San José

4 september 2019 - San José, Costa Rica

Eindpunt van deze reis...

Dinsdag 2 september - Wakker worden met het gebrul van de apen. 🐵 Weer eens wat anders dan de wekker thuis. Gelukkig waren we daar vooraf al voor gewaarschuwd door de eigenaar van het hotel, dus we wisten dat dit kon gebeuren. Ontbijtje gedaan en nog even een loopje naar het strand.

Laatste autorit

Voor vandaag stond de langste autorit gepland. Namelijk 227 km van Sámara  naar San José. Het begin van de route ging aardig snel, maar halverwege begon de ellende. Langzaam rijdend verkeer door...? Tja, zeg het maar... niet helemaal duidelijk. 🚚🚛🚗 Mogelijk door de tropische regenbuien 🌩 onderweg, of doordat vrachtwagens niet goed de heuvels over komen?? We hebben er in ieder geval lang genoeg over gedaan. Jammer genoeg hield 25 km voor de grote hoofdstad 🏘  de GPS (en dus ook wifi) er helaas mee op, omdat de accu leeg was. Deze wilde ook niet opladen via de auto oplader. Dus dan maar via de oudere methode van google-maps naar de eindbestemming. In de voorstad van de hoofdstad nog een winkelcentrum aangedaan, om te kijken voor een voetbalshirt ⚽️👕 voor Sjoerd zijn verzameling. En... dit is uiteindelijk gelukt! Yeah!

De auto nog ff aftanken ⛽ en daarna door het drukke centrum. Het hotel ligt echt in midden van de stad, vele éénrichtingswegen, 3 tot 4 banen breed en zonder strepen op de weg. Dit vol bussen, taxi's en ander kriskrassend verkeer, maakt dat we trots op ons zelf mogen zijn dat we feilloos het hotel hebben gevonden en de grote Suzuki op de kleine parkeerplaats achteruit hebben ingeparkeerd.

Ingecheckt om 17.00 u, zodat we nog even tijd hadden om wat door de stad te slenteren. Gekeken naar de Mc Flurry's 🍧 van de Mac, om evt nieuwe smaken te proberen. En die was er... eentje met almond en chocolade van het bekende chocolademerk Hersey's van Costa Rica. Natuurlijk ff geprobeerd.

Woensdag 3 september -  Terugvlucht 🛫 met United via Houston naar Amsterdam. Ophaaltijd Hotel Presidente in San José om 03.00 u in de ochtend.  Aankomsttijd in Nederland op donderdagochtend 4 september. Weer 8 uren tijdsverschil. Het wordt weer een lange vliegreis😴.

Conclusie:

Costa Rica is een prachtig land om te bezoeken! Wat hebben we veel van de natuur en zijn wildlife gezien. En niet alleen de dieren in de Nationale Parken gezien, maar ook in de dorpjes en bij de lodges. Je kon je fotocamera 📷 maar in de hand houden, want voordat je het wist zag je weer een mooi dier 🦍🐿🐦🦆🐸🐢 voor een kodakmomentje. In de Nationale Parken is het raadzaam om een gids mee te nemen, omdat je dan zoveel meer ziet!

Wij hebben deze reis gemaakt van eind augustus tot begin september. Het is dan laagseizoen omdat het regenseizoen is. Toch hebben we niet de klagen gehad. De 6 wegwerp-poncho's die we hadden meegenomen zijn allemaal in de verpakking gebleven... en op de ene dag dat we regen hadden, hebben we het programma omgedraaid met de volgende dag. Temperatuur blijft eigenlijk altijd 25 tot goed 30 graden, dus koud is het niet! Buienradar doen de Costa Ricanen niet aan, want ze vinden het weer altijd 'unpredictable'... en daar kun je het mee doen! 🌞⛅⛈

Al met al hebben we met de mooie grote Suzuki Vitara 🚗 in totaal 1240 km gereden. Met onze huurauto hebben we de prachtigste dingen beleefd en gezien. Allemaal hoogtepunten! We hadden een 4WD die we alleen maar hebben gebruikt bij de locatie van ons hotel in Monteverde. Deze accommodatie op de berg maakte dat dit wel handig was (maar niet noodzakelijk).

Benzine koste 630 Colonnes per liter, dus omgerekend ruim een euro per liter.

Ontzettend vriendelijke Tico en Tica's in dit land. Ze groeten je, vragen hoe je heet en wensen je 'PURA VIDA'. Als ze iets zeggen, dan komen ze dat na. Ze bellen vlot terug om iets voor je te regelen. Maar ook toen wij in Sámara een lekke band met de auto hadden, werd dit binnen no-time voor ons gerepareerd. Of als je iets wilt wijzigen qua activiteiten o.i.d., is dit nooit een probleem. Het wordt allemaal voor je geregeld! 🌞🦆🏘🚗⛽

Het eten qua ontbijt, lunch en diner is meer dan prima. Het is echt niet alleen maar rijst met bonen. Als je wilt kun je iedere dag je dag beginnen met de rijst en bonen i.c.m. eieren. Soms nog met vlees/worstjes of bakbanaan. Maar er zijn ook andere mogelijkheden... gelukkig maar. Er is altijd veel fruit beschikbaar. Met name ananas, banaan en watermeloen. Het fruit smaakt echt beter dan in Nederland. Het scheelt een gekoeld transportritje naar ons land en dat proef je! 🍌🍍 (We hebben dan ook voldoende vrachtwagens hiervan gezien...) Maar ook het avondeten is erg lekker.

Vooraf werd er veelal geschreven dat het eten en drinken duur is in Costa Rica. Dit is ons alles meegevallen. Water hoef je niet in flessen te kopen, want het kraanwater is goed drinkbaar. Een biertje 🍺 en een frisje zijn vaak even duur. Soms zie je op de rekening dezelfde benaming staan, omdat het niet uit maakt. Wijn daarentegen is vaak wel weer duurder. Bier wordt vaak gewoon zo uit het flesje gedronken... Waarvan Imperial de nummer 1 is en Pilsen een goede nummer 2. Beide zijn getest door Sjoerd...! Of neem één van de vele ice tea soorten die ze hebben. Keuze uit wit, groen en bruine ice tea, met de verschillende smaken van groene appel, tropische vruchten, blauwe bes, perzik, tropische vruchten... het kan allemaal! We hebben vele verschillende geprobeerd, allemaal lekker! 🥃

Denk om de sloten van de deuren, sleutel 🔑 draait vaak net andersom dan dat wij gewend zijn.

Wij hadden gratis wifi bij ons GPS systeem. Altijd handig om er bij te nemen. Hierdoor had je door middel van je GPS ook wifi daar waar je met je GPS was. Ideaal. Vooral omdat de meeste accommodaties alleen wifi hebben in de openbare ruimten.

De meeste lodges zijn eenvoudig, maar prima. Bijzonderheid was dat er bijna altijd 2x 2-persoonsbedden in staan. Handig om de koffers  🎒🛍 op te leggen...

Tot zover onze ervaringen en bevindingen van onze reis naar Midden-Amerika... onze reis is helaas afgelopen. Eén nadeel... de bijtende mieren en musquitos... dus neem Deet mee!

Kortom, het WAS FANTASTISCH!
😉

1. Kelly:
    4 september 2019
    Sjoerd en Pytsje, bedankt voor jullie reisverslag, waarin wij ook een paar keer benoemd worden.
    We vonden het erg leuk jullie te leren kennen en bedankt voor het delen van tips en de gezellige etentjes.
    Goede reis terug naar Nederland en hopelijk zien we elkaar nog een keer!
    Groetjes Remko en Kelly
  2. Ryan:
    Fijne verslagen, Pytsje!
    Het zag er prachtig uit.
    Samen een goede terugreis 🛫 gewenst en tot snel!
  3. Wout:
    4 september 2019
    Bedankt voor de mooie reis verslagen en foto's goede terugreis
  4. Wimke:
    4 september 2019
    En ik dit wie wer een prachtige fakansje om nea wer te ferjitten tink ik. En jim he een hoop leuke dingen dien en sjoen. En prachtige ferhalen yn de reisblog . No wer op mei bus te.
    Goeie reis en tot snel
  5. Sjoukje: