Te Anau

9 april 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Mooi, mooier & mooist!

Zaterdag 7 april, we verlaten het drukke toeristische Queenstown en gaan op weg naar Te Anau. We rijden weer via een prachtige route, welke wat afwisselender lijkt qua landschappen. Rijdt je eerst via een weg naast het meer, het volgende moment heb je de bergketen De Remarkables ⛰ naast je. De bergen zijn rotsachtig, of met gelige grassoorten en dan weer weilanden vol met schapen en koeien. Zo af en toe zie je ook weilanden vol met hertjes, welke hier in NZ voor de vleesconsumptie worden gehouden. Ik associeer een hert/ree liever met de zachtaardige Bambi 🦌, dus ik laat de zogenaamde Venisonburger of Venisonsteak liever aan mij voorbij gaan...

Te Anau is voor velen de plaats om vanuit daar de Sounds (fjorden) te bekijken en/of wandeltochten als de meerdaagse Kepler track te gaan doen. Je hebt de Milford Sounds en de Doubtfull Sounds, waarbij wij hebben gekozen om de Milford Sounds te gaan doen. Dit omdat de route er naar toe erg mooi moet zijn en je dit kunt bereiken met eigen vervoer.

Milford Sounds

Er gaat 1 weg naar Milford Sound, welke 119 km lang is vanuit Te Anau. Dit betekend dus ook dat je deze 119 km in de middag ook weer terug moet rijden. Onderweg zijn er verschillende punten die de moeite waard zijn om even te stoppen. Omdat wij met onze eigen auto waren ipv een georganiseerde bustour 🚌, konden we stoppen waar we zelf maar wilden. En waar we dus niet met 40 mensen elkaar voor de voeten liepen om een leuke foto te kunnen maken. Aldaar gingen we een boottocht met Go Orange maken door de fjorden. Was het eerst nog grijs en regenachtig, even later brak de zon toch ook even door! Dit zorgde voor hele heldere regenbogen🌈, welke enige tijd bleven bestaan. Zo helder dat deze regenbogen waren, heb ik eigenlijk nog nooit gezien!

De fjorden zijn indrukwekkend hoog! Door de vele regen van vandaag en afgelopen dagen, waren er vele grote en kleine watervallen te zien💧. Dit is eigenlijk niet op foto's vast te leggen, doordat het er dan uitziet als een klein waterstroompje op een rots. Maar geloof ons, het is impressive!!! Aangezien het 260 dagen per jaar regent in Milford Sound, was dat deze dag ook wel te verwachten. Wel schijnen de fjorden dan nog mooier te zijn, omdat er dan nog meer watervallen zijn!

Tijdens onze boottocht was er een grote groep bottlenose dolfijnen 🐳. Ze speelden om de boot heen, maakten een sprongetje en wij hebben dit met veel plezier bekeken. Later kwamen we ook nog zeeleeuwen tegen, die heerlijk op de rotsen zaten. Prachtig allemaal. De combinatie van deze inmense hoge fjorden met watervallen, de dieren, de felle regenbogen, maakten dat dit een unieke boottocht was. Sjoerd wilde nog een filmpje maken van één van de watervallen, maar had niet door dat de schipper de boot tot onder de waterval stuurde... dus op het dek helemaal nat gespoeld! 😂 Jullie zullen begrijpen dat er geen filmpje online komt te staan!

Terug op het land nog een korte wandelroute gelopen, zodat je vanaf het land zicht had op de fjorden. Op de terugweg zijn we even gestopt nadat we de Homertunnel door waren. Dit is een 1200 meter lange tunnel, waarbij je maar via 1 richting kunt rijden. Hierdoor staan er stoplichten, zodat het allemaal veilig geregeld is. Bij de Homertunnel soms wel Kea's te zien, zo ook vandaag. Deze vogelsoort lijkt een beetje op een groen/bruine papagaai. Maar de Kea is gek op auto's en knaagt hier ook graag aan als je in de rij staat de wachten bij het stoplicht🚦... opletten geblazen!

Dan heb je ook nog de Mirror Lakes. De heenweg hadden we geen goede reflectie in het meer, dus de terugweg opnieuw hier gestopt. Deze keer was de reflectie veel beter! Goede keuze om nog maar een keer langs te gaan!

Kepler Track

Via de i-site informatie opgedaan wat een leuke wandelroute in de omgeving van Te Anau zou zijn. Hierbij gekozen voor een deel van de Kepler track, waarbij we van Rainbow Reach naar de Moturau Hut konden lopen. Een 3-uur durende wandeltrack. Aan het einde van de reis zijn we geoefende wandelaars 😉.

Het was een mooie route, die veelal door de groene bossen ging. Daarbij had je af en toe mooie uitzichtpunten, een diversiteit aan paddestoelen🍄, veel mos en varens, 2 swingbridges en wat kleine hellinkjes. Toch was dit geen moeilijke wandeling en ook de tijdsindicatie was deze keer aardig juist. Meestal houden we wel tijd over van de tijdsduur die voor de wandeling staat, want ws houden ze rekening met het feit dat iedereen allemaal foto's willen maken...

In de middag nog wat gedronken in Te Anau en natuurlijk moesten er weer eens boodschappen🛒 komen. We hadden 2 nachten in  Te Anau zelf geboekt en 1 nacht 10 km buiten Te Anau. Dit doordat het niet mogelijk was om voor 3 nachten dezelfde accommodatie te boeken. Nu we buiten Te Anau zitten, hebben we wel mooi uitzicht over de groene heuvels. Oogt wel heel mooi! 😀

Accommodatie: Cabin op Top10 Holiday Park in Te Anau (2 nachten)

Accommodatie: Barnyard Backpackers in Te Anau (1 nacht)

1. Teatske:
    9 april 2018
    Weer een mooie beleving en prachtfoto's. Geniet even van een kop koffie en jullie belevenissen.
  2. Margriet sieperda:
    10 april 2018
    Wat is dit mooi wat jullie allemaal zien en beleven. Prachtig. Nog een hele fijne vakantie. Groetjes uit nijland.
  3. Carien:
    11 april 2018
    Wederom weer genoten van jullie belevenissen! Fantastisch geschreven wederom!!! Have fun!