De Camargue

8 september 2021 - Le Grau-du-Roi, Frankrijk

Vakantie door een roze bril 💗👀

Op zaterdag 4 september verlaten we na weer een voortreffelijk ontbijt 👅🥐🍑om 10.00u onze prachtige B&B. Echt een aanrader dit plekje in Oppède. Je hoort er 's nachts helemaal niets en in de ochtend doe je de raamluikjes open om te zien hoe het weer is. Na de vorige dag te eindigen met een flinke verfrissende bui van ruim 2 uren, is het nu weer zonnig. ☀️

We rijden naar Le Grau-du-Roi in de Camargue. Ofwel de kust van Zuid-Frankrijk.  Dat is rechtstreeks niet eens 2 uren rijden, dus genoeg tijd onderweg voor wat sightseeing. We stoppen eerst in Saint-Rémy-de-Provence. Bekend om het feit dat Vincent van Gogh hier opgenomen is geweest in het psychiatrisch ziekenhuis. Het stadje heeft een leuk hip centrum, met gelukkig niet alleen souvenierwinkeltjes. Mooie winkelgevels en erg gezellig. 🛍 We halen bij het toeristenkantoor een wandelroute, 👟 waarbij we over de gelijknamige Avenue de Vincent van Gogh lopend van het centrum naar Saint Paul de Mausole gaan (het psychiatrisch ziekenhuis). Onderweg zie je allerlei kunstwerken van Vincent van Gogh, met een beschrijving van het kunstwerk en in welk museum dat het hangt. Leuk om te zien was dat de laatste kunstwerken van de route, geïnspireerd waren op deze omgeving. 🖌⛰🌳

Na een eigen meegebrachte picknick 🥖 bij Lac de Perioou, zijn we even verderop gereden naar Les Baux-de-Provence. Hier heb je de Carrières de Lumières. 💡 In een grote grot worden de werken van de kunstenaars Cezanne & Kadinsky op de muren, vloeren etc geprojecteerd. Soms is het even donker, maar door de kleuren van de kunstwerken veranderd het beeld steeds. Het licht en geluid is steeds in verschillende vormen in beweging. Zeer uniek en vooral die van Kadinsky vonden we erg mooi!

We verblijven in de Camargue in een erg mooi appartement, met uitzicht op zee. Even wat communicatie problemen met de verhuurder, doordat ik haar berichten wel ontving, maar zij niet die van mij... beetje lastig! 📞 Maar uiteindelijk is het goed gekomen en zijn we weer helemaal geïnstalleerd.  Compleet met welkomstpakket incl fles rosé. Tevens de was gedaan en de Franse supermarkt SuperU bezocht. Dat is een supermarkt van heb-ik-jou-daar! Daar heb je niet zomaar je gewenste boodschappen gevonden... We genieten daarna van onze eigen gemaakte maaltijd op het balkon en vervolgens zie je daarna de zon in de zee zakken. 🌅

De  streek Camargue hebben we uitgekozen omdat het bekend staat om zijn flamingo's, roze zoutmeren, de natuur èn het ligt aan zee.  Als eerste hebben we deze zoutmeren in Aigues-Mortes bezocht, Salin d'Aigues-Mortes. We waren toch wel nieuwsgierig naar dit natuurfenomeen. Je kunt deze bezoeken met een toeristentreintje, op een eigen meegebrachte fiets of wandelend. Een toeristentreintje met 2 stops en alleen Franstalige uitleg viel af, dus we zijn gaan wandelen. Een route van 4 km voert je langs de zoutmeren, waar nog steeds zeezout wordt gewonnen. En je kunt bij deze wandelroute stoppen waar je maar wilt. 📷 Wanneer je net begint zie je eigenlijk nog niets bijzonders, maar nadat je ongeveer 500 meter op weg bent zie je het... Een roze gloed aan de zijkant van het zoutmeer, met zicht op de oude stadsmuren van Aigues-Mortes. Prachtig. De helderblauwe lucht, roze gloed en de weerspiegeling in het water, het is echt zeer bijzonder. Daarna zie je nog meer roze zoutmeren tijdens je wandeling. En op het laatst mag je op 1 van de zoutduinen lopen en dan heb je een kijkje over de vele zoutmeren. Zeer bijzonder! Alsof je door een roze bril 💗 kijkt... Vervolgens zijn we het stadje nog even ingelopen dat tussen deze oude stadsmuren ligt. Erg gezellig, met genoeg terrasjes, winkeltjes en... ijs 🍨... Mmm. Mijn moeder zei vroeger tijdens onze vakantie in Frankrijk dat we maar 1 ijsje per dag mochten, want ze waren er best wel duur. En... dat zijn ze nog steeds wel met veelal 2,50 tot 3 euro per bolletje😉💲... Wel is veelal het volgende bolletje goedkoper...

Wanneer je met de auto je verplaatst,  zie je bij de watervlaktes hier voor Le Grau-du-Roi veelal flamingo's 😍 op 1 poot staan. Je kunt echter niet zomaar je auto aan de kant van de weg zetten. Vandaar dat we het Parc Ornitologique hebben bezocht. Dit is een natuurlijk park waar dagelijks enkele honderden flamingo's en andere vogels in het lage water naar voedsel zoeken. Op deze manier kun je deze vrije vogels toch van dichtbij zien en gemakkelijker fotograferen. Ze hebben hier veelal de zijkanten van de wateren ook mooi begroeid, zodat het ook natuurlijk blijft. Slim en daardoor ook echt mooi om de flamingo's hier te zien! 👌 De flamingo's zijn licht roze van kleur, maar als ze de vleugels open slaan of gaan vliegen, dan zie je helemaal de roze kleur 💖.

Omdat we niet alleen in de auto willen zitten, hebben we hier ook voor een dag fietsen gehuurd. De Camargue is best wel vlak in vergelijking tot andere delen van Frankrijk, dus prima voor ons om te fietsen. 🇫🇷🚴‍♂️ Dus zo gezegd, zo gedaan. We hebben 45 km gefietst door de omgeving. Weer prachtige flamingo's gezien, de witte camargue paarden, de natuur en richting het strand nog de vuurtoren van dit gebied. Als afsluiting nog een drankje op het terras 🍷🍺 in het centrum, om zo ons verblijf in de Camargue af te sluiten.

Kortom, heerlijke tijd in dit deel van Frankrijk gehad. Overdag even wat doen en in de middag zaten we dan lekker aan het strand 🏖  50 meter voor ons fijne appartement. Met een temperatuur van rond de 27 à 28 graden, is het prima vertoeven. ☀️ Tevens heeft het een gezellig levendig centrum, dus in de avond liepen we daar vaak nog even een rondje 🏘 doorheen.

Accommodatie: Appartement in Rèsidence Chateau Leenhardt - Le Grau-du-Roi, 4 nachten

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade