Sarapiqui

26 augustus 2019 - Sarapiquí, Costa Rica

Lazy sunday…

Zondag 25 augustus - In de ochtend alweer vroeg wakker door de vele verschillende geluiden van de natuur. Je hoorde de zee, de vogels, geritsel door de bomen en andere geluiden die je niet altijd goed kunt thuis brengen... Daarbij is het rond 5.30 u buiten licht (en 's avonds 18.00 u weer donker). Dan maar op tijd aan het ontbijt. Ieder ochtend de keuze uit ei/omelet die ter plaatse wordt bereid, rijst met bonen 🍚 en soms ook met bakbanaan. Ook veel verse ananas, watermeloen en huisgemaakte fruitsappen. Gelukkig kan een broodje veelal ook wel, al is het beleg beperkt.

Vandaag stond Sarapiqui op onze eindbestemming. Een route van 190 km, met een duur van ongeveer 3 uren. Hierbij hebben we nog enkele stops ingepland in de omgeving, zodat het niet alleen maar in de auto zitten is.

Bribri waterfalls

We moesten even zoeken, maar uiteindelijk de waterval gevonden. Een vriendelijke oudere man legde ons uit dat we de auto bij hem mochten parkeren, zodat we de waterval konden bekijken. Hiervoor in de plaats moesten we wel 1000 Colonnes pp 💱 betalen, maar zou hij op onze auto passen. Tenminste, zo vertelde hij in het Spaans denk ik... Via de trappen naar beneden de waterval bereikt, waar eigenlijk alleen locals waren. Het is namelijk weekend en met een temperatuur van 30+ graden, is het aangenaam om wat verkoeling op te zoeken. Hele families gaan dan op pad, met veel eten & drinken erbij! Opvallend is wel dat de vrouwen hier vaak grote ronde billen hebben, strakke korte jurkjes/rokjes dragen(2 maten te klein), met daarbij wiebelende heupen bij het lopen😅.

Puerto Viejo

Nadat we de trappen weer omhoog waren geklommen, gutste het zweet ons lijf uit. 😥 Tijd voor een verkoelend drankje in het verderop gelegen kustplaatsje Puerto Viejo. Ook hier vind je veel Jamaicaanse invloeden, net als in Cahuita. Even de sfeer geproefd en lekker een smoothie op terras gedaan. Heerlijk om vakantie te hebben! 🏖

Tevens ook nog even gekeken bij een bananenplantage. 🍌🍌  Net als in 'Wie is de mol' in Colombia, is het hier voorzien van een kabelbaansysteem. De bananentros wordt door 1 persoon afgehakt, door de volgende persoon naar de kabelbaan gebracht en door persoon 3 naar het begin getrokken. Hierbij kan het wel om 25 bananentrossen tegelijkertijd gaan 💪! De bananen worden voorzien van een plastic zak.., wat een werk zeg! Maar het schijnt beter tegen infecties te zijn, bescherming tegen zon & regen en bestrijdingsmiddelen van boven af. Tot zover even de kennisles van bananen... 🤔

Via de GR32 (ruta 32) moesten we de weg van afgelopen vrijdag weer terug. Dé weg die toen druk was met vrachtwagens die bananen en ananassen vervoeren. 🍌🍍🚛 Daarbij ook nog ruim 90 km aan wegwerkzaamheden 🚧  (ja, de hele 90 km...), zodat de snelheid steeds beperkt werd. Maar ware het niet dat het vandaag zondag is, waardoor er heeel veeeel vrachtwagens niet op de weg reden! Dit was wel erg prettig. Je zag nu dat deze vrachtwagens aan de kant van de weg stonden, of bij geparkeerd bij huizen.

Onderweg raak je niet uitgekeken... overal zie je mensen die aan de kant van de weg fruit verkopen. Het ziet er erg leuk uit, want de roze harige vruchten worden hoog opgestapeld en per kg verkocht. Het gaat hier om de mamón chino, de lychee van Costa Rico. Dit wilden wij ook wel even proberen. Dus onderweg in Limòn bij een groente- en fruitwinkeltje een paar mamòns gekocht. Deze hebben we later bij onze volgende lodge opgegeten, welke eigenlijk verassend lekker waren.

Onze eerste tropische regenbui 🌧 onderweg is ook een feit. Jeetje, wat komt er dan een regen in één keer naar beneden. We hebben toen maar even bij een restaurantje aan de weg een broodje 🍞 gegeten, waarna het weer daarna een stuk beter was!

Sarapiqui

Om 16.00 u bereikten we dan onze lodge. Op aanraden van de receptioniste een rondje gemaakt door de tuinen van dit verblijf, op zoek naar kaaimannen/toekans/vogels. Helaas niets gezien. Maar wel aan het begin van de avond gekeken bij de vijver... en ja hoor... we kunnen de Roodoog-boomkikker 🐸 toevoegen op ons lijstje met gespotte èn gefotografeerde dieren! Check! ✔ Je mag hierbij geen flits van je fotocamera gebruiken, maar wel volop met je zaklamp op het diertje schijnen... jaja... begrijpen we het nog? 😑 Deze kikker staat op veel sites en promomateriaal van Costa Rica. Morgen gaan we nog naar Frogs Heaven, mogelijk dat we dan nog meer kikkers kunnen zien... zou leuk zijn!

Accommodatie: Ara Arambigue Lodge, Sarapiqui (1 nacht)

1. Wout:
    26 augustus 2019
    Ook mooie video
  2. Sietske:
    26 augustus 2019
    Bist mar wer fanatiek oan it skriuwen. Sa te lezen ha jim it oerbest nei it sin 😄😘
  3. Pytsje:
    27 augustus 2019
    Met dank aan Sjoerd en zijn filmkwaliteiten!
    Ik blijf nog lekker even doorschrijven... dan kunnen we nadien de belevenissen nog eens even nalezen! 😊
  4. Wimke:
    27 augustus 2019
    Hey Sjoerd en pytsje, wat fyn om jim verhalen te lezen. Het is krekt of bin we mei jim op fakansje. Sa leuk! Prachtige foto's fan de bisten, natuur en fan jim sels. Die lichte Lieket my net lekker te hihi bietsje te glibberig... En de foto fan de kikker sunder flits is goed ssllagge!! Lekker genietsje en ik sjoch ut mei jim Folgende verhaal. Groetsjes fan us.