Cape Reinga

5 maart 2018 - Kaitaia, Nieuw-Zeeland

Noordelijker wordt het niet...

Vandaag 5 maart met de auto verder gegaan. Stond een reis van 330 km op programma richting het uiterste noordelijke puntje van Nieuw Zeeland. Eerst nog even geld gepind, want dat wil wel rollen hier. Ook moest er wat extra benzine in de tank...kortom, we waren nog maar amper vertrokken en waren al weer heel wat NZD - Nieuw Zeelandse Dollars lichter💲...

Sjoerd weer links rijden en ik navigeren via Google-maps. Beide gaat goed, dus geen zorgen! Vandaag een helder blauwe lucht, maar onderweg wisselde dit voortdurend. Van blauw en zonnig, naar ernstige bewolking, naar hoosbuien en daarna weer van voren af aan. Het is zeer bijzonder en de paraplu hebben we daarom vaak in de tas. Maar meestal treffen we het, dus blijft de paraplu waar die hoort 😊.

Eerste stop was Coopers beach. Lekker even de benen strekken en genieten aan het strand. Jammer dat ze het fenomeen strandtentjes niet kennen. Dus het drankje moeten we er maar bij denken🍹🍺... (zou nog wel een idee zijn om op te starten voor diegene die wat wil in NZ)

Cape Reinga

Via een spectaculaire weg, waarbij het uitzicht steeds veranderd, bereiken we het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Dit is Cape Reinga. Voelt bijna als het einde van de wereld. Je vindt hier een kleine vuurtoren en een wegwijzer met de afstanden naar o.a. Londen. En voor wie het wil weten, Londen is ruim 18.000 km bij ons vandaan. Bijzonder is dat hier de Tasman Zee in de Grote Oceaan overgaat. De Tasman Zee is veel donkerder van kleur. 🌊 Voor de Maori bevolking heeft Cape Reinga een speciale betekenis. Volgens de mythologie van de Maori beginnen de zielen van gestorvenen hier hun laatste reis. Terug naar hun vaderland, Hawaiki.

Te Paki Sanddunes

Na het bezoeken van Cape Reinga kunnen we terug rijden. Na ongeveer 10 km stoppen we bij Te Paki Sanddunes. Prachtige duinen, zo tussen de groene heuvels. En waar ze vooral om bekend staan, is het 'sandboarden'. Je huurt onderaan de duinen een bodyboard voor $ 15 NZD (ongeveer 9 euro) en gaat de duinen in. Eindje lopen naar mooie hoge duinen en dan kan de lol beginnen. Op je buik op de bodyboard...en je zoeft als een idioot naar beneden. Fantastisch! We zijn beide diverse keren de duin weer op gelopen, om zo nog een keer te kunnen. Helaas was het wel in Te Paki wat regenachtig, dus het zand zat overal...maar dat mocht de pret niet drukken. Wat hebben Sjoerd en ik gelachen.

Dan is '90 miles beach' ook nog een attractie op zich. Je kunt met je voertuig 88 km over het strand rijden. Dit mag alleen niet met je huurauto, dus hebben we voorbij moeten laten gaan.

Toen was het tijd om onze B&B in Kaitaia op te zoeken. Deze wordt gerund door een leuke Zuid-Afrikaanse Nieuw-Zeelander, die graag een woordje Nederlands met ons meepraat. Genoeg km's voor vandaag gereden, morgen maar weer verder.

Accomodatie: Water Edge B&B in Kaitaia (1 nacht)

1. Hitsje Sieperda:
    5 maart 2018
    Skitterend !!!
  2. Bauke de Boer:
    5 maart 2018
    Wer in mooi ferhaal en prachtige foto's. Mar in mooie tiid tawinske.!!!!!