Rotorua

11 maart 2018 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

De geur van rotte eieren...

Na 2 nachten op de camping in Hot Water Beach te hebben overnacht, gingen we op zaterdag 10 maart verder richting Rotorua. Ligt een beetje in het midden van het Noordereiland. Een route van ongeveer 250 km voor de boeg, met onderweg wat leuke stops gepland. Broodjes gesmeerd voor onderweg, andere spullen ingeladen en we waren er weer klaar voor!

Het begin van de route ging nog niet zo snel. Allemaal weer bochten, one lane bridges (brug waar maar vanaf 1 richting kan worden gereden, omdat deze bruggen zeer smal zijn), hoogteverschillen en dus waren we pas na ongeveer anderhalf uur bij de Karangahake Gorge. Dit is een kloof, waar eerder veel mijnwerkers aan het werk waren. Ze hebben hier mooie wandelroutes uitgezet via de oude treintunnel en diverse bruggen. Wij hadden gekozen voor een route van anderhalf uur. Onder het genot van mooi weer deze route gelopen. Was een leuke en gemakkelijke wandeling. Alleen de tijdindicaties klopte niet echt. Ik denk dat ze nog meer kodakmomenten en een koffiestop hier bij in hebben gecalculeerd. Dus hebben wij ook maar ff wat koffie en thee aan het einde van de route gehaald! ☕

Bij Tauranga wilden we graag de Mount Mangenui beklimmen. Dit is een oude vulkaan, welke prachtig uitzicht geeft over de Bay of Plenty (zoals deze regio ook wel wordt genoemd). Maar ware het niet dat de combinatie van mooi weer en weekend, heel veel NZ-ers hierheen bracht. Het deed een beetje denken aan Scheveningen, maar dan nog drukker...dus er was geen enkele parkeerplaats te vinden...helaas!

Kiwi Capital of the World

Het verveelt geen moment als we onderweg zijn. Je merkt dat het landschap ondertussen wat verandert. Nu veel fruitkwekerijen zoals avocado's, appels, vijgen en natuurlijk kiwi's. Te Puke staat bekend als DE stad van de kiwi's. Je ziet in dit gebied heel veel kiwibomen. We hebben ff gekeken hoe deze fruitsoort groeit, zodat we ook wat leren tijdens onze reis🥝😄. Ik begrijp nu wel waarom momenteel in NL en in NZ alleen maar Italiaanse kiwi's in de winkel liggen, ze zijn namelijk hier nog niet rijp... Nog even geduld dus!

Rotorua

Bij aankomst in Rotorua dachten we eerst dat onze accommodatie niet zo goed gelegen was. Wat een lucht zeg...! Zeg maar putlucht idee/rotte eieren... Tot ik bedacht dat Rotorua bekend was om het zwavelgebied. Dat verklaarde natuurlijk wel het één en ander😁. Roturua is een klein stadje, waar weer wat meer levendigheid is. Het ligt aan een meer, waar we prachtige zwarte zwanen zagen. Ook is in dit gebied veel te zien van de Maori cultuur. Je ziet hier veel mensen met zwarte tattoos op benen, armen en in het gezicht. Met name op de kin wordt er vrolijk op los getatoeëerd. Tevens zie je hier veel van het bijzondere Maori houtsnijwerk terug komen. Daarnaast is er van alles te zien en te beleven, dus keus genoeg om wat te doen.

Wai-O-Tapu

Net even buiten Rotorua ligt een groot thermisch actief gebied. Je vindt hier allemaal ingezakte kraters, koude en kokende poelen van modder, water en stoomwolken. Een van deze gebieden is het Wai-O-Tapu Thermal Wonderland.  Iedere ochtend om 10.15 u komt de geyser Lady Knox tot leven. Je vraagt je af hoe dat iedere ochtend op hetzelfde tijdstip kan?? Geen wintertijd of zomertijd?? Weekend of door de week...het maakt niet uit. Deze geyser wordt namelijk kunstmatig tot actie gebracht door er zeeppoeder in te doen. Leuk om te zien, maar we moeten eerlijk zeggen dat de actieve geyser Strokkur op IJsland dan net wat indrukwekkender was. Daar zat je vol verwachting te kijken wanneer hij tot actie zou komen. Nu zit je samen met met een tribune vol mensen naar het ene moment te kijken...

Daarna zijn we naar de kraters en poelen gelopen. Het ene moment stinkt het wat meer dan de ander. Maar het is goed te doen. We hadden besloten om de 3 bestaande routes achter elkaar te lopen, zodat we alles konden zien. Dit duurde ongeveer 75 minuten, maar was leuk om te doen. Vooral de verschillende kleurpalletten van de Champagnepoel vonden we erg mooi en ook het gifgroene bad van de devil was prachtig. Kortom, erg mooi om te zien.

White Water raften

We hebben even geluncht en ons klaar gemaakt voor wat spanning en actie. We hadden namelijk via Rotorua Rafting een White water rafting tour geboekt. Dit kun je doen bij de Okere Falls, welke een graad 5 waterval bevat. Dit zei ons natuurlijk niets, maar we hadden er zin in! 👍😁 Aldaar kregen we een leuk setje kleding aan. Mooie surfschoenen, idem jasje, zwemvest en een chamante gele helm. Stond prachtig en wij waren er klaar voor. Eerst even wat uitleg wat je wel moet doen en beslist niet moet doen. Nooit met je voeten naar de grond, de kans dat je ergens achter blijft hangen is echt aanwezig!

En toen begon het avontuur. We moesten er even in komen, want met 7 man in een boot tegelijkertijd peddelen moest ff wennen. Maar we kregen de smaak te pakken. 🛶Wat kleine hellinkjes, stromingen, het was fantastisch. Maar toen kwam de waterval van 8 meter hoogte. Duidelijke instructies gekregen als de boot omkiepte, hoe je houding moest zijn etc. Maar... we gingen niet om... waren we eigenlijk wel blij om. We waren op een paar punten van een helling in het water gesprongen en je merkte hierbij wel de kracht van het water en de stromingen. Wel was het water prima qua temperatuur, dus koud hebben we het niet gehad. Een hele belevenis, die we toch maar hebben gedaan. Eens moet de eerste keer zijn! Nadien de foto's op een usb-stick voor $ 40 gekocht, want tijdens het raften konden we natuurlijk geen foto's maken.

Kortom, we hebben het naar ons zin in Rotorua. Zometeen ff lekker drankje doen in het centrum. Morgen gaan we weer verder rijden om zo in het oosten van het Noordereiland uit te komen. Moet ook een mooie route zijn, maar de weersvoorspellingen zijn niet fantastisch. Maar we gaan het wel zien...

Accomodatie: een studio in Astray Motel in Rotorua (2 nachten)