De Champagnestreek

25 augustus 2021 - Saint-Dizier, Frankrijk

Op naar Frankrijk 🚗

Zondagochtend 22 augustus vroeg vertrokken met regen uit Friesland. Jeetje, wat een grijze wereld! Maar hoe verder we afzakten naar beneden, hoe mooier dat het werd. Druk was het niet op de weg. Onderweg na Luik gekozen voor de 100 km kortere route met dezelfde eindtijd dan over Nancy en Metz. Dat betekende dus de meer idyllische route door het Franse landschap 😁.

Via Bar-le-Duc 💧, vele zonnebloemvelden 🌻 ons 1e adres in St Dizier in de champagnestreek bereikt. Een mooie chateau, alleen dan zonder torens. Misschien meer een oud landhuis. Ook de inrichting is passend. Een mooie ruime kamer, met een badkamer waarbij het sanitair met bloemen is versierd. Zeer bijzonder🌼⚘🥀! Iets anders dan wat we meestal gewend zijn, maar het komt hier wel tot zijn recht.

De omgeving is ook mooi. Maar wat is het hier rustig qua toeristen! Zondagavond was er amper een restaurantje open... Gelukkig was er nog een Resto Rapid ... Maar ook toen we op maandag bij Lac de Der (natuurgebied) aan het lopen waren, was het ook vrij stil... Dan maar een champagne proeverij doen. Dit kan natuurlijk niet ontbreken in deze streek! Bij het champagnehuis van Albert Beerens (een Belg van origine) 5 verschillende champagnes geprobeerd. Een lekkere feestbubbel🍾. En vervolgens weer verder door de heuvels met druivenranken, zonnebloemen, maïs en gedroogde strobalen. Dat is ook het beeld wat je hebt van Frankrijk als je de 'Tour de France' kijkt op TV.

Verder hebben we deze dagen Joinville bezocht. Een iets meer levendig en bezienswaardig dorpje in de buurt van onze chateau. Mooie kasteeltuinen, mooie grachtjes met kleurrijke bloembakken en andere mooie pandjes. Sowieso de kleurrijke luiken bij de ramen maakt het mooi om te zien. Zoveel kleuren, zoveel stijlen. Alleen de één wat meer onderhouden dan de ander 😅.

Maar ook de Trois fontaines abbey is mooi om te zien. Een park met een oude vervallen abbey. Hier hebben we heerlijk in de tuinen een broodje gegeten. Vooral nu het zoveel zonniger is dan de voorgaande 2 dagen, maakt het allemaal een stuk vriendelijker en mooier!

Wel moet je momenteel beschikken over een goed werkende pass sanitaire. Zonder geldige QR-code mbt Covid kom je momenteel nergens in. Zelfs niet voor een ijsje bij de McDonalds 🍦... Gelukkig zitten wij in een klein chateau, waar wij zo gewoon in en uit kunt lopen. Met een alleraardigste vriendelijke gastvrouw, die een klein woordje Engels spreekt. Waar je zomaar een lokaal biertje krijgt aangeboden als je in de tuin zit en waar je altijd enthousiast begroet wordt door de hond Oslo. Aanrader.

Accommodatie: B&B Chateau de Clos Mortier - Saint Dizier, 3 nachten