Mount Cook - Aoraki

18 april 2018 - Ashburton, Nieuw-Zeeland

Steengoed!!

Maandag 16 april - we verlieten het Wildlife gebied en gingen naar de omgeving van de bergen. Maar eerst moesten we nog de Moeraki Boulders bekijken. Hier waren we de vorige dag niet meer aan toe gekomen, maar het leek mij wel de moeite waard om voor terug te rijden. Dus zo gezegd zo gedaan! Eigenlijk was het ook beter om op maandagochtend te gaan, omdat het op dat moment eb was... waren we zondag in de namiddag gegaan, dan hadden de stenen verder in het water gelegen en was het daglicht minder mooi geweest... Beetje geluk hebben dus. Maar goed, de Moeraki Boulders zijn grote, ronde, logge stenen die miljoenen jaren geleden door kalkzouten in de zeebodem zijn ontstaan. Ze liggen aan de kust tussen Hamden en Moeraki. Wanneer je er bij staat, dan besef je pas hoe groot dat ze zijn. Want er gemakkelijk op klimmen, dat lukt je niet bij elke steen...

We vervolgenden onze route, want we moesten deze dag ruim 200 km rijden. Via Oamaru op de SH83, richting Omarama op de SH8 naar Twizel. Dit was echt een prachtige route. De wegen waren veelal recht en vlak, maar wat zagen we onderweg weer een geheel ander landschap. De herfstkleurige groen/gele bomen 🍂aan het blauw/groene water, met op de achtergrond de grote imposante bergen. Af en toe zag je witte bergtoppen en dit alles met een helder blauwe lucht. Wederom een adembenemende natuur.

Clay Cliffs

Op korte afstand van Omarama liggen de Clay Cliffs. Via een gravelroad bereikte je deze bijzondere kleirots formaties, die de vorm hebben van lange spijlen. Ze zijn opgebouwd uit gravel/steentjes met klei en zijn indrukwekkend hoog. Dit besefte je niet toen je nog op de parkeerplaats stond, maar eenmaal in een kloof van de Clay Cliffs ben je erg klein. De moeite waard om deze rotsen op privé gebied te bekijken. Het hek moet je even zelf openen 🔓 en daar staat een zogenaamde 'honesty box', waar je per auto $ 5 dollar in doet. Valt mee toch??

Lake Pukaki

Bij de zalmkwekerij High Country Salmon net voor Twizel hebben we verse dungesneden rauwe zalm (sashimi) met sojasaus gekocht. Verser dan dit kon bijna niet. Omdat we nog mooi op tijd waren en het weer zo helder was, zijn we nog doorgereden naar Lake Pukaki. Een helder turquoise blauw gletsjermeer met zicht op de Mount Cook en andere besneeuwde bergtoppen. Erg mooi. Op de grote stenen aan het meer van Pukaki hebben we onze verse zalm 🐟 lekker in het zonnetje opgegeten. Alweer een geluksmomentje...😍

Mount Cook

De hoogste berg ⛰  van NZ... de Mt Cook wordt ook wel Aoraki in het Maori genoemd. Dit betekend 'de berg die de wolken pakt'. Deze berg is vernoemd naar naar de Engelse ontdekkingsreiziger James Cook en is 3724 meter hoog. Vanuit Twizel is het 50 minuten rijden naar het National Park Mt Cook. Toen we vertrokken was het mooi helder weer, maar helaas richting Mt Cook bleef daar alle bewolking hangen. Het was er grijs en regenachtig... balen... 🌧 we wilden graag de Hooker Valley Track daar lopen. Maar om nu 3 uren in de regen te lopen...dat ging ons te ver. Bij de i-site in Mt Cook village bleek de weersverwachting voor de volgende dag beter te zijn... we gingen het er maar op wagen... Terug in Twizel was het aldaar weer prachtig weer. We zijn toen maar naar Lake Ohau gegaan, want onze hostess zei: "Lake Pukaki / Tekapo is for tourists, we are always  going to Lake Ohau!" 🤔 Dus wij 's middags ook maar naar Lake Ohau. Moet eerlijk bekennen dat met de herfstkleuren dit meer inderdaad erg mooi was.

2e kans Mt Cook

18 april - Deze morgen in Twizel mooi weer, maar zoals de dag ervoor was dit géén garantie voor Mt Cook. Het was rond het vriespunt, autoramen waren voorzien van een dun laagje ijs en ook de bergtoppen leken meer sneeuw te bevatten. Onderweg naar Mt Cook bleef het helder weer, met af en toe een klein wolkje. Wat waren wij blij dat we de dag ervoor terug gereden waren. Het National Park van Mt Cook zag er deze dag zoveel mooier uit. 😀 Zelfs de Mt Cook was ook weer te zien, terwijl hij veelal in de wolken verhuld is. Vandaar de Maori benaming voor deze hoogste berg van NZ. Tevens is de route er naar toe al prachtig. Want je rijdt geruime tijd met het turquoise gletsjermeer Lake Pukaki naast je. En dit verveelt geen moment... Het gletsjermeer oogt deze kleur door al het gletsjerslijpsel van boven de bergen dat boven in het water blijft zweven. Zeer bijzonder!

Hooker Valley Track

Beetje fris was het eerst wel qua temperatuur🌡, maar het was ook mooi zonnig weer om de wandelroute van 3 uren te gaan lopen. De zogenaamde Hooker Valley Track loopt redelijk vlak (125 meter hoogte verschil), gaat via 3 swingbridges, tussen de bergen door naar het gletsjermeer Hooker Lake. Er was inderdaad sneeuw gevallen en de regen op het pad van de vorige dag was door de vorst bevroren. Hierdoor was de route volgens ons nog mooier geworden. Wel oppassen geblazen, want soms was het wel glad op het wandelpad en vlonders. Maar wat was deze route mooi... de nodige foto's 📷 gemaakt, maar eigenlijk moet je dit met eigen ogen zien! Fantastisch!

Vervolg van de dag

We bleven helaas niet nog een nacht in Twizel, dus we moesten verder... anders waren we deze dag nog wel even langer gebleven bij Mt Cook. Via een stop aan het (toch wel) mooie gletsjermeer 🏞 van Lake Tekapo, doorgereden naar Fairlie, Geraldine tot Ashburton. In Fairlie zijn we ook nog even uitgestapt om de fameuze Pie van Fairlie Bakehouse te proberen. Deze hartige taartjes van bladerdeeg zijn echt het proberen waard. Er wordt niet zuinig met de vulling om gegaan en ze zijn echt vers! Mmm!

Uiteindelijk om 18.00 u in Ashburton aangekomen. Een lange dag, maar ontzettend genoten van de mooie natuur in NZ! Adembenemend! We vallen misschien in herhaling, maar het is gewoon echt zo!! 👍

Accommodatie: Red Tractor Shed in Twizel via Airbnb (2 nachten)

Accommodatie: Bella Vista motel in Ashburton (1 nacht)

1. Teatske:
    Prachtig