De reis naar Nieuw Zeeland 🇳🇿

28 februari 2018 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Don't let your dreams be dreams

Maandag 26 februari vertrokken Sjoerd en ik voor onze reis naar het verre Nieuw Zeeland. Met de NS naar Schiphol Amsterdam. Tja, werkzaamheden op ons traject, maar... de NS zette bussen in. Hierdoor wel 4x moeten overstappen, wat niet echt een pretje was bij -6 graden. ❄ Vooral Kampen Zuid was koud en winderig. Maar je hoort ons niet klagen, we waren mooi op tijd op Schiphol. En dan gaat het echt beginnen! Een beetje onwerkelijk voelde het wel voor ons. Nog geen idee hoe het voelt om 10 weken niet bezig te zijn met je werk en dat terwijl we beide fulltime werken. Maar zoals de openingszin van dit reisverhaal; ga je dromen waar maken! En dat gaan we zeker doen. Leuk al die mensen die ons reisblog willen volgen. Het lukt niet om overal op te reageren, maar wat hebben we een berichtjes / appjes / mailtjes van familie, vrienden en collega's gekregen. Leuk! 🤗👍 Zo zijn jullie toch een beetje bij ons!

Met Cathay Pacific ✈ een 11 uur durende vlucht op het programma naar Hong Kong. Nog nooit eerder met deze maatschappij gevlogen, maar het was prima in orde. Een enorm vliegtuig en onze stoelen waren te vinden op rij 67. Genoeg mensen dus in 1 zo'n vliegtuig. Service verder prima. Keuze mogelijkheden voor je lunch en ontbijt. En dan zie je toch de Aziatische achtergrond van deze maatschappij. De menulijst in het Chinees, o.a. rijst/noodles...maar gelukkig staat de andere zijde in het Engels. En tevens houden Sjoerd en ik  er ook wel van om andere gerechten te proberen, dus niet alleen voor bekende gerechten gekozen 🍲😋. Helaas wel een irritante passagier naast ons. Snurken, eten opslurpen, luidruchtig hoesten etc.

Hong Kong

Om 7.00 u plaatselijke tijd gearriveerd op de luchthaven van Hong Kong. Om 15.20 u stond pas de volgende vlucht gepland. Hierdoor hadden we tijd om even van de luchthaven te kunnen. Wel duurde dit wat langer dan verwacht... uitgang lastig te vinden...toen bleek dat we een tijdelijke visumpas moesten invullen... en toen wilden we nog een Octopustravelcard aanschaffen om zo in Hong Kong te kunnen reizen...en dan moet je de juiste bushalte nog vinden... Al met al  waren we bijna 1,5 uur verder toen we in de bus zaten naar Lantau Island.

Maar we zijn goed gegaan en om 9.30 u waren we op het terrein van de Big Buddha - Tian Tan Buddha. Een 34 meter hoge bronzen Buddha, vredig zittend op een lotustroon. Om daar te komen moet je wel 268 treden bewandelen. Maar na zo'n lange vlucht is het goed om even in beweging te zijn. Daarbij heb je op Lantau Island nog meerdere dingen om te doen. Het bezoeken van het Po Lin klooster, de hal met 1000 buddha's en het lopen van het Path of Wisdom.  Het laatste bevat een korte wandelroute naar 38 grote balken met Chinese teksten, gecreëerd in de vorm van een 8. Maar vergeet hierbij niet de prachtige omgeving in de groene heuvels, met uitzicht op het water. Leuke uitstap!

Auckland

Op tijd voor de vlucht naar Auckland weer terug op de luchthaven. Deze keer verliep het iets soepeler en waren we snel door de douane. Koffers waren doorgelabeld en op Schiphol hadden we alle boardingpassen uitgeprint. Weer ruim 10 uren in de lucht, geen luidruchtige passagier naast ons, en alles weer prima voor elkaar. Weer even geslapen tijdens de vlucht, want ook nu vlogen we weer een gedeelte van de tijd in de nacht. Want al met al zijn we 12 uren later dan in Nederland (7 uren extra in Hong Kong en nog 5 uren als je in Nieuw Zeeland bent). Wel gelezen dat je zoveel mogelijk de plaatselijke dag- en nachtritme moet proberen aan te houden, dus dit maar getracht. Overdag maar wat bezig blijven en dan kijken hoe het gaat verlopen... Om door de douane te komen is in Nieuw Zeeland wel een bijzonderheid. Je moet vooraf een formulier invullen dat je verklaart geen dierlijke voedingsmiddelen bij je te hebben. Ook fruit, honing, kruiden zijn allemaal verboden. Daarbij moeten je wandelschoenen schoon zijn, want ze zijn bang voor ongedierte in dit land. Desnoods worden ze door hen gereinigd en mag jij betalen. Ondertussen loopt er nog een hond te snuffelen, om te kijken of je daadwekelijk niets in je tas hebt. En als afsluiting gaat alles qua bagage door de X-ray... Maar we zijn heelhuids deze test doorgekomen👍.

Auckland is de grootste stad van Nieuw Zeeland. Deze stad bevat 1,4 miljoen inwoners, terwijl er in Nieuw Zeeland in totaal ongeveer 4,7 miljoen wonen. Dus in deze stad gelijk de meeste drukte. We zijn ingecheckt in ons hotel en gaan vandaag en donderdag de stad verkennen. De stad al even bekeken vanuit de hoge beeldbepalende Skytower van de stad, zo hebben we ff een eerste indruk.  Het is hier lekker qua temperatuur, namelijk zo'n 22 graden bij wat bewolking. Vrijdag gaan we de auto ophalen en gaan we dus zelf door het land rijden.

1. Tsjitske Fluitman:
    28 februari 2018
    Mooi, de reis zit er op! Nu lekker 10 weken lang je eigen ding doen. Geniet ervan! Xxx
  2. Susan:
    28 februari 2018
    Wauw! Geniet van de reis!
  3. Bouke:
    28 februari 2018
    Leuke blog Sjoerd en Pytsje. De kop is eraf! Groeten uit Nijland!
  4. Wout:
    Mooi uit gebreidverslag
  5. Judith:
    28 februari 2018
    Het grote genieten kan begin!!!
    Leuk mee te reizen via jullie blog!
  6. Hitsje Sieperda:
    28 februari 2018
    Fien it no al prachtich, it ferslach, de foto's , sjoch no al út jim fierdere aventoeren !
  7. Bauke de Boer:
    28 februari 2018
    Hoi wereldreizigers, mooi ferslach en foto's genietsje der mar lekker fan !!! Groetnis út Easterein
  8. Teatske:
    28 februari 2018
    Al in hiele reis achter de rêch . Komme grif nog moaie reisferslaggen. In protte wille en geniete. Groetjes. Teatske