Het Zuidereiland: Marlborough Sounds

23 maart 2018 - Anakiwa, Nieuw-Zeeland

Kia Ora! Hallo vanaf het Zuidereiland!!!

Op 22 maart wilden we met de ferry Interislander ⛴ van Wellington naar Picton. We hadden de boottocht van 9.00 u geboekt, wat betekende dat we voor 8.00 u met de auto moesten zijn ingecheckt in de haven. John, de eigenaar van de Guest Home raadde ons aan om ongeveer anderhalf uur van te voren te vertrekken, omdat het 's ochtends erg druk op de weg naar Wellington is. Dit doordat alle zijwegen allemaal op 1 toegangsweg uitkomen. En dat terwijl ik de locatie juist op maar 20 minuten rijafstand had uitgezocht... dacht ik... 's Nachts werden we al eens wakker van de enorme hoosbuien en harde wind. Het mooie houten huis kraakte zo af en toe even flink! Maar eenmaal onderweg om 6.30 u was het helemaal raak...! Er was verderop een auto-ongeval gebeurd, waardoor we na 5 minuten rijden al compleet stil kwamen te staan. Dit was niet best... zo zouden we het nooit redden 🤤. Maar goed, rustig blijven en maar kijken hoever we komen. Ik kan vertellen, we hebben het uiteindelijk gelukkig net gered! We waren ongeveer 10 minuten voor het einde van de check-in tijstip bij de ferryterminal! Wat een opluchting! 😃

De Interislander is een enorme grote ferry, welke 8 verdiepingen telt. Er kunnen 1400 passagiers op deze boot, met nog de nodige vervoersmiddelen. Onze auto moesten we eerst op een helling parkeren, welke daarna omhoog werd gezet. Zo kon er nog een laag auto's onder. Allemaal verschillende ruimtes waar je kon zitten / loungen / eten & drinken. Onze boottocht van 3 uren was zo voorbij. Helaas regende het nog steeds, dus we hebben niet veel buiten op het dek gelopen. Dan maar ff lezen en een potje rummicub reiseditie spelen. Ondertussen deelde de bemanning bekertjes met ijsklontjes uit aan de mensen die zeeziek werden/waren. De één na de ander had een wit papieren zakje in de hand. 🤢 Maar Sjoerd en ik hebben ons goed gehouden, wij hadden nergens last van!

Wij hadden op advies van het reisbureau de ochtendferry geboekt, zodat je mooi zicht hebt op de Marlborough Sounds. 🏞 Echter, het was allemaal in een grijze nevel verstopt, erg jammer.

Zuidereiland

Vanwege de regen hadden we het programma van deze dag wat aangepast. We zijn eerst naar de wijnstreek Blenheim/Renwick gereden. Hier hebben we door het centrum van Blenheim gelopen en daarna zijn we het gebied met de wijngaarden (Marlborough Winetrail) doorgereden. Zelfs in de regen ziet dat er mooi uit. In dit gebied heb je niet van die lange smalle bomen voor de wijngaarden staan, zodat je er nu veel beter zicht op hebt. Natuurlijk konden we dit gebied niet verlaten zonder een Cellardoor te bezoeken en een kleine winetasting - wijnproeverij te doen. Dit hebben we gedaan bij Jackson Estate, waar we via een mooie oprijlaan terecht kwamen. Toevallig kwamen we ook de Mao Brewery tegen, een bekende NZ bierbrouwerij. Tja, wat zullen we doen...ach...nu we er toch zijn 🤔 ....ook maar een kleine proeverij gedaan en hebben we nog wat biertjes meegenomen voor tijdens onze reis. In de winkel kun je bier veelal alleen kopen per groot pak, dus deze optie is wat gemakkelijker! 🍺🍷

Terug via Picton een stukje van de bochtige route van de Queen Charlotte Drive (autoroute) gedaan. Hierbij heb je via verschillende lookout-punten steeds prachtig uitzicht op de Marlborough Sounds. Een gebied met vele fjorden. Wanneer je de gehele route zou doen, dan zou je 360 bochten verder zijn.... zeggen ze... De regen was iets afgenomen, maar droog was het nog niet. 🌧 Onderweg naar onze accommodatie in de Sounds op verschillende punten een stop gemaakt, zodat we natuurlijk mooie foto's konden maken.

De volgende ochtend regende het nog steeds. Jammer, want we wilden graag een stukje lopen van de Queen Charlotte Track. Dit is een wandelroute door de Marlborough Sounds en moet erg mooi zijn. Ook kon je vanuit Anakiwa kajakken, mountainbiken, zwemmen etc. Dus voldoende te doen... Maar het weer deed even niet leuk mee. Toch maar besloten om een stukje van de route te lopen ☔. Onderweg kwamen we nog meer mensen tegen in poncho's of met paraplu's. Allemaal trotseerden we de weersomstandigheden. We kwamen uit bij een strand, waar we een mooi uitzicht hadden op de fjorden.

In de middag de rest van de autoroute van de Queen Charlotte Drive afgemaakt en kwamen we uit in Havelock. Dit duurde wel even, omdat we regelmatig even uit de auto moesten om foto's te maken van de Marlborough Sounds. Havelock is een kleine havenplaats, welke bekend staat om zijn groenlipmosselen. Dit is 1 van de grootste mosselsoorten met groene schelpen en ze komen alleen in deze omgeving voor. We wilden deze mosselen ook wel even proberen. In een restaurantje hebben we ons laten adviseren, en hebben we een schaal met verschillende gegrilde mosselen besteld. Ze waren echt lekker, mmmm!

Verder hebben we het deze dag rustig aan gedaan. 's Avonds hebben we gekookt in de gemeenschappelijke keuken. We hebben wel een eigen kamer met badkamer, maar de keuken moesten we delen. 🥘  Dit is veelal geen probleem, want het levert meestal leuke contacten op met andere reizigers. Zo troffen we hier de Amerikaanse Mollie. Zij deed haar reis op de fiets... en was ongeveer net zo lang in NZ als ons. Ondanks dat zij ook van noord naar zuid reisde, waren we dus even ver... toch wel bewondering voor de mensen die in NZ fietsen hoor!

Accommodatie: Anakiwa 401 in Anakiwa, Self-catering Guesthome (2 nachten)

1. Teatske:
    23 maart 2018
    Jim meitsje hiel wat mei. Kin jim skylk op in moaie tiid werom sjen. Prachtig.
  2. Alie Muurling:
    23 maart 2018
    Ziet er goed uit zeg, enjoy the rest