Golden Bay

27 maart 2018 - Takaka, Nieuw-Zeeland

Wat je vangt, is voor jou...!

Na de prachtige dagen in het Abel Tasman NP, gingen we dinsdagochtend 27 maart weer verder reizen. De Golden Bay stond op de planning. Het bleek echter dat er wegwerkzaamheden aan de gang waren op de SH60. Dit is de enige weg waar via de Golden Bay bereikbaar is. Door de cycloon Gita van 4 weken terug, is er een gedeelte van de toegangsweg verwoest. Op 2 momenten van de dag is de weg open. Namelijk van 6.00-8.00 u en van 17.00-21.00 u. Dus wij 's ochtends vroeg op, om zo onder begeleiding in konvooi een gedeelte van de route over de berg Takaka Hill af te leggen... We namen de dag dus mooi mee... want 8.30 u waren we al in Takaka. Dit is een plaatsje in het gebied van de Golden Bay. Het staat bekend als enigszins hippie stadje, wat ook wel te zien is aan de mensen, winkeltjes, kunst en koffiegelegenheden. Maar het doet ook erg gezellig aan.

We hebben hier verschillende dingen gezien en gedaan. Als eerste hebben we de Wanui Falls bezocht. Via een korte wandelroute van 2 km bereik je deze waterval. Je krijgt het gevoel dat je door een regenwoud aan het lopen bent, zo groen en boomrijk is het daar. 🌴🌳🌲 Onderweg kwamen we nog een Weka tegen, niet te verwarren met de Kiwi vogel. De Weka's zie je wel vaker overdag voorbij lopen, de Kiwi echter niet. Dit doordat de Kiwi een nachtdier is. Aan het einde van de route naar de Wanui Falls zie je dan de krachtige waterstroom in etappes op de stenen kletteren. Erg mooi om te zien.

Daarna wilden we het strand wel eens zien van de Golden Bay. Dus we hebben een stop gemaakt bij Tata Beach. Hier kregen we toch wel wat last van de zogenaamde sandflies. Deze lijken op fruitvliegjes, maar ze prikken erg gemeen. Ondertussen al wat rode bulten op de benen erbij gekregen. En dat terwijl de benen net weer wat minder blauwe plekken en schaafwonden hadden van onze vorige actieve avonturen (raften, sandboarden, rocksliden etc)... we worden er hier dus niet gelijk mooier op😅. Ondanks de Deet, wisten de sandflies ons nog steeds te vinden! Balen!

Tijd voor wat rustigers...vissen... Ja, we zijn wezen vissen in NZ. 🎣 Je vindt hier namelijk de Anatoki Zalmkwekerij. Je krijgt gratis vismateriaal te leen. Mocht je niets vangen, dan hoef je niets te betalen. De zalm die je wel vangt, betaal je per gewicht en voor de manier waarop je hem desgewenst klaar gemaakt wilt hebben. Zo gezegd, zo gedaan. Beide hengeltje uit gegooid, beetje lokaas erbij en wachten maar. Uiteindelijk heeft Sjoerd 1 grote zalm van 695 gram gevangen 🐟 en die van mij zat aan het haakje, maar wist boven water toch nog te ontsnappen... Gelukkig hadden we de gevangen zalm van Sjoerd, zodat we die konden laten klaarmaken. We hebben er voor gekozen om deze zalm te laten roken en van knoflook en basilicum te laten voorzien. Mmm, een aanrader. Aan de andere kant ook wel wat moeilijk....het ene moment leeft je gevangen vis nog en het andere moment ligt deze op je bord 😓... Nou ja, pizzabox...zodat wat er overblijft, ook mee naar huis kan worden genomen. Achteraf maar goed ook dat we maar 1 zalm hadden gevangen, we hadden er namelijk meer dan genoeg aan!

In de middag zijn we naar de Waikorupupu Springs gegaan. Ook wel de Pupu Springs genoemd door de NZ-ers. Dit is een helder water bron, waarbij iedere seconde 21 M3 water ververst wordt. Je ziet de draaiende bewegingen in het water, waarbij het water omhoog geduwd wordt. Er loopt hier een mooi pad, zodat je alles goed kunt bekijken.

B&B

in de middag een bakje koffie in het stadje gehaald en toen vonden we het wel tijd om onze accommodatie op te zoeken. We hadden een leuke B&B geboekt, waar we door een vriendelijk Belgisch echtpaar werden opgewacht. Zij zijn 6 jaar geleden in NZ komen wonen. Het bleek een ruime eigentijdse B&B te zijn, waarbij een spa en pool aanwezig waren. We hebben 's middags nog lekker even in de hottub liggen dobberen. 🛀 Morgenochtend zullen we helaas weer vroeg op moeten staan, om zo weer in het konvooi te kunnen aansluiten. Anders kunnen we niet terug... en moeten we de hele dag wachten... wordt weer een kort nachtje! 🌜

Accommodatie: Waitapu Springs B&B in Takaka (1 nacht)

1. Sjoukje:
    27 maart 2018
    Wat prachtig man!
  2. Carien:
    28 maart 2018
    Jeetje Pyts wat een belevenissen, wauw!!!
    Leuk om een kijkje te mogen (lezen) hebben in deze top trip. Geniet