Kauri Coast - Northland

6 maart 2018 - Muriwai, Nieuw-Zeeland

De trots van Nieuw Zeeland...

Dinsdag 6 maart - de route voerde ons weer terug naar beneden in de regio Northland. We waren nog maar net op weg en het bleek dat onze geplande route aangepast moest worden door een wegafsluiting verderop... route aangepast... hierbij kwamen we op een wel enigszins uitdagende weg uit! Ruim een uur via een gravelroad moeten rijden, vol bochten, welke 1 auto-breed was en met grote groene bomenpracht aan beide zijden🌳🌴. Kortom, onoverzichtelijk was het wel. Wat waardeer je daarna de asfaltweg weer! Hierna de autoferry gepakt naar Rawene, om zo toch een stukje te kunnen afsnijden.

Kauri bomen

We vervolgden onze weg naar Waipoua Forest. Hier vindt je de bijzondere Kauri bomen. Kauri bomen zijn één van de grootste boomsoorten ter wereld. In Waipoua Forest vindt je de grootste Kauri boom van NZ. Hij heeft de naam 'Tane Mahuta', ofwel 'Heerser van het Bos'. Deze boom is bijna 52 meter hoog en heeft een omtrek van 13 meter. Dit is lastig om goed op een foto vast te leggen...maar groot is ie! Even verderop staan 4 Kauri bomen bijelkaar, en hebben de naam 'Four Sisters'. Ze zijn bang dat deze bijzondere bomen aangetast worden door ziektes die toeristen meebrengen, dus eerst moeten de schoenen worden geborsteld en ontsmet. Dus dit hebben Sjoerd en ik ook maar gedaan. Wij willen niet op ons geweten hebben, dat wij de bomen waar de Nieuw Zeelanders zo trots op zijn, ziek hebben gemaakt...

Cliff walk

We wilden graag de wandelroute langs de kust en kliffen doen. Maar het werd al later in de middag en de zon was best wel heftig aanwezig 🌞. Je moet je in Nieuw Zeeland steeds blijven insmeren met zonnebrandmiddel, want je verbrand zomaar. Zelfs Sjoerd moet er aan geloven... In plaats van deze wandelroute hebben we een eind langs het strand gelopen. Hier tref je ook steeds vriendelijke NZ-ers. Ze beginnen spontaan een praatje met je en bieden aan om ff een fotootje van je te maken. Erg aardig van hen! 📷

Jan van Genten

Op een uur rijden van Auckland bij Murawai beach vindt je de bijzondere Gannet kolonie. In het Nederlands ook wel Jan van Genten genoemd en is een vogelsoort. Je kunt er via een korte wandeling (wel bergopwaarts) naar toe lopen en kunt ze van dichtbij op de rotsen bewonderen. Maar je ruikt de Gannets al eerder dan dat je ze ziet. 😀 Je kunt wel tijden kijken naar deze vogels en hoe ze hun jongen voeren, weer opvliegen, vleugels wapperen etc.

Daarna werd het tijd om weer verder te rijden. Afgelopen dagen de nodige km's gereden, maar dan zie je ook wat... Leuk dat er zoveel mensen ons reisverslag lezen en de reacties die daaruit volgen! 👍😀

We hebben overnacht bij Mangawhai Chalets. Een erg leuk en mooi complex, met maar een paar chalets, buitenkeuken en terrasje. Ziet er erg idyllisch uit in de beachlook style en grote geurige lavendel overal. Mocht je wat zoeken in Northland aan de kust, dan is dit zeker een aanrader. We hadden wel langer willen blijven, maar we wilden eigenlijk ook wel verder richting de streek Coromandel.

Accommodatie: Mangawhai Chalets in Mangawhai Heads (1 nacht)

1. Wimke:
    7 maart 2018
    Hoi Sjoerd en Pytsje!

Wat is het geweldig leuk om mee te lezen (en kijken) met jullie fantastische reis! Wat een prachtig avontuur. Geniet ervan!

Groetsies Wimke
  2. Frans en Attje: