Abel Tasman National Park

26 maart 2018 - Motueka, Nieuw-Zeeland

Na regen komt..... zonneschijn 🌞

Op zaterdagochtend 24 maart verlaten we Anakiwa in de Marlborough Sounds. Het is er nog steeds grijs en regenachtig. Je zou er bijna troosteloos van worden...geen wonder dat NZ zo groen is roepen we beide... maar we gaan onze reis er niet door laten verpesten! We stappen gewoon in de auto en reizen via Nelson naar Motueka. We gaan namelijk naar het Abel Tasman National Park. Dit is in NZ één van de kleinste Nationale Parken. Het park is ontdekt in de 17e eeuw door de Nederlander Abel Tasman. 🇳🇱 Hier heeft het park zijn naam aan ontleent, de ontdekkingsreiziger uit ons kleine landje! Het wordt geroemd om zijn mooie goudgele zandstranden, groene bomen en helder blauw water.

Nelson

In NZ heb je veelal op zaterdag een farmersmarket in de ietwat grotere plaatsen. Zo bezochten wij onderweg het plaatsje Nelson, waar zo'n markt was. Het weer knapte wonder boven wonder op, terwijl we onderweg nog flinke hoosbuien hadden. De ruitenwissers konden het soms amper aan. De markt was leuk om te bezoeken. Lokale lekkernijen, groenten en fruit, vlees, creatieve creaties. Je kon er zelfs Dutch apple cake en oliebollen kopen. En het was bij deze Nederlandse-NZ-kraam ook best druk! Aangezien wij weten hoe dat smaakt, hebben wij dit aan ons voorbij laten gaan. Want wie kan er lekkerdere appeltaarten maken dan mijn collega Anneke??? 🥞 😋 Daarom hebben wij koffie/thee bij een plaatselijke koffiebar gehaald. Wanneer je trouwens overdag iets wilt bestellen in een horecagelegenheid, dan gaat dat net even wat anders dan dat wij in Nederland gewend zijn. Wij gaan zitten en wachten totdat er iemand de bestelling komt opnemen. Als je dat hier in NZ doet, dan kun je lang wachten! Er wordt verwacht dat je zelf naar de kassa gaat, je geeft je bestelling door, rekent af en krijgt een nummer op een standaard mee. En dan komt vervolgens je bestelling in verschillende delen. Deze dag kwam eerst mijn bestelde thee, toen Sjoerd zijn cappuccino en daarna ons gebakje... niet echt efficiënt, maar ja,  het werkt hier vast prima! ☕ De cappuccino wordt in NZ ook vaak voorzien van chocola/cacao of kaneel op de schuimlaag. Iedere keer wordt er gevraagd wat je wilt qua topping op je cappuccino...

Daarna hebben we nog in de Queen's Garden gewandeld. Nelson is een gezellige stad, leuke winkels, prettige sfeer, terrasjes, en niet te groot of te klein. Wij vinden dit tot nu toe één van de leukste stadjes die we hebben bezocht in NZ.

Abel Tasman

Om een beetje goed beeld te krijgen van het Abel Tasman NP hadden we 2 tours geboekt via internet bij Wilsons. De tour van zondag 25 maart was een tocht met de watertaxi icm een 4 uur durende wandeltocht. De tour van maandag 26 maart was een kajaktour in het nationale park.

Cruise & Walk

In het Abel Tasman NP heb je de Coast Track. Dit is een wandelroute van 60 km, voor 3 tot 5 dagen. Wij hebben hiervan maar een klein gedeelte gelopen. Met de watertaxi van Wilsons vaar je langs verschillende stops, zodat je verschillende mogelijkheden hebt. Wij moesten voor onze wandelroute van boord bij Medlands Beach. Vanaf hier was het een 4 uur durende route van 11,5 km. We hebben via de bospaadjes gelopen, over een swingbridge, afgewisseld met de kustlijn. Heuveltje op en heuveltje af... Soms wat zand in de schoenen, maar we stapten vrolijk door. En we genoten deze dag veelal weer van het zonnetje. Behalve toen we bij het eindpunt aangekomen waren aan het strand bij Angorage Bay, werd het bewolkter. Dus had Sjoerd zijn zwembroek voor niets meegenomen... ⛅  Vanaf daar werden we in de namiddag weer door de watertaxi terug gebracht naar het beginpunt in Kaiteriteri. Genoten van deze wandeltocht en wat is het Abel Tasman NP prachtig mooi! De uitzichten van het strand en het water, magnifiek! Helaas kun je het niet zo indrukwekkend op foto's krijgen, maar we hebben een poging gedaan... 📷

Kajakken

De volgende dag gingen we kajakken in het Abel Tasman park. 🛶  Aangezien we dit nog nooit samen hadden gedaan, gekozen voor een niet al te lange en te moeilijke tocht. Je moet toch ergens beginnen. En de kanotocht in de Weeribben van 20 jaar geleden kun je niet echt meerekenen qua ervaring denk ik... 😅  We hoefden pas om 12.00 u te vertrekken van onze accommodatie, dus hadden we heerlijk de ochtend vrij! Ook voor deze tour moesten we weer naar Kaiteriteri. Aldaar bleken we een groep te hebben van 8 personen, met een leuke enthousiaste gids Scott. Na wat uitleg te hebben gekregen, mochten we onze kajakkledij aantrekken. Een soort jurkrokje, met daaroverheen een zwemvest. Zo voorkom je dat er teveel water in je kajak komt. 🌊 We werden daarna het water in geduwd met onze 2-persoonskajak en daar konden we eerst even oefenen. De achterste persoon kan mbv pedalen nog wat sturen, zodat je dat niet alleen met peddelen hoeft te doen. En daarna zaten we gelijk vast in de onderwater-rotsen. Hebben wij weer.... maar daarna konden we vertrekken!

Het doel van deze tocht was Split-Apple rock. Een gesteente in het water, dat de vorm heeft van een appel. Op miraculeuze wijze is deze ooit in 2 delen gesplit, wat nu een belangrijke toeristentrekker is. Zo ook voor ons! Het kajakken ging eigenlijk best wel aardig, de golven waren redelijke rustig, dus het viel ons 100% mee. Onderweg weer genoten van de mooie omgeving en de verhalen die onze gids Scott vertelde over het Abel Tasman NP. Leuke manier om het NP vanaf het water te bekijken. Nadien nog lekker een drankje op het terras gedaan in Kaiteriteri. Echt het vakantiegevoel!

Terug in onze accommodatie hebben we onze avondmaaltijd klaar gemaakt. Overdag hadden we al even boodschappen gedaan🛒, zodat we dit niet meer na de kajaktour hoefden te doen. We hadden hier in Motueka de beschikking over een gasbarbecue in de gemeenschappelijke buitenkeuken, dus daar hebben we fijn even gebruik van gemaakt. Samen met een lekkere salade en wat vlees van de barbecue, hebben Sjoerd en ik heerlijk gegeten.

Accommodatie: een chalet in White Elephant backpackers in Motueka (3 nachten)

1. Arjanne:
    26 maart 2018
    Wat binne jim moai fuort! Leuk om te lezen. Groetjes Arjanne
  2. Marjolein:
    26 maart 2018
    Wat een leuke reisbeschrijvingen! Ik geniet helemaal mee van jullie reis.