Otago Peninsula

15 april 2018 - Oamaru, Nieuw-Zeeland

Toch nog wildlife voor ons?

Zondag 15 januari - vlakbij Dunedin ligt het schiereiland Otago Pensinsula. Staat ook wel bekend als 'Wildlife Capital of New Zealand'. Ondertussen valt mij op dat bijna iedere stad wel ergens om bekend staat in NZ óf wereldwijd. Misschien om toeristen naar hun stadje te trekken??? 😉 In ieder geval, wildlife spotten stond ons wel aan. Aangezien het in de Catlins niet altijd mee zat, hadden we onze zinnen gezet op de Otaga Peninsula. Via de i-site 2 wildlife tours geboekt. Hopelijk zou dat meer geluk brengen! Natuurlijk begrijpen we wel dat het dieren in de vrije natuur zijn, waarbij je dus wel wat mazzel 🍀 moet hebben...

Royal Albatross Tour

Vanaf onze accommodatie in Dunedin was het 3 kwartier rijden om het uiterste puntje van het schiereiland Taieroa Head te bereiken. Via een bochtige kustroute 🚗, bereikten we de Royal Albatross Centre. Hier hadden we een tour van een uur geboekt om de grote Southern Albatross te kunnen zien. De Albatros is een zeevogel die normaal gesproken geen kolonie op het land heeft, maar hier in NZ dus wel. Bij aankomst kwamen de witte veertjes van de vogels al tegemoet waaien. De vogels kunnen een spanwijdte van max 3 meter hebben en kunnen zo'n 12 tot 14 kilo wegen. Grote zeevogels dus. In de Visiter Centre kregen we eerst uitleg over deze Albatrossen, welke werd verduidelijkt met filmmateriaal. We hadden helemaal zin om deze Albatrossen te spotten! Via een korte route bereikten we de observatiehut. Vol verwachting keken we uit naar de grote indrukwekkende albatrossenen en zijn kolonie! En wat zagen we... 4 witte pluizige albatros kuikens. De ouders vliegen uit voor voeding van hun kuiken en kunnen zo 3 tót 7 dagen op zee wegblijven. De rest van de kolonie was ook ergens tussen NZ en o.a. Antartica. En dit bleek de tour te zijn! Wij hebben dus geen enkele grote Albatros gezien... jammer...

We hebben na een uur de Albatross Centre verlaten, waarbij we wel een beetje teleurgesteld waren. 😯  We hadden wat meer verwacht voor $ 50 pp (30 euro). Gelukkig wordt het geld wel weer besteedt ten behoeve van de Albatross.

Daarna zijn we het schiereiland over gereden en hebben we koffie ☕ gehaald in Portobello. Het schiereiland is erg heuvelachtig, kleine weggetjes over de binnenlanden en tevens vind je hier weer de gele bremsoort die momenteel  in bloei staat. Ook zie je hier vele vogelsoorten, zwarte zwanen, kleinere zeevogels etc. Wanneer het weer helderder is dan vandaag, dan zal het waarschijnlijk allemaal nog mooier zijn!

Natures Wonders Wildlife Tour

Om 14.30 u hadden we ons gemeld bij Natures Wonders Naturally. Dit lag maar op 2 km afstand van de Royal Albatross Centre. Hier hadden we de wildlife tour geboekt in een zogenaamde 8 wheeldrive Argo. We hoopten dat deze tour beter uit zou pakken... Met nog 2 andere personen en de gids Nick, gingen we in de Argo op pad door bergachtig off-road terrein. Fantastisch, wat een beleving! Met de harde wind 💨 door je haren, Argo door de plassen, voelde je je één met de natuur. Het voelde gelijk al beter.

De eerste stop lag op een uitzichtpunt, waarbij je een goed beeld kreeg van het schiereiland. Daarna gingen we in de Argo helemaal naar beneden. Hier zagen we een kolonie zeehonden. 🐬 Dit was echt fantastisch! Er waren er zoveel en je kon ze zo dichtbij benaderen! Vooral de kleintjes waren erg nieuwsgierig, genieten geblazen, wat mooi! Onze dag was alweer goed gemaakt.

Op naar het strand waar de pinguins 🐧 konden zijn. Er zijn 2 soorten pinguins in NZ. De kleine Blue pinguïn en de zeldzamere Yellow-Eye pinguïn. Helaas hebben we de geeloog pinguïn niet gezien, maar wel de Blue Pinguīn. Prachtig deze kleine pinguïns, maar helaas niet goed te fotograferen doordat ze in hun nestje waren. Helaas kwamen we ook een gewonde Blue Pinguïn tegen, waarschijnlijk aangevallen door een kat. Je zag dat onze gids zichtbaar was aangedaan door dit dierenleed 😡. Er zijn ook wel tribunes gebouwd om deze pinguïns te spotten als ze aan land komen, maar dit is altijd in de schemering en met vele anderen mensen.  Helaas zat de tour er toen weer op, maar wat was dit vele malen mooier dan de ochtendtour!

Oamaru

We zijn na het bekijken van de Otago Pensinsula naar Oamaru gereden. Hier hebben we ingecheckt in een leuke lodge vlak aan het strand. In Oamaru is zo'n tribune waar bussen toeristen 🚌  worden gedropt voor een betaalde tribune plaats, om de Blue Pinguïn aan land te zien komen. Wij moesten toch nog even boodschappen uit het centrum halen en hebben op aanwijzingen van onze hostess van de lodge, ook even gekeken of we nog een pinguin konden zien. In de schemering kwam er zowaar een pinguïn 🐧 via de rotsen omhoog waggelen... oh, wat was onze dag mooi!

Accommodatie: Old Bones Lodge in Oamaru (1 nacht)