Sàmara

3 september 2019 - Sámara, Costa Rica

Pura Vida

Zondag 1 september - Voordat we uitchecken bij Cañon de la Vieja lodge, maken we eerst nog gebruik van de hotsprings. Dit zijn natuurlijke warmtebronnen door de vulkanische activiteit ontstaan, ofwel ze noemen het de green spa. Heerlijk genieten van het warme en minder warme water, waarbij Sjoerd het ook nog waagt om in de rivier te jumpen.... Deze rivier is een soort kloof, wat aangrenzend is aan de warmwaterbronnen. En het leuke is... deze liggen bij onze accommodatie, dus we hadden hier zaterdag niet voor hoeven te rijden... genieten!😅🌊

Onderweg eten we in een zogenoemde Soda.  🥙 Dit zijn lokaal eettentjes, waar je veelal de Costa Ricaanse keuken of 'fastfood' tegenkomt. Vaak gunstiger en leuker geprijsd dan de restaurants waar wij als toeristen veelal komen. Ze rekenen geen extra 10% servicekosten of 13% taxkosten... nee, gewoon de prijs die er staat in Colonnes. Alleen bevatte de Spaanse menukaart volgens ons alleen maar grote warme gerechten. Dit was eigenlijk niet de bedoeling, waarop bleek dat het toch wel mogelijk was om een sandwich of salade te krijgen... Echt een heerlijke chickensandwich gekregen met ditem smoothie.

Sámara

Onze eindbestemming van vandaag was het 120 km 🚗 verderop gelegen kustplaatsje Sámara. Een dorpje aan de Pacific Ocean, lange stranden met palmbomen, leuke restaurantjes en allemaal souvenier winkeltjes. Hotel snel gevonden, koffers neergezet en toen zagen we opeens allemaal Howler Monkey's (brulapen) 🐵 bij onze cabin in de bomen hangen... Daarna lekker naar het strand gegaan. Boekje in de hand, cocktailtje 🍹erbij.... heerlijk! Pura Vida. De kreet die overal staat geschreven en je wordt toegeroepen... wat zoiets betekend als: geniet, als iets mooi is of/en geen zorgen maken over dingen die er niet toe doen! Een omschrijving die meerdere dingen in één omvat!

In de avond gegeten met onze vrienden uit Venlo bij El Lagarto, een Costa Ricaanse BBQ steakhouse. Alle gerechten worden bereid in een houtoven. Vlees, vis of vegetarisch. Aanrader om een keer naar toe te gaan als je in Sámara bent.

Maandag 2 September - Deze dag niets gepland, maar gewoon lekker genoten van zon, zee en strand. Gisteren was het klam, warm en bewolkt... vandaag was het helderder qua weer. 🌞 Temperatuur 30-35 graden, dus je hoeft niet te kijken in het weer om te weten wat je aan moet trekken.

Kokosnoten

Overal in het land zie je kokosnootbomen staan. De kokosnoten  kunnen voor je worden klaar gemaakt, zodat je het vocht kunt opdrinken. Er zijn hierbij 2 verschillende soorten kokosnoten. De kleine bruine harige kokosnoten of de groene grotere soorten. Deze laatste zijn vaak net iets zoeter van smaak. Op het strand in Sámara dit geprobeerd. Het kokoswater opgedronken en vervolgens snijden ze hem door, zodat je de kokos ook kunt opeten. Mmmm! 🏖 En om de kosten hoef je het niet te laten. Ongeveer 1 $USD, dus dat valt  mee.

Terug bij het hotel waren de Howler Monkey's weer actief. Wat een lawaai kunnen die dieren maken! Sjoerd heeft nog een filmpje gemaakt, welke bij de 'video's' terug te vinden is. Toen we terug liepen naar onze kamer, zagen we bij toeval dat onze huurauto een lekke band 🚗 had! Dit nog nooit meegemaakt... maar kan gebeuren. Contact opgenomen met de verhuurmaatschappij, waarbij alles binnen het uur klaar en geregeld was. Top! De dag dan maar weer afgesloten met een lekkere cocktail 🍹  bij de strandtent Gusto. Pura Vida!

Don't worry beach happy

(ofwel de slogan bij Beachbar Gusto)

Morgen vertrekken we naar de laatste overnachtingsplek. Onze reis is bijna ten einde. Hopelijk kunnen we in San José een voetbalshirtje kopen voor de collectie... dan is Sjoerd ook blij. Gedurende de reis alleen maar nepperds gezien, dus hopelijk vinden we daar in de hoofdstad een echte 👕⚽️😉!

Accommodatie: Belvedere Hotel, Sámara (2 nachten)

1. Gerry Merkus:
    3 september 2019
    Mooi plekje, lekker genieten is dit
  2. Wout:
    3 september 2019
    Paradijselijke mooi
  3. Pytsje:
    4 september 2019
    Heerlijk om zo de vakantie te eindigen in Sámara!