Wanaka

4 april 2018 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Kan het allemaal nog mooier?

Paasmaandag... voor ons voelen bijna alle dagen gelijk en we vragen ons soms af welke dag en datum dat het is... We hebben een prettig ritme ontwikkeld en de dagen vliegen voorbij. Maar we zitten nu in het paasweekend en we zien dat ook vele NZ-ers op vakantie zijn. We zien wat meer caravans op de weg en bij vele accomodaties staat 'no vacancy'.  Wij reizen met een auto en gaan van verblijf naar verblijf, maar daarnaast heb je ook de zogenaamde campers en campervans. 🚐 We komen ze tegen in alle soorten, formaten en kleuren. De campervans blijven wel een bijzonder fenomeen. Eigenlijk is het een grote stationwagen, waarbij de achterbank/kofferbak ook als bed gebruikt kan worden. Daarnaast kun je dan soms ook nog met de achterklep omhoog je maaltje koken. Prachtig als het zonnig is, maar het wil hier in NZ ook wel koud en regenachtig zijn. Lijkt mij geen pretje om dan de hele tijd in zo'n wagen te moeten bivakkeren. Daarom maken ze ook wel gebruik van de faciliteiten op campings en hostels. Vandaag is ook weer een dag dat het weer niet meezit. Was het gisteren nog prachtig weer, vandaag is het grijs en regenachtig. Meerdere malen prijsden Sjoerd en ik ons vandaag gelukkig dat we de heli-hike voor gisteren hadden geboekt. Mazzelaars...

Lake Matheson

Volgende traject - via Makarora naar einddoel Wanaka. Onderweg bezochten we Fox Glacier, maar helaas lag de gletsjer geheel in de lage bewolking. Niets te zien dus... een raadsel waar deze gletsjer te zien zou moeten zijn! Op een paar km afstand lag Lake Matheson. Wanneer je de ideale weersomstandigheden hebt, dan zie je in dit spiegelmeer een reflectie van de 2 hoogste bergen in NZ, de Mount Cook en Mount Tasman. Wij hadden bij het meer wel windstilte, dus geen rimpeling in het water. Maar er hing ook bewolking...dus de beide bergen waren niet te zien... helaas... toch was dit ook al erg mooi, maar het kan dus nog mooier.

Later zijn we nog gestopt bij de Blue Pools. Via een korte wandelroute bereik je de blauwe wateren. Hier hadden we wederom wat pech, want het water was niet zo blauw als we hadden verwacht. Dit doordat het weer te donker was. Wel een mooie route door het bos naar de pools, het leek erg mysterieus met het groene mos en de varens rondom de bomen.... en opeens zien we daar 2 paashaasjes staan! 🐰 Mmm!

We hadden een overnachtingsplek geregeld via AirBnB in Makarora. Een leuke cabin, geheel voor ons zelf. Vanuit ieder raam heb je zicht op de bergen! De cabin ziet er leuk en netjes uit, eigen badkamer en keuken, waarin er ook nog wat dingetjes voor ons in de koelkast waren gezet door de eigenaresse Rachel. Erg vriendelijk en gastvrij! Voor de aankomende dagen hadden we nog wat activiteiten geboekt in de omgeving, dus hopelijk werd het weer wat beter. Voor dinsdags 3 april stond gepland bij Wilkin River Jets: de Siberia Wilderness Adventure,  een combinatietour van Fly/Walk/Boat door de Siberia Valley in Mount Apriring National Park bij Makarora. Voor de woensdags wilden we gaan mountain paragliden. Beide zouden fantastisch moeten zijn, dus wederom fingers crossed...

Makarora

3 April - Wanneer we op reis zijn, dan hoeven we ons over weinig dingen druk te maken. Toch is de grootste issue momenteel wat het weer doet... weer typisch Nederlands om het over het weer te hebben. Maar wij zagen de bui 's ochtends al hangen... het was bewolkt en het waaide toch ook wel stevig. Na contact te hebben gehad met Wilkin River Jets, bleek dat we het mis hadden. Onze geboekte Siberia Wilderness Adventure tour bleek door te gaan! Jippie! 😀

Om 9.30 u stonden we present bij het kantoor in Makarora. Uitleg gekregen over de route, wederom een weegmoment voor een goede balans van de helicopter, en daarna waren we klaar om te vertrekken. We gingen met 6 mensen en een piloot in de helicopter. Hierbij vlogen we over Mt Aspiring NP en zagen de natuur aan ons voorbij vliegen. Wat een belevenis; over de toppen van de bergen, helderblauwe gletsjermeren, het hield niet op. Geruime tijd hebben we gevlogen 🚁, wat zeer bijzonder was. We zijn geland aan de rivier, vanwaar de wandeling kon gaan beginnen. De zon kwam door, waardoor het beeld van de vallei alleen nog maar mooier werd. Dit was genieten, wat een mooie route! Eerst langs de rivier, later via een hoge berg door het bos. Droge voeten hebben we niet geheel gehouden 👟, want af en toe moest we de riviertjes over... Na 3 uren zouden we weer worden opgehaald bij het gemarkeerde punt. Maar 2 uren later hadden we de wandelroute al volbracht en hadden we tijd voor een broodje. Picknick met een view zullen we maar zeggen, met wel vele sandflies... Als laatste zouden we met een Jetboat terug naar Makarora, het startpunt van de tour. De Jetboat is supersnelle boot🚤, die 360 graden kan spinnen. Zwemvest aan, handen aan de reling en daar gingen we. Wat een snelheid heeft zo'n boot! Bochten, spinnen en de wind door de haren... de haarlak heeft de test niet doorstaan... helemaal verwaaid en vol adrenaline kwamen we aan in Makarora.

We dachten dat na alles wat we al mee hadden gemaakt in NZ dat het niet mooier kon, maar deze tour was echt magnifiek. 😊  Een aanrader voor iedereen die in NZ is of gaat! Je vertrekt met maar 6 mensen in de helicopter en loopt daarna door de prachtige natuur van NZ. Je voelt je zo klein en nietig in deze overweldigende natuur. Het is eigenlijk niet op beeld vast te leggen. Je ziet dan verder voor geruime tijd helemaal geen andere mensen, je geniet volop en sluit nog af met de supersnelle boot over de wateren van deze vallei. Uniek!

Wanaka

4 April - Het is stormachtig in Wanaka. Jeetje, wat waait het hard...! 🍃💨  Het schijnt ongekend hard te waaien voor de tijd van het jaar te zijn, maar we hebben het er maar mee te doen. Helaas gaat het paragliden vanaf de bergen niet door, omdat ze de veiligheid niet kunnen garanderen bij een windkracht boven de 40km/uur. Dit verzet naar de donderdags, maar waarschijnlijk blijven we hetzelfde probleem houden... Jammer, maar verder is het wel prima vertoeven hier!

Wanaka is een gezellige plaats, waar je kunt winkelen en restaurantjes/barretjes kunt bezoeken. Het ligt aan een groot helder blauw meer. Vanaf de waterkant zie je daar een eenzame boom 🌳 in het water staan. Af en toe gaat er een vliegtuigje ✈ over, die weer wat mensen dropt... want skydiven is ontzettend populair. Misschien moeten we dat toch maar overwegen als het paragliden niets wordt...😥

Lavenderfarm

In de ochtend eerst naar de Lavenderfarm gereden. Deze boerderij is omringd door lavendelrijen. Jammer genoeg was een groot gedeelte van de lavendel al gesnoeid, maar er waren nog genoeg andere mogelijkheden om mooie foto's te maken. In combinatie met de herfstkleuren 🍁 was dit nog steeds erg mooi. Misschien moeten we tzt de Provence maar eens bezoeken in de juiste tijd?

Mount Iron Track

We hadden de tip gekregen van onze gastvrouw om de wandelroute Mt Iron te lopen. Je had dan uitzicht over Wanaka, de bergen en het meer van Wanaka. Wanneer je uitzicht wilt hebben, dan betekend dit dat je berg op moet lopen. ⛰ Via een redelijk pad, liepen we dan ook maar bergopwaarts. En inderdaad, aan de top had je een prachtig uitzicht! Wel werd je hier bijna omver geblazen, dus heel lang zijn we niet boven op de berg Mt Iron geweest.

Winetasting

We bevinden ons weer in een heel ander gebied en dat betekend ook weer nieuwe wijnvelden. Dit moest natuurlijk getest worden...! We hebben een wijnproeverij gedaan bij de cellardoor van de wijnmakerij Rippon 🍷. Deze wijngaard ligt prachtig gelegen, met het uitzicht op Lake Wanaka. Erg idyllisch, maar erg winderig. Hier mochten we wederom 5 wijnen proeven. Van Osteiner, naar Sauvignon Blanc, Pinot Noir (enige rode wijn), Riesling en tot slot de Gewürztraminer. Niet vervelend om te doen toch? De laatste had onze beide voorkeur, fris en een licht beetje fruitig. Echter om een fles mee te nemen was $ 35... (ruim 20 euro)

Nadat we nog een ijsje hadden gehaald bij Patagonia 🍦, (bedankt voor de tip Jeltsje, ijs is een aanrader!) gingen we naar onze accommodatie. We verbleven 2 nachten in een leuke studio, net even buiten Wanaka. En nu maar hopen dat de wind in kracht gaat afnemen...

Accommodatie: Cosy Makarora Cabin in Makarora (1 nacht)

Accommodatie: Self-contained single studio in Wanaka (2 nachten)