Taupo

18 maart 2018 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Waar is onze medaille....?

Taupo ligt ruim 150 km van onze vorige bezochte plaats Napier. Over deze afstand doe je ongeveer 2 uren. Valt mee, er zijn meer bochtrijkere routes. Onderweg waren we nog even gestopt bij de Silk Oak Chocolate Factory. Ofwel, een chocoladefabriek... niet verkeerd toch? Ze staan bekend om hun heerlijke fudge en natuurlijk de chocolade. Het is helaas niet goedkoop! Maar ja, we zijn er nu toch en we hebben ons bescheiden gehouden. En zoals mijn vader zou zeggen: "beter duur dan niet te krijgen!" Voor ons ieder een prachtig kunstig chocolaatje voor $ 5,50 per stuk (3,25 euro) en een stukje fudge gekocht. 🍫 Dit hebben we op een picknickplaats onderweg naar Taupo opgegeten. In deze prachtige omgeving smaakte het natuurlijk heerlijk! Voor mij eentje met butterscotch, hazelnoot, donkere chocolade en een zachte mousse. Voor Sjoerd eentje met mousse en cappuccino-smaak. Ik zeg, mmmmm!

Taupo ligt net als Rotorua in een vulkanisch gebied. Echter het stinkt er gelukkig niet zo erg naar zwavel en rotte eieren. Ook is het een stad waar veel jongeren komen ivm het skydiven en bungyjumpen. Beide acties hebben wij maar even gelaten voor wat het was... We verbleven in Taupo in een backpackerslodge, met dus veel jongeren. Daar zijn we achter gekomen... om 21.00 u 's avonds ging het brandalarm 🔥 in de accommodatie af! Je wacht eerst even een paar tellen, maar het sein bleven loeien dat we moesten evacueren. Ik snel de belangrijke en waardevolle spullen bij elkaar rapen en naar buiten. Sjoerd stond echter nog onder de douche in de gezamelijke badkamer. Toen hij niet naar buiten kwam, hem toch maar opgezocht en verteld dat we allemaal naar buiten moesten. Hij dacht dat het mogelijk een oefening was... dus Sjoerd snel een boxershort aan en zo stond hij daarna op straat tussen ongeveer 40 jongeren zich nog af te drogen. Leek wel erg komisch! Aangezien ik op het werk ook wel BHV-oefeningen met de collega's oefen, gekeken hoe het er hier aan toe ging. Maar het leek niet heel georganiseerd... Nadat het personeel niets ernstigs kon ontdekken, mochten we gelukkig weer naar onze kamer terug.

In Taupo zijn we nog naar Craters of the Moon geweest. Dit is een groen vulkanisch gebied, met mooie kraters. Het lijkt in het niets op Wai-O-Tapu in Rotorua, welke diverser en kleurijker is. Maar desondanks kun je hier een prachtige wandeling over met name houten vlonders maken.

Even verderop kun je de Huka Falls bekijken. Wij hadden verwacht weer een waterval te zien, maar waren aangenaam verrast met wat we zagen. Niet dat we watervallen niet mooi meer vinden, maar afgelopen jaar al de nodige gezien... De Huka Falls is een zeer krachtige, licht blauwe, unieke rivierstroom die alle kanten uit bulderde. Hier moet je niet in vallen, want dan is het wel met je gebeurd!

Wat deze stad ook uniek maakt is de Maori Rock Carvings. Ofwel, rotstekeningen in Maori stijl. De vorige avond op een terrasje onder het genot van alweer een wijntje voor mij en voor Sjoerd een Red Lion biertje een boeking gedaan voor een boottocht. Met de Ernest Kemp stoomboot gingen we op een 2 uur durende boottocht deze bijzondere rotstekeningen bekijken. Hierbij is 1 groot Maori gezicht te zien en wel 25 kleinere tekeningen aan de zijde. Of het er daadwerkelijk 25 zijn durf ik niet te vertellen, maar wel zag je steeds meer in de rotsen. Van een salamander, gezichten tot andere dieren.

Tongariro Crossing 👣

Op zondag 18 maart waren de voorspellingen voor de wandeltocht van de Tongariro Crossing gunstig. Dit is één van de bekendste 1-daagse wandelroutes van NZ en is 19,4 km lang. Je loopt hierbij over de vulkanen die o.a. in de film van Lord of de Rings te zien waren. Okey, het is een lange en zware tocht, maar we wilden geen spijt krijgen dat we hem niet hadden gelopen. Dus als we wilden gaan, dan was nu het moment daar! En het paste ook prima in ons reisschema! Dus vervoer geregeld om ons van het eindpunt van de track naar het beginpunt te brengen, zodat onze auto bij de finish klaar stond als we de tocht hadden volbracht.

De wekker ging 's ochtends vroeg om 5.45 u.....⏰

We waren op tijd met onze auto bij Ketetahi parkeerplaats en werden door Tongariro Expeditions naar het startpunt bij Mangatepopo gebracht. Even na 8.00 u zijn we gestart met onze wandeltocht van de Tongoriro. Na ongeveer een uur lopen kom je op een punt met een bord, waarop staat of je zeker weet dat je deze tocht kunt lopen. Anders is dan het moment daar om terug te keren... Natuurlijk gingen wij niet terug!

Daarbij hadden we prachtig weer, al was het op de vulkaan wel koud. Maar niets wat je niet met warme kleding kunt oplossen...😉 en op een gegeven moment loop je door de wolken. Maar eerlijk is eerlijk, het is een prachtige wandelroute. Al denk je eerst dat als je boven bent, je het zwaarste hebt gehad. Maar onderschat ook niet de 10 km bijna alleen maar naar beneden lopen. Dat voel je enorm in je benen. Maar al met al is de tocht ons wel enigszins meegevallen en hebben we enorm genoten van de vulkanen, Blue Lake, de Emerald Lake en het zicht op de Red Crater. Als je dan toch in NZ bent, laat deze wandelroute niet links liggen. Wel jammer was dat er bij de finish niemand ons een medaille kon geven. 🏅  Hadden we toch wel verdiend na 6.45 uur wandelen??? (Gemiddeld genomen doen mensen er tussen de 6 en 8 uren over.)

Onze dagen op het Noordereiland schieten op. We gaan zoals gepland op 22 maart met de ferry over van Wellington naar Picton. ⛴  Ze zeggen dat het Zuidereiland nog mooier moet zijn, maar wij vinden het Noordereiland ook al fantastich. We gaan het zien!

Accommodatie: Haka Lodge Backpackers in Taupo (1 nacht)

Accommodatie: Riverstone Backpackers in Turangi (2 nachten)

1. Gerry Merkus:
    18 maart 2018
    Prachtig verhaal 😀 en wat zien jullie mooie dingen.
    Lekker genieten en wat zien de chocolaatjes er heelijk uit.
    Tut fan Heit en Mem
  2. Carien: