De Franse Alpen

12 september 2021 - Le Bourget-du-Lac, Frankrijk

Vanochtend 8 september eerst even verse broodjes đŸ„–đŸ„ bij de boulangerie gehaald, zodat we lekker konden ontbijten op ons balkon van het appartement in Le Grau-du-Roi.  Heerlijk met de zee als uitzicht. Vervolgens alle koffers & tassen weer ingepakt, om nu weer wat noordelijker te gaan. 🚗 De auto even illegaal op de stoep gezet, zodat we het gemakkelijker hadden met het inladen van de bagage. (en alle flessen wijn, grapje) 😅 Onderweg eerst nog wat rotondes getrotseerd om op de A9 te komen, want die hebben ze veel in Frankrijk... en daarna konden we dan weer eens de tolweg op. Even in Ă©Ă©n keer 164 km op googlemaps zonder rotonde of afslag, wat een heerlijkheid!

Na 445 km komen we aan in Le Bourget-du-Lac in de Alpen. Hier hebben we via Booking.com wederom een appartementje geboekt, waarbij we meerzicht hebben. Het meer van Bourget ligt omsloten door de bergen. ⛰ Eerst de sleutel uit de masterlock halen, om binnen in het appartement de pas voor de parkeerplaats te kunnen halen. Sjoerd blijft even in de auto zitten (wederom op een illegale plaats), omdat de gendarmerie 🚔 net even aan het controleren is... Maar alweer een prachtig plekje, heerlijk balkon en het ziet er erg netjes uit! 👌

De Alpen

De Franse Alpen omvat meerdere bergketens in verschillende regio's. Het is daardoor erg  groot. Je kunt er in de zomer prachtig wandelen en in de winter natuurlijk skiën.

We hebben eerst een wandeling gedaan in het alpengebied Vercors. We reden met de auto naar 1500 meter hoogte, waarbij we vanaf station Font d'Urle de route 'Sentier du Karst' hebben gelopen. Even wennen aan de harde wind, maar wat een mooie wandelroute! Zicht op het grote bermassief, groene vlaktes, grijze gesteenten en enorme dieptes. Onderweg hoor je al dieren rondlopen met belletjes om. Zo kwamen we eerst een kudde schapen 🐏 met de schaapsherder tegen (en 4 honden) en vervolgens eindigden we tussen de rinkelbellen van een grote groep bruin getinte koeien. 🐂 Misschien zou je denken dat we dit ook wel in Nederland gewend zijn, maar het maakte deze route wel erg mooi!

Dichter bij onze appartement hebben we via de Franse VVV ook een tip voor een wandelroute gekregen. Een 2-uur durende wandelroute naar uitkijkpunt ' La dent du Chat.'  Middels de plattegrond dachten we op de juiste parkeerplaats te starten, waarbij we vervolgens eerst alleen maar steil bergopwaarts liepen. Kijkend naar de plattegrond die we hadden ontvangen, zou het hoogteverschil echter niet zo groot moeten zijn... Toen googlemaps nog maar weer eens aangezet... ojee, we liepen niet naar het juiste punt! De parkeerplaats bleek uiteindelijk nog verder bergopwaarts te liggen. Via best wel smalle wegen, geen vangrails, en net nieuwe losse asfalt steentjes op de weg, kwamen we op de plaats van bestemming. Aldaar stond de route ook goed aangegeven. Misschien had dit alles een voorteken moeten zijn. 😅 Want de wandelroute was ook niet Ă©Ă©n zonder uitdagingen. Conditioneel prima te doen, alleen wel eentje met de nodige obstakels. Schuine paden, veel gesteenten op het pad, maar ook klauterpartijen met stalen veiligheidskabels om je aan vast te houden. Want toen we een half uur onderweg waren bleek het eindpunt de verderop gelegen rotspunt 🏔 te zijn... ofwel vrij vertaald de 'tand van de kat'. đŸ± We konden hem op een afstand zien liggen, en daar stonden mensen bovenop!!! Eerlijk is eerlijk, ik vindt het stoer dat we bovenop deze rotspunt zijn gekomen, maar ik doe de route geloof ik niet nog een keer. đŸ€” 🏆Mij teveel rotsklimmerij ipv wandelen. Maar het uitzicht over de omgeving en het meer van Bourget is wel prachtig! En... alsof dat dan nog niet genoeg is, mag je dezelfde route weer terug lopen....đŸ’Ș

Daar ligt het eindpuntEindpunt gehaald!

Na 2 dagen achterelkaar wezen wandelen door de Alpen, vonden we het ook wel tijd voor een dagje minder complexiteit. Op de planning stond een bezoek aan de plaatselijke bierbrouwerij Mont Blanc en het pittoreske dorpje Chanaz. Om 10.30 u stonden we al bij de destilleerderij van het Mont Blanc bier, waar we verschillende biertjes đŸ» mochten proeven. Van trippel tot wit, maar ook een 'biĂšre vert avec gĂ©nĂšpe'. Een groen biertje met een soort friszoet kruidenlikeur. Toch was het trippelbier favoriet, dus daar wilden we een paar van meenemen. Ware het niet dat de verkoop hier alleen per doosje ging, dus dan maar een doosje van 12. Heel vervelend... đŸ€” Tevens nog een mooi bierglas erbij gekregen voor de verzameling!

Daarna zijn we naar het dorpje Chanaz doorgereden. Het weer was vandaag bewolkt, met tussen de middag een spatje regen.💧🌂 Het kan helaas niet altijd zonnig zijn in Frankrijk. Maar al met al hebben we niet te klagen gehad deze dag. En qua temperatuur is het steeds wel prima. Het dorpje Chanaz ligt aan een rivier die enigszins turquoise kleurt. Dit door het gletsjer water uit de bergen. Met een hoog gehalte aan bloemenprachtđŸŒșđŸŒŒđŸ”, berghuizen, oude molen, is het zeer de moeite waard om te bezoeken. Helaas waren vele winkeltjes dicht tussen 12 en 14 uur, zoals wel vaker in Frankrijk... Maar even een bakje halen is geen probleem.

Wel een leuk weetje: De Franse dorpen zijn best wel frequent voorzien van een geel bord onder het plaatsnaambord, waarop je het bloemenpracht gehalte kunt zien. Village Fleurs, met daarbij de schaal van 1 tot 4 bloemen 🌾🌾🌾🌾. Dan heb je gelijk een indicatie hoe bloemrijk dat het dorpje is.

De laatste dag in de Alpen wilden we toch eigenlijk wel afsluiten in de bergen. Dat leek ons wel gepast voor deze omgeving. Eerst een ontbijtje op ons balkon, met Frans brioche brood 🍞 erbij. En daarna klaar om te gaan! Het weer was weer minder bewolkt☀, lekkere temperatuur, dus ideaal voor de bergen. ⛰ Ook doordat het op 1300 tot 1500 meter altijd een paar graden kouder is. We reden naar station La FĂ©claz, vanwaar we de route La Croix du Nivolet in het Massif des Bauges zijn gaan doen. Dit is in de winter ook een skioord, met diverse skiliften en veel gezelligheid. In de zomer is het er rustig en ook staan de liften nu stil... Je kunt dus niet eerst verder naar boven met de lift en dan lopend weer terug😅. Je kunt ook kiezen vanaf andere startpunten, het is maar net wat je voorkeur heeft. Onze route was 11 km en duurde 3,5 uur. Eerst vlak over grintwegen en groene velden, maar bij het bereiken van het bos ging je bergopwaarts. Uiteindelijk kom je op op 1547 meter en zouden we bij het uitzichtpunt op het 16 meter hoge kruis van Nivolet moet hebben. Maar... er hing bewolking voor☁. Op een gegeven ogenblik zie je het kruis heel mysterieus een beetje door de wolken, maar dat was het dan... Dan schrik je wel even, want heb je nu de gehele route voor niets gewandeld? Nog 5 minuten verder gewandeld👣 naar het metershoge kruis, en daar stond deze wonderwel tegen een blauwe lucht! Er was net even een wolk langs gedreven. Tja, dat kan gebeuren op deze hoogte. Het is een erg mooie wandelroute. Maar vanaf Le Sire hebben wij de plattegrond gevolgd, zodat we ons rondje niet geheel door bos met stenen hebben gewandeld. Iets meer de open vlakte had onze voorkeur😉 en was wat zonniger😎. Anders was het ws 1 km korter geweest! Vervolgens lekker met een drankje op ons balkon genoten van het uitzicht en het lekkere weer... en dan is het de volgende dag weer tijd om verder te gaan🚗.

Accommodatie: Les Suites du Port - Le Bourget-du-Lac, 4 nachten (denk hierbij wel om meerzicht te boeken en niet bergzicht, anders heb je uitzicht op de lelijke kleine parkeerplaats)