De Ardèche

31 augustus 2021 - Aubenas, Frankrijk

Meer en meer vakantiegevoel😀

We verlaten Lyon op vrijdag 27 augustus en we gaan verder naar de Ardèche. De streek die geliefd is onder o.a. de Nederlanders. We komen nu onderweg ook meer Nederlandse kentekens tegen. Al zijn dat wel veel auto's met caravans... Het is een route van 177 km, zonder stops. Ofwel, voor ons dus iets langer.

Onderweg verlaten wij de tolweg voor een onderbreking bij AquaRock Adventure. Hiervoor hadden we via de receptioniste van ons hotel in Lyon een reservering gemaakt. Dit is een klimpark 💪 met de nodige ziplinen en touwbruggen over water, uitdagingen over rotsen en door klauteren in bosrijke omgeving. Na het tekenen van het 'contract' en het doen van een testparcours, mocht je zelfstandig op pad. Zo is onze eerste indruk van de Ardèche gemaakt.  Fantastisch!

Vervolgens doorgereden naar onze gite in Aubenas. 🏡 Een kleinschalige accommodatie en erg mooi. Verscholen achter olijfbomen hebben we een appartementje,  voorzien van echt bijna alles. Leuk aangekleed en leuke stijl. Maar ook met multicolorledlampje in de toiletpot, voor als je 's nachts naar de wc moet... 🙊 En er is zelfs een zwembad, welke je alleen deelt met nog 1 appartement. Hier vermaken wij ons wel deze dagen!

Aubenas zelf is een dorp in de Ardèche wat weer een beetje groter is. Het heeft zelfs meerdere supermarkten (ook een Aldi èn Lidl), bakkertjes, winkels etc en voor de liefhebber een Burger King. Midden in dit dorp is hoger gelegen nog een kasteel aan het plein, waar je een prachtig uitzicht hebt over de omgeving. Het is voor ons een goede uitvalsbasis om deze streek te ontdekken en te bewonderen.

In de Ardèche kun je prachtig wandelen. Op zaterdag hebben we vanuit Ruoms de wandeling Cirque de Gens gelopen.  Een rondwandeling van 8 km (2,5 uur), langs de rivier d'Ardèche en door het bos. Met verschillende hoogtes en klauterpartijen. Met de blauwe luchten, helder water, grote gesteenten, levert dit prachtig beelden op! 🏞 Je moet alleen geen hoogtevrees hebben, want er zitten enkele passages langs de kliffen bij. En ook bij te hoog water is deze wandeling ook niet mogelijk...

Op zondag hebben de auto geparkeerd in Thueyts,  van waar we een 10 km rondwandeling hebben gedaan over Serre de Berland.  Dit is een route van 3,5 uur, waarbij vanuit het dorpje de eerste anderhalve uur via een ezelspad alleen maar omhoog klimmen is. De route gaat namelijk over een bergrug... Maar als je eenmaal boven bent, dan zijn de uitzichten spectaculair⛰. Via smalle paadjes, bezaaid met kleine en grote stenen, loop je in een prachtig landschap.  Vervolgens zie je dan ook nog blauwe bessen, bramen, rozebottel struiken en aan het einde nog prachtige heide velden. Zelfs eind augustus kleurt de heide nog wat roze! 🌸🌳

Om de dag goed af te sluiten hebben we een heerlijke sorbet in Ucel gehaald. In onze gite lag een folder van Les Glaces de l'Ardèche, wat een echte aanrader bleek te zijn. De moeite waard! 🍨 Tip, je zou eentje kunnen delen, want ze zijn best wel erg groot!

Natuurlijk moest er in deze omgeving ook nog worden gekanovaart! Dit is de nummer 1 activiteit i  dit gebied. 🥇 Op maandag zijn we daarom met de auto naar Vogüè gereden, waarbij we bij Ardèche Adventures een 12 km lange route hebben geboekt. (Keuze uit 4, 12 of 17 km) Na de instructie, zwemvest aan, mochten we de kano te water laten. Eerlijk is eerlijk, dat peddelen is best nog wel pittig. We draaiden af en toe een rondje en ook door het lage water kwamen we regelmatig vast te zitten op de stenen. Blij met onze waterschoenen, want het was soms glibberen over de groene stenen in het lage water. Gelukkig na de wisseling van positie in de kano, ging het een stuk beter en raakten we er meer bedreven in. Tot die ene stroomversnelling... (er waren er natuurlijk meerdere) We kwamen daar tegen een grote steen aan en... kiepten zo om! 😰 oeps. Gelukkig met ons niets aan de hand, maar helaas was Sjoerd zijn zonnebril wel foetsie😎🌊. De zonnebril die we tijdens onze reis in Nieuw Zeeland hadden gekocht, dat was wel een balen... Maar wat een avontuur in de Ardèche!

Accommodatie: Gite sous les Oliviers d'Aubenas - Aubenas, 4 nachten