Napier

16 maart 2018 - Napier, Nieuw-Zeeland

Life is beautiful!

Ruim 200 km zuidwaarts van Gisborne ligt aan de oostkust Napier. Onderweg diverse keren geprobeerd om deze plaatsnaam uit te spreken, maar Sjoerd en ik hadden het beide niet goed... Je spreekt het uit als 'Nee-py-èr'. Okey, spreken we het op die manier ook maar uit, anders begrijpen de NZ-ers niet wat we bedoelen. Je hebt hier plaatsnamen waar je je tong over breekt, mn de Maori-plaatsnamen. Bovendien lijken deze plaatsnamen soms verhipte veel op elkaar... 🤔 Napier is om een aantal dingen bekend. Namelijk zijn wijngaarden, waar vooral merlot / chardonnay / syrac wordt gemaakt in dit gebied. Maar ook de art-deco style gebouwen in de stad. En om zijn enorme bijzondere grote kolonie Jan-van-Gent vogels bij Cape Kidnappers.

We hebben eerst bij aankomst Napier verkend. Het was toch wel een grotere plaats dan dat we hadden gedacht. Auto geparkeerd bij een blauw bordje met P120, wat inhoudt dat je 120 minuten gratis je auto mag parkeren. Let wel op dat je daarna weer vertrokken bent met je auto, want er zit een sensor in het parkeervak verwerkt. Sta je te lang, dan volgt er een boete. 💵  We hebben heerlijk door het centrum gewandeld en bij het strand gezeten. Het is hier geen zandstrand, maar grijze kiezelstenen. Dat hadden we nog niet eerder gezien in Nieuw Zeeland. Bij de plaatselijke i-site nog wat dingen geboekt voor de aankomende dagen. Iedere toeristische plaats heeft een i-site, een soort plaatselijke VVV-kantoor. Hier willen ze je overal mee helpen en adviseren, zo ook ons. Kortom, het gaat hier $ kosten...

Onderweg naar onze accommodatie zijn we nog langs een wijnhuis gegaan. Als ze een zogenaamde 'cellar door' hebben, dan kun je wijn proeven en desgewenst kopen. Dit wijnhuis heette Mission Estate en is 1 van de oudere wijnhuizen van NZ. Prachtige druifranken, statig gebouw en...heerlijke wijnen. Voor $ 5 pp kregen we 7 wijnen te proeven. 🍷 Heel vervelend weer. Nadien hebben we in de heerlijke tuin nog een drankje gedaan, met een klein broodplankje erbij. Life is beautiful zullen we maar zeggen.

Art Deco stad

Om een beetje van de Art Deco style te begrijpen hadden we een ochtendwandeling door de stad geboekt. De stad was door een aardbeving in 1931 helemaal verwoest en is nadien weer helemaal opnieuw opgebouwd. De bouwstijl van toendertijd was Art Deco, dus dit zie je overal weer terug in het centrum. We weten nu alles van de zigzag, zonsopgangen, bloemen en lijnen die op de gevels te zien zijn. 🏫 Het leuke is dat we de dag ervoor ook door het centrum hadden gelopen, maar dan zie je deze gevels veel minder. Je moet namelijk soms net ff wat hoger naar de gebouwen kijken.

Wijntour

Sjoerd en ik hadden zitten dubben om op gehuurde fietsen de wijngaarden te verkennen. Maar toen vertelde de medewerker van de i-site over de mogelijkheid om een tour te doen met een klein busje. Hierbij wordt je gehaald en weer thuis gebracht...dit leek ons ook wel wat. Dus dat hadden we maar geboekt. Precies op de afgesproken tijd werden we voor onze lodge opgehaald. Samen met nog 6 anderen zijn we door de wijnstreek gereden. Onderweg veel informatie gekregen over de druiven, het maken van wijn en noem maar op.

We hebben 4 wijnhuizen aan gedaan. Het ene wijnhuis nog mooier dan het andere. Tja, en hoeveel wijnen hebben we geproefd? We durven het bijna niet te zeggen... bij de eerste van Esk Valley waren het 6 verschillende wijnen. Bij de 2e waren het er 5, toen weer 6 en als laatste 13.... bij elkaar opgeteld 30...gelukkig onderweg nog een lekker kaasplankje gehad en konden wij er weer tegen aan. Maar goed dat we werden thuis gebracht! 😁🍷🍷🍷 Als afsluiting zijn we naar de berg Te Mata Peak gereden, waar we een prachtig uitzicht over het gebied gebied. Leuke tour, waarbij we leuke mensen hebben ontmoet uit NZ, Canada en Zwitserland. Was erg gezellig!

Cape Kidnappers

Eerder in dit verslag al geschreven dat ze bij Napier een grote kolonie Gannets hebben, ofwel de Jan van Gent vogels. Deze kolonie is nog indrukwekkender dan in Murawai Beach. En dat was het ook echt wel. We hadden via internet een tour bij Gannet Adventures tours geboekt om met tractor en wagen naar de kaap toe te gaan. Om er te komen is namelijk een tocht van 9 km en dus ook weer terug. Het 'spulwikegevoel' van tractor en wagen kwam voor mij even terug, alleen was de omgeving wat indrukwekkender. We reden over het strand en hobbelden over rotsstenen. Daarbij het zicht op de blauw groene zee en op de magnifieke rotspartijen. Heerlijk zonnetje erbij. Ondertussen werden onze voeten nat van het water, omdat we regelmatig door de zee reden. Gelijk in het begin zaten we met de hele wagen al vast...stel je een tractor voor, met daarbij aan weerszijden zo'n 10 mensen op de kar, ongeveer 25 mensen totaal ... en wanneer je door het grint gaat, gaat dat dus niet altijd goed😅.

Aangekomen bij de kaap moest we nog 20 minuten bergopwaarts lopen naar de Gannets. Onderweg nog met een leuke kiwi-dame uit Auckland gesproken. Sjoerd was namelijk al voor mij uit gelopen, want hij kon net wat sneller dan mij. (Al scheelde het niet heel veel!) Maar hoe leuk dat het is om met nieuwe mensen in contact te komen! Echt heel bijzonder! Eenmaal boven gekomen hoorde en rook je de Gannets! Prachtige vogels, met een enorme spanwijdte. Maar hoe ze dan weer neerploffen met de landing...lachwekkend. Sjoerd en ik hebben op een bankje naar deze vogels gekeken, je raakt niet uitgekeken. Prachtig tour om te doen!

We hebben op deze manier het nodige gezien en geproefd in Napier. Bijzondere combinatie van cultuur en natuur. Heerlijk om hier 3 dagen te zijn geweest. Op naar de volgende stop van onze reis: Taupo.

Accommodatie: Parkside Lodge

Aantal nachten: 2

1. Alie Muurling:
    16 maart 2018
    Ik wordt helemaal vrolijk van jouw verhalen!! Dank
  2. Elske Sevinga:
    16 maart 2018
    Wat een mooie reis en erg leuk om mee te lezen! Geniet ervan!
  3. Aurelia Miedema:
    16 maart 2018
    Wauw wat geweldig! Geniet er van! Mooie wereld daar :)
  4. Rianne:
    17 maart 2018
    Wauw!
    Leuk om mee te lezen,
    Lekker genieten daar ;)
    En katertje? Of training doet wonderen ?