Coromandel

9 maart 2018 - Hot Water Beach, Nieuw-Zeeland

Wie een gat graaft....

De volgende streek die we in Nieuw Zeeland bezochten was de Coromandel Peninsula, ofwel schiereiland van de Coromandel. Eerst hebben we het plaatsje Thames bezocht. Leuk dorpje, met 1 hele lange winkelstraat. De winkeltjes lijken wat een gemixte stijl van de koloniale tijd te hebben, met moderne reclameborden. We komen hier zelfs een pand van de Rabobank tegen... en... een sportkledingwinkel... In de sportwinkel natuurlijk gevraagd naar voetbalshirts, om zo Sjoerd zijn verzameling uit te breiden met een Nieuw Zeelands voetbalshirt ⚽️. Helaas blijkt dat rugby de sport nummer 1 is in dit land, dus... nog geen shirt gekocht. Gelukkig hebben we nog ff tijd.  En anders maar een rugby shirt, zien er wel mooi uit trouwens!

Via een prachtige bochtrijke kustweg zijn we in Coromandel Town beland. Onderweg zie je wel dat de wegen afbrokkelen aan de zijkant, waardoor overal pylonen staan en overal wegwerkzaamheden zijn. Af en toe moet je stoppen van een wegmedewerker, maar meestal mag je langzaam doorrijden. Trouwens, snel rijden kan ook niet op deze kustweg. Handig is wel dat in bochten vaak een adviessnelheid wordt aangegeven, welke over het algemeen aardig voor ons klopt. Dan weet je ook gelijk wat voor type bocht er aan komt!

Coromandel Town

Dit is een klein dorpje, wat een beetje nostalgisch overkomt. Mogelijk ook door de koloniale stijl van de winkelstraat. Boodschappen gedaan, want er moet weer wat eten komen. Meestal doen we iedere dag wel een paar kleine boodschappen zoals fruit, brood en avondeten🛒. Het is altijd even kijken bij de accommodatie wat voor kookfaciliteiten er aanwezig zijn en hier passen we ons op aan qua avondmaaltijd. Wel moeten we dus iedere keer afwassen...

De volgende dag zijn we de dag begonnen met een toeristisch treinritje, dat op bijzondere wijze door de groene bergen manoeureert. Genaamd: Driving Creek Railway. Dit treintraject was in eerste instantie bedoeld voor de pottenbakkerij en de aanvoer van klei vanuit de bergen. Echter toen dat financieel niet rendabel bleek te zijn, was het toerisme een welkome aanvulling. Scherpe bochten lukken niet op de berg, dus af en toe gaan we achteruit en weer scheef omhoog. Hierdoor komen we regelmatig een ander treintje tegen. Boven aan de berg worden we beloont met een prachtig uitzicht over de Coromandel. Ofwel, blauwe wateren, groene heuvels, veel groene bomen etc.

Onderweg kopje koffie gehaald in Whitianga. Alweer een leuk kustplaatsje, maar dan wat moderner dan Thames en Coromandel Town. Je vindt hier zelfs voor de liefhebber een Mc Donalds en KFC... En uiteindelijk hier wel een shirtje voor Sjoerd gescoord, een mooi exemplaar van All Blacks 👕. Sjoerd natuurlijk helemaal blij 😀.

Wijnproeverij

Via tripadvisor zagen we een wijngaard op de route naar Hot Water Beach, welke ook wijnproeverijen doet. Kijk, dat is natuurlijk altijd fijn. Onderweg zagen we al regelmatig hoge smalle bomen om wijngaarden of andere fruitkwekerijen staan in dit gebied. We kwamen uit bij Mecury Bay Estate. Je betaalt een klein bedrag voor 2 of 4 wijntjes en dan proeven maar. Mmmm...🍷De wijn was lekker, maar voor $ 30 NZD (18 euro) per fles net wat te gortig voor ons budget.

Hot Water Beach

Door naar onze laatste bestemming van deze dag. Dat was Hot Water Beach. Hier hadden we cabin geboekt op een Top10 Holiday Park. En zoals de naam van de plaats als een beetje suggereert, je hebt hier een warm strand. Alleen werkte het weer niet goed mee...het heeft de hele middag en avond geregend ⛈. Aangezien je afhankelijk bent van het getij, gekozen voor de volgende mogelijkheid om dit te kunnen doen. Dit was 's ochtends vroeg om 7.00 u. Dus vrijdagochtend de wekker om 6.45 u gezet (iedere dag uitslapen wordt ook zo saai...) en hop in de kleding en naar het strand. We hadden een schep gehuurd bij de receptie van de camping, dus wij waren er helemaal klaar voor. Met een mooie zonsopgang naar het strand en wij daar (met vele anderen) een gat graven. Wanneer je één keer een gat hebt gemaakt, dan voel je het warme water door de vulkanische activiteit uit de grond omhoog borrelen. Helaas hebben we 3x een gat moeten graven, omdat het op de andere 2 punten niet echt warm water was.  Maar daarna hadden we warm water 😀👍. Zeer bijzonder en erg leuk!

Even douchen en ontbijten en wij konden weer verder. We zijn naar een ander hoogtepunt gegaan. Namelijk Cathedral Cove in Hahei. Mogelijk dat mensen dit wel herkennen van het Windows openingsscherm op de computer... Via een wandeling van ongeveer 30 minuten, met wat stijgen en dalen, kwamen we uit bij deze Cove. Wat een mooi gezicht, alleen jammer van al die mensen die voor je camera langs lopen. Maarja, dat heb je met toeristen... Hier zagen we nog een kleine pinguïn op het strand. Waarschijnlijk een beetje verzwakt, want liep niet terug naar zee. Tja, dat is ook de natuur. 🐧

Verder deze dag heerlijk genoten van het mooie weer.  We hebben een mooie cabin op de camping, maar moeten gebruik maken van de faciliteiten van de camping. Dus geen eigen toilet, douche en keuken. Beetje het gevoel van het camperreisprogramma 'We zijn er bijna'. Bevalt eigenlijk wel prima, weer ff totaal wat anders voor ons.

Accommodatie: Cabin op Top10 Holiday Park Coromandel Town (1 nacht)

Accommodatie: Cabin op Top10 Holiday Park in Hot Water Beach (2 nachten)

1. Broer & Ryanne:
    Hee Sjoerd en Pytsje
    Wat is het leuk om jullie verhalen te lezen, soms gaan wij ook weer even terug in de tijd 😊
    Geniet van al het moois om je heen!
  2. Bouwina:
    9 maart 2018
    Waarom hebben wij dat niet ?
    Warm water uit de grond, lijkt me heerlijk😉
  3. Teatske:
    9 maart 2018
    Prachtig om jullie ervaringen te delen. Zo te zien aangename temperaturen
  4. Tsjitske Fluitman:
    9 maart 2018
    Super leuk! Een en al genieten en leuk om te lezen! Xx
  5. Diana Meijer-Lammers:
    9 maart 2018
    Wat een mooie reis! Leuk om de verslagen te lezen en mooie plaatjes te zien!
  6. Pytsje:
    9 maart 2018
    Leuk om te lezen dat jullie de reisverhalen leuk vinden! Dan ga ik er nog fijn ff mee door!
    @ Broer en Ryanne: ik denk dat er nog wel meer herkenbaars voorbij gaat komen, dus dat wordt nog meer herbeleven! 😀
    @ Bouwina: warm water ipv koud zeewater lijkt mij ook wel wat in Nederland 🌊
  7. Baukje:
    10 maart 2018
    Wat een bijzondere reis en wat leuk om de verhalen te lezen en dan de mooie foto's erbij. Maar lekker genieten daar!!
    Groetjes uit Easterwierrum
  8. Jan Heida:
    10 maart 2018
    Leuk om de ferslachen troch te nimmen. Jim ha it goed nei it sin sa te lezen. Jim sjogge in protte en der wie it jim ek om te dwaan. In protte wille der binne al hast twa wiken foarby.