Westport - Greymouth

29 maart 2018 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Een hele berg pannenkoeken!

Weer vroeg opgestaan... anders redden we het niet om op tijd de berg over te komen van de weg SH60. Kon alleen tussen 6.00-8.00 u, en het was ongeveer 50 minuten rijden naar het begeleide konvooipunt. Kortom, we hadden geen keus. Maar eerst even ontbijten. Aangezien we in een B&B zaten, hadden we ontbijt erbij in zitten. Heerlijk! Vers fruit, gebakken eitje, eigen gebakken brood, eigen gemaakte kiwi-jam en Belgische chocolade na. Mmm... 😋  Aanrader deze B&B en niet duur voor $ 100 per nacht, omgerekend 59 euro.

Autorit

Deze dag wel de nodige kilometers 🚗  moeten rijden, om zo richting de westkust uit te komen. Eerst hebben we een stop gemaakt in St. Arnaud. Hier heb je Nationaal Park Nelson Lakes, dat aan het gletsjermeer van Rotoiti ligt. Bij de steiger heb je prachtig zicht op het meer, met de bergen op de achtergrond. 🏞 We hadden helder weer deze ochtend, weinig rimpeling op het water, kortom ideale omstandigheden. Loop je een eindje op de steiger, dan zie je de 'eels' in het heldere water. Flinke grote palingen, welke geen natuurlijke vijanden in dit gletsjermeer hebben. Dus wie weet hoe groot de palingen wel niet zijn in het midden van het meer...?

Tevens gestopt bij de Buller River Swingbridge bij Murchinson. Hier is de langste swingbridge van NZ welke over de Buller rivier is gecreëed. We hebben er even gekeken, maar je moest entree betalen om de brug over te kunnen. Aangezien we al meerdere swingbridge bruggen (gratis) hadden belopen, vonden we $10 pp net wat te gek. Kunnen we beter 's middags of in de avond een drankje voor doen toch?

Daarna zijn we doorgereden naar Cape Foulwind. Hier vindt je de grootste kolonie zeeleeuwen van NZ en een mooie ruige kustlijn. 🐬 Je kunt ze helaas niet van zo dichtbij benaderen als in Cape Palliser, maar het blijft erg mooi. Hoe de kleine zeeleewen met elkaar spelen, de grote zeeleewen op de rotsen liggen en ondertussen zoeken of je nog meer zeeleeuwen ziet...prachtig! Genieten! En zoals op zoveel plaatsen, kun je ook hier niet wat te eten of drinken halen. Je vindt WC's met toiletpapier in alle uithoeken, welke je trouwens niet kunt doorspoelen... je doet de deksel weer op de pot, en klaar is het 🚽... We moesten toch ook even wat eten, dan maar even wat brood en beleg uit onze koeltas halen, zodat we brood uit het vuistje konden eten in een prachtige omgeving. Ook prima voor ons hoor! Ze hebben heerlijk vers brood in dit land, dus dit is geen straf voor ons. 🍞🧀

Deze dag uiteindelijk ruim 300 km gereden, maar het blijft uniek om in NZ te rijden. De landschappen, krachtige rivieren, de bomen die in herfstinten veranderen, de weidevelden met de vele kuddes schapen of diverse soorten koeien. 🐮🐑 Het klinkt misschien saai, maar het verveelt geen moment. Ondertussen blijft het opletten op de vele kronkelbochten en wegwerkzaamheden, want die zie je om de haverklap! Want 330 km rijden je hier niet in 2 of 3 uren....

Punakaiki

Donderdag 29 maart - tijd om via de westkust verder zuiderlijker te gaan. We wilden naar Punakaiki, waar de Pancake Rocks en Blowholes zijn. Dit ligt in Paparoa Nationaal Park, waar ook meerdere wandelroutes zijn.

Eerst via de i-site nog informatie opgedaan over de mogelijkheden van de wandelroutes rondom Punakaiki. Ook hier bleek de cycloon aardig te hebben huis gehouden, want sommige paden zijn momenteel niet te belopen. Daarna op naar de Pancake Rocks. Dit is een bijzonder natuurfenomeen, omdat de rotsen lijken op opgestapelde pannenkoeken. Wanneer het hoog water is, dan wordt door de kracht van de natuur het water omhoog geduwd. Zo heb je de zogenaamde blowholes. Er loopt een looppad door dit gebied, zodat je de opgestapelde 'pannenkoeken' goed kunt bekijken. Ideaal zou je denken, maar toen begon het flink te regenen. 🌧  Balen...wij snel de route afraffelen, zonde... dan maar wat koffie/thee bestellen...

We zitten in het cafeetje tegenover de ingang van de Pancake Rocks. Sjoerd nog even naar de toilet en ik zit mooi te kijken naar de informatie van de wandelroutes. Komt er een man van 80 jaar bij mij aan het tafeltje zitten 😅 ... zit al even om mij heen te kijken, maar er zijn nog vele tafeltjes vrij... Krijg hele verhalen te horen over zijn busreis door NZ en zijn wagenziekte, terwijl hij ondertussen een caramelgebakje zit te eten. Gelukkig komt daarna Sjoerd weer terug van de toilet en hebben we maar vriendelijk gedag gezegd.

En toen brak de zon door! 🌞 Wat zullen we.... nog een rondje Pancake Rocks? Ja, waarom niet?! Nu was het nog indrukwekkender dan de eerste keer en hebben we even de tijd genomen. Mooi natuurfenomeen en indrukwekkend om te zien! De blowhole was nu maar amper te zien, maar die hadden we bij het eerste rondje al gezien!

We hadden nog een korte wandelroute naar de kust uitgezocht, de Truman Track. Hierna zijn we richting Greymouth gereden langs de ruige kust en om daarna onze B&B op te zoeken. Kortom, morgenochtend hoeven we wederom niet zelf voor het ontbijt te zorgen 😉!

Accommodatie: Westport Motel in Westport (1 nacht)

Accommodatie: Nikau Rise B&B in Greymouth (1nacht)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Broer & Ryanne:
    29 maart 2018
    Wat zullen jullie genieten!
  2. Bouwina:
    29 maart 2018
    Dusss Pytsje, sjans met een 80 jarige😉
    Wat een prachtige natuur, elke foto is weer even mee genieten met jullie!