Tortuguero National Park

23 augustus 2019 - Tortuguero National Park, Costa Rica

De eerste wildlife

20 Augustus - Om 6.10 u stonden we present voor ons hotel. Mooi op tijd, want we hadden nog aardig tripje voor de boeg. Met nog enkele anderen in de bus, zodat we om 8.00 u onderweg gingen ontbijten. Onze eerste kennismaking om 's ochtends de dag te beginnen met rijst en bonen is een feit. Compleet met roerei en gebakken banaan heb je een Costa Ricaans ontbijt🍌🥚.  Vervolgens weer verder door het groene landschap, vulkanen en enorme bananenplantages.

Aangekomen bij het kleine haventje La Pavona mochten we de bus verlaten. Jeetje, wat een warmte opeens. 😎 Even omschakelen naar dit klamme, vochtige klimaat. Maar we gaan niet klagen... zonnebril op, insmeren en op naar de bootjes die ons bij Laguna Lodge brengen. Charmant zwemvestje aan en zo varen in ruim een uur naar de lodge toe via kleine rivieren en ietwat grotere kanalen.

We bevinden ons in een accommodatie met diverse aaneengeschakelde lodges, mooie bloemrijke tuin met allerlei heliconiasoorten🌺, 2 zwembaden etc. Aan de ene kant van het complex het kanaal, aan de andere kant de Oceaan. Waarvan je in beide niet kunnen zwemmen. Lees: aanwezigheid van haaien, krokodillen ... dus wil je zwemmen, dan kan dat alleen in het zwembad.

Tortuguero

In de tuinen van deze accommodatie een paar prachtige toekans kunnen spotten. Wow, wat een magnifieke kleuren heeft dit dier. In de frog pound 🐸 - kikkervijver - wat minder geluk. Hier nog geen kikkers gevonden. Ik heb mij door onze gids Mario laten vertellen dat de kikkers zich vaak pas laten zien als het schemerig wordt. Dit is rond 18.00-18.30 u. En dan moet je kijken op ongeveer 1 meter hoogte, op de takken/stengels van de bladeren.  Daarna verdwijnen ze weer naar hogere oorden.... Toevallig kwam ik er nog een medewerker van onze lodge tegen. Hij maakte enkele geluiden, waarop kikkers kunnen reageren  Hierop volgden wel de 'kwak-geluiden' van de tropische kikkers, maar hebben we ze helaas niet kunnen zien... Wel nog een grote leguaan (Iguana) door de tuin van de lodge zien lopen!

Het natuurgebied Tortuguero aan de Caribische oostkust bestaat uit talloze riviertjes en kanalen. Het staat bekend om zijn regenwoud met bijbehorende flora en fauna. Je vindt hier ook het kustgebied waar de schildpadden hun eieren leggen.

Awakening canal boat tour
Donderdag 21 augustus - We begonnen deze dag vroeg... om 5.15 u present voor een ochtend boottocht 🚤 door de rivieren en kanalen. Deze optionele boottocht zou een goede aanvulling zijn op de andere boottocht die inclusief ons verblijfspakket was. De dieren zouden dan meer actief zijn en ook kun je dan weer andere dingen zien dan later in de ochtend. Het begon al licht te worden, dus we konden het veelal goed zien. Alleen goede foto's maken is nog wel een dingetje... of de dieren zitten te hoog in de boom... licht van de verkeerde kant, of het vogeltje (of ander dier) is weer gevlogen.

Maar ondanks dat hebben we prachtige dieren gezien tijdens deze tour.  De 2- en 3-tenige luiaard, ijsvogels, tijgerheron, apen, leguanen, jonge kaaiman en nog veel meer... uniek gewoon! 🐒🐦 Helaas begon er wel een tropisch regenbuitje actief te worden. Aangezien de excursies in open boten worden gedaan, iedereen maar snel een poncho aan. Toch mocht het de pret niet drukken! 🌧

Boat tour Tortuguero (2e)
Na een ontbijt waren we klaar voor een 2e boottocht door de kanalen. Gelukkig was het beter met het weer, want het was alweer droog! Een prachtig plekje voor in de boot, zodat we alles goed konden zien! Ongeveer 3 uren lang vaarden we door kleine en grote riviertjes, op zoek naar alles wat beweegt.  Samen met de gids en de bestuurder van de boot goed om ons heen gekeken. Maar wat deze gidsen zien, dat is ongelofelijk. Jij als leek ziet pas veel later dat er een leguaan op een tak zit. Deze tour weer verschillende tropische vogelsoorten gezien, apen, leguaan, groene leguaan en een grote Amerikaanse krokodil. Ook zagen we opeens een tropische otter zwemmen.  Minuten lang hebben we dit dier kunnen volgen. Het dier zwom aan de zijkant van de rivier,  klom op omgelegen takken, markeerde dit als zijn gebied en zwom zo weer verder. Herhaalde dit meerdere keren en trok zich weinig van onze boot. Uniek, ademloos hebben we toegekeken!

Zoals ik al schreef staat het kustgebied van Tortuguero bekend als broedplaats voor schildpadden. 🐢 Dit gebeurd alleen maar in de maanden juli, augustus en september. Wanneer het donker wordt, komen de schildpadden aan land. Ze maken grote en diepe kuilen,  leggen daar hun eieren in en vertrekken dan weer naar de oceaan. Een schildpad legt ongeveer 100 tot 150 eieren per keer. Dit doet ze  ongeveer 6x in het seizoen, met tussenpozen van ongeveer 10 dagen. De diepte van de eieren van het nest bepaald het geslacht van de schildpad, doordat de temperatuur hiervoor bepalend is.

Het bijzondere is dat je hierbij aanwezig kunt zijn...

The green turtle
Om 19.30 u stonden we met nog enkele anderen klaar om deze bijzondere gebeurtenis mee te maken. Gehuld in donkere kleding, dichte schoenen, op naar onze aangewezen sectie. Dan is het altijd afwachten of in ons gebied de schildpad aan land komt. De schildpad kan niet horen, dus heeft geen last van de geluiden die wij maken. Wel reageert het dier op licht, dus dit was uit den boze. Hier wordt dan ook streng op toegekeken door de 'coastguards'.

Dus geen zaklampen 🔦met wit licht, maar ook geen fotocamera's📸. Om het proces te kunnen volgen, wordt dit zichtbaar gemaakt door middel van rood licht. Hier heeft de schildpad namelijk geen hinder van. Nadat we even hebben gewacht, was het moment daar! Een 'green turtle' van ongeveer 1 meter lang was een nest aan het graven. Wij hebben mogen aanschouwen hoe de deze schildpad de eieren in dit nest aan het leggen was. Ronde eieren, van ongeveer 4 á 5 cm groot, kwamen achter elkaar in het nest te liggen. Minutenlang ademloos naar gekeken. Vervolgens werd het nest door de achterpoten toegedekt met het zwarte zand. Prachtig! Ook hebben we nog een grote schildpad terug naar de oceaan zien gaan, wat best wel snel gaat.

Al met al een bijzondere dag! Morgen gaan we weer terug naar de vaste wal en krijgen we onze huurauto. Eerst nog een nachtje slapen, waarbij we ongetwijfeld de apen & vogels weer zullen horen en de zee horen bruisen.... (en de ventilator aan het plafond)

Tip: er zijn 2 video's toegevoegd. De een van de schildpad die de eieren legt, de andere van de leguaan in de tuin van de lodge.

Accommodatie: Laguna Lodge, Tortuguero (2 nachten)

1. Wout:
    23 augustus 2019