Gisborne

13 maart 2018 - Gisborne, Nieuw-Zeeland

Go with the flow...

Er was slecht weer voorspeld. De hele tijd hoor je mensen onderweg en op de radio praten over de cycloon die het Noordereiland zal aandoen. Maar de ochtend begint nog redelijk helder, paar wolkjes, maar lekker van temperatuur.

We starten de ochtend van maandag 12 maart eerst met de Redwoods treetop walk. Een erg leuke wandeling over 23 bruggen in de toppen van de bomen. De bruggen zijn soms wat wiebelig, maar dat hoort er bij... heeft wel wat van de bekende swingbridges hier in NZ. En ook de lengte van het parcours valt niet tegen! 🌿🌲🌳

Onderweg halen we even een bakje koffie vlakbij Whakantane, bij Blueberry Corner. Alles staat in het teken van de blueberries en ook strawberries. De ijsjes hiervan zouden voortreffelijk zijn, maar Sjoerd heeft liever eerst een bakje koffie. Onvoorstelbaar, want ik ken bijna geen grotere ijsliefhebber dan hem! 🍦 (Misschien Sietske???) Daarom maar gekozen voor koffie mét een taartje van blueberries en caramel. We moeten toch die bessen proberen. 😉 Trouwens, op veel plaatsen hebben ze heerlijk uitziende broodjes en gebakjes hier in NZ. Maar om overal te proeven...

In Whakantane nog enkele Maori bezienswaardigheden bekeken, zoals de Muriwai Cave en een Maori gebouw. Bij het strand verderop even gekeken en gelopen. Ook hier staan 2 palen van Maori houtsnijwerk. En op het strand liggen allemaal aangespoelde takken en boomstammen. Mogelijk dat hier ook zeehonden te zien waren, maar we hebben ze niet kunnen vinden. Wel werd de lucht steeds dreigender... toch de cycloon??

We hebben nog wat boodschappen gedaan in Opotiki en zijn naar ons verblijf in Owiha gereden. Opgewacht door de vriendelijke gastvrije gastvrouw Lindsay. Het is een prachtig idyllisch gelegen ruime studio, met fantastisch uitzicht op de baai. Alleen jammer van het weer... het begon flink te regenen... anders was het echt magnifiek geweest. Lekker ff rustig aan kunnen doen. De finale van 'Wie is de mol' via de BVN terug kunnen kijken en later nog gekookt. Op het menu stond gevulde pasta, met eigen gemaakte pastasaus. Je kunt hier in de supermarkten de champignons los kopen en de courgettes zijn veel kleiner van formaat. Zo kun je tenminste voor 1 avondmaaltijd koken. Alhoewel de vleesverpakkingen juist weer enorm van formaat zijn... Maar we hebben heerlijk van onze eigen gemaakte maaltijd gegeten!

Sunshine

Zo slecht dat het weer gisteren in de namiddag en avond was, zo zonnig is het deze dag. Geen wolkje aan de lucht! Zo helder hebben we het nog niet gehad. Op de planning stond de mooie route door de kloof van Opotiki naar Gisborne, de zogenaamde Waioeka Gorge. Een 150 km lange autorit, maar echt een aanrader. Weer veel bochten, zodat de maximale snelheid van 100 km/uur eigenlijk nooit wordt gehaald. Onvoorstelbaar eigenlijk deze maximale snelheid. Onderweg zie je de krachtige waterstroom naast de weg, veel grijs/zilverkleurige bomen, groene heuvels met veel schapen en koeien aan het grazen.🐄🐑 Vaak staan er een hoop schapen of koeien bij elkaar in 1 weide, veel meer dan wij gewend zijn. In deze kloof gestopt bij de Tauranga Reserve. Hier ging een wandelroute naar de historisch Tauranga Bridge en een rondwandeling. De historische brug hebben we zonder problemen bereikt, maar de rondwandeling was iets gecompliceerder. Door het hoge gras, baanden we ons een weg hier doorheen. Maar toen kwamen we bij een rivier...waar was de brug??? Het bleek dat we hier door heen moesten, want aan de overkant leek de route verder te gaan. In dubio gestaan wat we gingen doen...uiteindelijk toch maar terug gegaan naar onze mooie rode auto. 🚗

We hebben een stop gemaakt in het centrum van Gisborne. Hierna hebben we de Rere Waterfall bekeken. Leuk en indrukwekkend, maar wat nog leuker was... je hebt daar ook de Rere Rockslides op 1 minuut rijden. Ofwel, je gaat op een bodyboard of opblaasband via een 60 meter rots naar beneden glijden! Eerst even omkleden in de vrije natuur... want kleedhokjes waren er niet. En toen waren we er klaar voor! En we kunnen vertellen, dit gaat ritje gaat erg snel door de krachtige waterstroom die er stond! Maar ontzettend gaaf om te doen. 🏄‍♂️ Onze gekochte opblaasband (roze met cupecakes, want er was verder niets anders te krijgen in Gisborne 😅) voldeed niet helemaal, dus we hebben ff wat geleend van andere mensen die daar ook waren.

Het gebied van de oostkant van het Noordereiland staat bekend om zijn vele wijngaarden. Prachtige strakke velden met druifranken domineren hier in Gisborne. Dus wat hebben we gedaan? Nee, geen wijnproeverij... (gaan we 1 deze dagen nog wel doen) maar een bierproeverij!  Er zit in Gisborne een kleine brouwerij, genaamd Sunshine Brewery. Voor $ 15 krijg je hier een tastingboard met 5 verschillende biertjes naar keuze. Je krijgt er nog wat nootjes bij en het proeven kan beginnen! Leuk om te doen, vooral voor Sjoerd. Aangezien hij natuurlijk meer van het bier is dan van de wijn. Dus nu pas ik mij even aan, dan doet hij dat aankomende dagen weer! 🍺🍷

De dagen vliegen voorbij hier in NZ. We beseffen dat we al ruim 2 weken op reis zijn. Maar we hebben het erg naar ons zin en we gaan gewoon met de flow van de dag mee! Bedankt voor alle leuke reacties die we tot nu toe hebben ontvangen, we lezen ze allemaal hoor! 🖊👍

Accommodatie: Ohiwa Harbour Studio in Ohiwa (1 nacht)

Accommodatie: Alfresco Motor Lodge in Gisborne (1 nacht)

1. Marjolein:
    13 maart 2018
    Wat maken jullie een prachtige reis! Geniet er van. Wij genieten door middel van al deze verhalen en foto's een beetje met jullie mee
  2. Marja:
    13 maart 2018
    Super leuk om jullie verhalen zo te lezen. Heerlijk!!
    Vooral nog even doorgaan met genieten.
  3. Sietske:
    14 maart 2018
    Waaat? Slaat Sjoerd ijs of? Dan bin ik bij deze inderdaad mear in ijsfanaat dan dat Sjoerd is😂😄
  4. Jeltsje:
    14 maart 2018
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Sommige dingen zijn zo herkenbaar, super leuk! Geniet ervan!!!
    Als Sjoerd van ijs houdt zou ik hem ijs van 'Patagonia' aanraden. Die zit o.a. in Wanaka op het zuidereiland.
    En voor jou de wijnproeverij op de fiets, langs de wijnboeren in Marlborough. Ook ZE. Erg leuk!
    Have fun!
  5. Bouwina:
    15 maart 2018
    Super om zo naar beneden te glijden, ziert er spectaculair uit. En wat een prachtige foto's weer.