Dunedin

14 april 2018 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Potje rugby?!Â đŸ€”

Vrijdag 13 april - tijd om van het natuurgebied de Catlins naar de stad Dunedin te gaan. Dunedin is na Christchurch de 2e grootste stad van het Zuidereiland qua aantal inwoners. Door de Schotse roots is het vernoemd naar Edinburgh, want Dun Aidann is de Keltische benaming voor Dunedin.

Wanneer we de stad binnen rijden is deze groter dan verwacht. We rijden in 1 keer naar het appartementje in het centrum van de stad. Gelukkig zit er een privĂ© parkeerplaats bij, dus dat is erg handig (en een parkeerzorg minder). Het appartement zit in een mooi gebouw van de eerdere Salavation Army. Bij binnenkomst worden we gelijk blij van het leuk ingerichte en complete appartement van Wee Gem in de Dowlingstreet. Okey, het heeft geen mooi uitzicht, maar het voelt erg goed,  de koelkast is gevuld met ontbijtspullen en bevat ook nog 2 biertjes đŸ» van de lokale bierbrouwerij Speight's. Sjoerd blij, want dit is wel een favorietje qua NZ-biermerken.

De eerste activiteit die we gingen doen was kaartjes đŸŽ« scoren voor de rugby wedstrijd van zaterdagavond 14 april. Toevallig speelde de rugbyclub van Dunedin 'de Highlanders' thuis dit weekend, dus dat kwam toevallig mooi uit. En ze zeggen dat je dit een keer mee moet maken... dus bij deze geregeld. In NZ is dit belangrijker dan voetbal, wat je wel ziet aan alle sportzaken met de kleurige shirts van de vele rugbyclubs. Moet eerlijk zeggen dat deze rugbyshirts qua ontwerpen veelal origineler zijn dan de meeste voetbalshirts die ik heb gezien. Slimme merchandising, want 1 enkel shirt is veelal rond de $ 150. Maar goed, wij wilden dit ook wel eens mee maken en in de shop Champions of the World hebben we 2 kaartjes gekocht.

Cadbury World tour

Laat in Dunedin ook de chocoladefabriek đŸ« van Cadbury staan, hĂ©t chocolademerk van NZ. Overal zie je de paarse verpakkingen van deze chocolade, welke wij tijdens onze reis wel al eens hadden gekocht. Mmm, Cadbury chocolade met gezoute caramel... Aangezien er in deze fabriek rondleidingen werden gedaan, hadden we dit geboekt via hun internetsite. Je mag geen foto's nemen tijdens de tour door de fabriek, dus die kunnen we nu niet tonen. Maar geloof mij, je voelde je net Willy Wonka in de chocoladefabriek. 😅  Een enthousiaste gids vertelde erg leuk over de producten en het productieproces, waarbij we ondertussen ook een eigen warme chocoladecreatie gingen maken en kreeg je her en der Cadbury chocolade die je in je plastic zakje verzamelde. Prachtig gewoon, het was net een feestje! Dus mocht je een chocoladeliefhebber zijn... (was daarom ook net wat geweest voor onze kleine tantezegger Lieke)! We kregen zoveel, dat we eigenlijk dus niets meer in hun shop hoefden te kopen. Helaas kunnen we ook niets voor de thuisblijvers meenemen, want door de warmte op Fiji zal dit de chocolade niet ten goede komen. Sorry...

Taieri Gorge Railway

De Schotse invloeden zijn volop te zien in de stad Dunedin. Zo ook het prachtige treinstation in het centrum van de stad. Vanuit hier hadden we 2 treinkaartjes gereserveerd voor de Taieri Gorge Railway. 🚂 Een treinrit van Dunedin door de Taieri kloof naar Pukerangi toe en weer terug. Een rit van 58 km (enkele reis), maar op deze manier kon Sjoerd ook wat meer van de natuur zien. Zoals eerder vermeld rijd Sjoerd steeds in onze huurauto en ik navigeer. Hierdoor kan ik gemakkelijker om mij heen kijken...

Tijdens deze 4 uur durende treinrit rijd je een prachtige route door de NZ natuur. Je zit hierbij in een nostalgische wagon uit 1937, waarbij je de raampjes nog zelf omhoog kunt schuiven. Wanneer je naar een andere wagon wilt, dan kun je dit via het buitenplatform bereiken. Deze buitenplatformen zijn ook ideaal om mooie foto's te maken. Wanneer je bijvoorbeeld een viaduct / brug nadert, dan kun je deze in de bochten ideaal op de foto zetten. Bovendien heeft het ook wel wat deze ouderwetse buitenruimtes, maar fris was het wel... Erg mooie treinrit, waarbij je goed zicht hebt op de bergen, rivieren in de kloof, boomsoorten,  de gele bremsoortđŸŒŸđŸŒł die in bloei stond etc...

Street Art trail

Via de i-site een (gratis) plattegrond opgehaald van de Street Art route in deze stad. Meer dan 30 kunstwerken📌 zijn op de muren te vinden in deze stad, waarbij de Ă©Ă©n nog groter en indrukwekkender was dan de ander. Dit eerder in Valencia ook gedaan en het geeft gelijk een beeld van de stad. Via de plattegrond zijn deze niet heel moeilijk te vinden en de route valt qua lengte ook erg mee. Zo af en toe worden er ook weer nieuwe grafitti🖌 kunstwerken gemaakt, dus er zijn nog meer dan dat je aanvankelijk denkt.

Highlanders - Brumbies

Om 19.35 u zaterdagavond stond de rugby wedstrijd Highlinders - Brumbies 🏈 in het Forsyth Barr Stadium op programma. Nog nooit eerder een rugby wedstrijd bijgewoond, dus vooraf maar even de spelregels voor Dummies doorgenomen. Bijpassende kledij gevonden en lopend naar het stadion gegaan. Beetje het gevoel van de grote voetbalstadia waar we eerder wel zijn geweest, iedereen loopt gezamelijk door de stad. Bij binnenkomst zaten we best wel dicht op het veld, boven verwachting. En toen begon de wedstrijd... Wat zullen we daar over zeggen... we begrijpen nog niet alle spelregels,  maar het is fysieker dan voetbal. Er op in beuken, aan de kleding trekken 👕 en rennen met de rugbybal in je handen. Klein beetje anders dus... Helaas ligt het spel regelmatig stil en lopen de verzorgers af en aan op het veld. Bloedneus 👃 hier stelpen, daar weer verbandje om 1 van de benen doen, de 15 spelers van het team van water voorzien... ga zo maar door! Vandaar ook de extra afleiding qua muziek en op de scoreborden! Het was leuk om dit een keer mee te maken, maar wij vonden dat het iets dynamischer mocht. Gelukkig doen ze niet aan blessure tijd, dus 2 x 40 minuten (10 minuten pauze) en het eindsignaal ging. Eindstand: 43-17.

Wij vonden Dunedin een erg leuke stad. 🏘 Er heerst een prettige sfeer en het was leuk om hier 2 nachten te verblijven. Rondom de Octagon (centrale centrum) zijn leuke tentjes om wat te drinken (wel weer wat duurder) en we zijn weer eens heerlijk uit eten geweest. Veelal koken we zelf in onze accommodaties of we halen iets, want om 9 weken lang uit eten te gaan...

Accommodatie: Wee Gem in Dowlingsstreet in Dunedin (2 nachten)