen, rookwalmen en de geur van rotte eieren. Veelal beschut, wat wel prettig was met de warmte vandaag. Als hoogtepunt diverse Spidermonkey's (slingerapen) 🐒 zien slingeren door de bomen...echt gaaf! En deze hadden we nog niet op ons lijstje afgevinkt!  Ook kwam er een grote leguaan op ons pad, evenals de kleine soortgenoot - de groene leguaan. Een toekan, prachtige blauw/grijze vogels (White Throated Magpy Jay), Guans (vliegende kalkoen) en weer diverse kleine vogels gevonden... dus we kunnen het heel goed zelf! En wat zijn er weer prachtige vlinders in dit gebied🦋.

Na een lekkere lunch, doorgereden naar de Rio Negro hot springs, natuurlijke warmtebronnen.  Alleen kon je hier alleen contant betalen in USD of Colonnes, wat wij niet meer voldoende hadden. Veel dingen betalen we met de creditcard, omdat de Rabo-pas in winkels en pinautomaten niet werkzaam is...niet handig,  maar het is niet anders. Vandaar deze maar aan ons voorbij laten gaan, dan maar even naar de Rio Negro watervallen. Lag er toch tegenover gelegen🤣. Beter dan om naar onze lunchplek verderop terug te rijden, kaartjes voor de hotsprings te kopen, weer terug naar de hotsprings, om vervolgens voor de zoveelste keer de weg te moeten berijden...

Nu eerst tijd voor een plons in het zwembad 🌊 en de route voor morgen bekijken. Een hotel aan de Pacific Ocean in Sámara... zal vast goed zijn! 👍😎🏖 En ondertussen in de gaten houden of er nog nieuwe vogeltjes langs komen vliegen.....!? We worden bijna al echte profs!

Accommodatie: Cañon de la Vieja hotel, Rincon de la Vieja (2 nachten)

1. Wout:
    2 september 2019
    Jullie maken mooie foto's en verslagen Pytsje