De Provence - Le Luberon

4 september 2021 - Oppède le Vieux, Frankrijk

Met een bruggetje over naar de Provence in Zuid-Frankrijk ...

Wanneer we op dinsdag 31 augustus vertrekken, hebben we nog niet de beeldbepalende brug van de Ardèche gezien. We willen daarom als afsluiting de route Toeristique gaan rijden, welke een mooie route is door L'Gorges de Ardèche - de kloof. Een route van 29 km, die start bij de Pont d'Arc en waarbij een kronkelende weg je langs allemaal mooie uitkijkpunten voert. Vanaf onze accommodatie moeten we eerst  30 km rijden om er te komen. We parkeren de auto op een aangelegde parkeerplaats en we lopen naar het kleine strandje 🏖 onder de natuurlijke brug Pont d'Arc. Helaas is het beeld hier nog niet zo mooi en ook staat de zon verkeerd. 😎Daarom lopen we om dit natuurverschijnsel heen en staan dan aan de kant dat alles veel mooier lijkt. De rivier is ook hier een trekpleister voor de kanovaarders. Overal zie je gekleurde kano's met één of twee mensen erin, een 50 liter container achterop gebonden en peddelen maar... Vervolgens stappen we weer in de auto en rijden een prachtige route door de kloof. We stoppen meerdere malen om te genieten van de prachtige uitzichten, waarbij het toch steeds weer net even anders is.

We rijden verder door naar de Provence. Een landschap met heuvels vol wijngaarden, maar ook olijfbomen, tomatenplanten, appelbomen en kersen. En dan zien we ook het eerste lavendelveld... aangezien we eind augustus zijn, zijn deze helaas al gesnoeid. Het mooie paarse beeld van de vele rijen lavendelstruiken kunnen we helaas dus niet waarnemen. Jammer... We rijden deze dag ook naar Pont du Gard. Een oude Romeinse brug, met 3 etages van bogen. Welke behoort tot het UNESCO werelderfgoed. De toegangspoort voor ons naar dit nieuwe departement in Frankrijk. Best wel indrukwekkende brug met zijn lengte van 275 meter en 50 meter hoogte. Deze kun je eigenlijk niet overslaan... en dat weten ze in Frankrijk ook, wat zich vertaald in de bijbehorende entreeprijs.

De reis eindigt deze dag bij de B&B Le Mas des Lônes in Oppède. Een erg mooie accommodatie, rustig gelegen tussen de wijngaarden, kleinschalig en leuke sfeer. Wij hebben hier een heerlijke kamer met licht blauwe Franse luikjes voor het raam. Een heerlijk vers ontbijt wordt geserveerd bij het zwembad en wil je bv in de middag of avond nog wat drinken? Dan kun je dit uit de koelkast halen en noteren middels de honesty-box. Aanrader!

Vervolgens wordt het tijd om dit gedeelte van de Provence te ontdekken. De Provence is best wel groot en wij bevinden ons in de Luberon. Een groot bergmassief en allemaal leuke Franse dorpjes. Als eerste rijden we naar Rustrel, naar de Provencal Colorado.  Hier kun je 2 wandelingen maken in een ongewoon woestijnlandschap met gele en rode rotsformaties in voormalige okermijnen. Nadat we de lange wandeling van 3,9 km hadden gedaan, waren we toch wel onder de indruk van dit rode landschap. 👣Toen hebben we de korte wandeling er nog maar achteraan gedaan, zodat we nog een keer langs het hoogtepunt langskwamen. En de foto's lijken weer totaal anders, doordat er zich nu enkele wolken op de achtergrond bevonden. Maar door het zonnige weer ☀️, lijken de okerrotsen nog warmer van kleur te zijn. De schoenen zaten nadien wel wat onder het oranje stof van het zachte zand.

In de avond hebben we gegeten in het mooie dorpje Gordes, 10 km bij ons vandaan.  Onze medegasten in de B&B hadden een reservering staan bij La Trinquette, maar konden helaas niet gaan. Aangezien het wel verstandig is om in de avond in één van deze kleine restaurantjes te reserveren, zijn wij gegaan. Wij moesten toch nog ergens een reservering maken, dus dat was dan maar weer geregeld. Mooi uitzicht vanaf het tegen de berg aan gebouwde dorpje en lekker eten, waarbij je de zon langzaam achter de bergen ziet zakken... Maar wat hadden ze hier een lekkere witte wijn! 👍Het bleek dat het wijnhuis van deze wijn maar op zo'n 5 km van onze accommodatie zat. Dus later tijdens ons verblijf het wijnhuis Domaine de Marie nog een bezoek gebracht en deze witte wijn gekocht. Deze wijn zal waarschijnlijk niet onze eigen woonplaats bereiken...

Verder zijn er nog erg leuke dorpjes in de omgeving. 🏘 We hebben verschillende bezocht tijdens ons verblijf. Stuk voor stuk idyllisch en uniek. Zoals Bonnieux, zo heet onze kamer in de B&B toevallig ook.... Maar ook de ochtendmarkt in I'isle sur la Sorgue. De Abbey Notre Dame de Sénanque even boven Gordes. Op afbeeldingen zie je deze Abbey met mooie paarse lavendelvelden ervoor. Maar zoals je wel raadt, was het hele veld helaas al gesnoeid. Dat doet wel enigszins iets afbreuk aan het beeld. We hebben daarom het lavendelmuseum nog bezocht. Wat een heerlijke geuren aldaar, maar naast de film over de lavendel, was het museum 'a little bit disapointing' - un peu décevent op zijn Frans. 🏵🌼 Maar ook het oker gekleurde dorp Roussillon is een echte aanrader. Hier vind je net als in Rustrel een prachtig gebied met de okerrotsen. Helaas was het deze dag veel bewolkter, wat gelijk een ander beeld geeft tov eerder in de week. In Rustrel waande je zowat in.... tja... in ieder geval niet in Europa!

Vlakbij onze B&B in Oppède, kun je bij Wijnhuis Domaine Jeanne een wijnproeverij doen. Dat was gelukkig meer aan ons besteed dan bv het lavendelmuseum. De enthousiaste Laurent liet ons kennismaken met 5 van hun wijnen. Hij verontschuldigde zich vooraf al om zijn Engelse taalbeheersing (aangezien ons Frans maar een petit peu is), was Engels wel onze voorkeur. En vervolgens sloten we het af met een glas wijn op hun terrasje. 🍷😋🍇 Mmmm!

We hebben nog een wandeling gemaakt bij Lioux. Mooi langs het metershoge tableau. Helaas lukte het ons niet om hier op te komen, ondanks dat we steeds hoger kwamen. Maar het was al indrukwekkend genoeg om er langs te lopen. In de zomer kunnen natuurparken en gebieden gesloten zijn om te bezoeken. Met name bij zon ☀️ èn harde wind 🌬 is er meer kans op brandgevaar, waardoor dit zo is. Via websites kun je achterhalen hoe de situatie van de dag is.

Accommodatie: B&B Les Mas des Lônes in Oppède, 4 nachten